Vain pieni osa suomalaisista maksaa kalliisti sähköstä, siksi se ei riitä, kun valtaosa halvalla sähköllä tuhlaa
Kuulun vähemmistöön ja sähkön kwh päälle 30. Monet tuttavat, työyhteisön jäsenet, naapurit ym. onnekkaina tekivät ennen tätä kriisiä hyvät sopimukset ja maksavat n. 3-8kwh. Mitäs sitä säästämään, saati miettimään. Onko tämä oikein? Ajatelkaa, jos kauppojenkin kanssa pitäisi alkaa tekemään sopimuksia, joillekin maito maksaisi 10€ litra ja toisille 0,50cnt litra. Maidosta olisi pulaa, kumpi osapuoli säästäisi?
Kommentit (167)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun sähkö maksaa 7 cnt/kWh.
En kyllä ymmärrä miten minun sähkön säästäminen pienentäisi ap:n sähkölaskua.
Kyse onkin riittävyydestä. Sähkön riittävyydestä sinullekin sillä sinun edullisella hinnallasi.
Mä seuraan Fingridin sivuilta sähköjärjestelmän tilaa ja niin kauan, kun tila on normaali, en säästä sähköä. Alan säästää sitten, jos tilanne muuttuu.
https://www.fingrid.fi/sahkomarkkinat/sahkojarjestelman-tila/
- eri
No siinä vaiheessa viimeistään.
Tosin järkevää olis kaikkien jo säästää tässä vaiheessa. Esim vesivoima on sellainen mikä loppuu jos sitä käytetään rajatta.
Turha se on silti yksittäisen kansalaisen väkisin spartalaiseksi ruveta. Isoin osa sähköstä edelleen kulutetaan muualla kuin kotitalouksissa
Vierailija kirjoitti:
Ette näköjään ymmärrä miten sähköpörssi toimii. Mitä vähemmän käytetään sitä halvempi hinta on.
Siksi kaikkien kannattaisi säästää, myös niiden joilla on oma halpa sopimus. Julkisten tilojen sähkölaskut kaatuu meidän kaikkien maksettavaksi kuitenkin, eikä yritystenkään kaatuminen ole tietenkään hyvä juttu.
Yritä se näille idiooteille selittää. Nää on sama porukka mitä rokotevastaset vuos sitten. Jos ei oo tähän mennessä faktoja tajunnut niin ei niitä enää tajuakaan.
Vierailija kirjoitti:
Ette näköjään ymmärrä miten sähköpörssi toimii. Mitä vähemmän käytetään sitä halvempi hinta on.
Siksi kaikkien kannattaisi säästää, myös niiden joilla on oma halpa sopimus. Julkisten tilojen sähkölaskut kaatuu meidän kaikkien maksettavaksi kuitenkin, eikä yritystenkään kaatuminen ole tietenkään hyvä juttu.
Sä et ymmärrä että kaukolämpöisessä kerrostaloyksiössä kulutetaan murto-osa siitä mitä jossain sähkölämmitteisessä lukaalissa. Ei yksiössä asuvan silloin tarvitse säästää, kun ei edes ole mitään erityistä missä säästäisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksi kaikkien kannattaisi säästää, myös niiden joilla on oma halpa sopimus. Julkisten tilojen sähkölaskut kaatuu meidän kaikkien maksettavaksi kuitenkin, eikä yritystenkään kaatuminen ole tietenkään hyvä juttu.Sä et ymmärrä että kaukolämpöisessä kerrostaloyksiössä kulutetaan murto-osa siitä mitä jossain sähkölämmitteisessä lukaalissa. Ei yksiössä asuvan silloin tarvitse säästää, kun ei edes ole mitään erityistä missä säästäisi.
No ei varmaan tarvitse säästää jos oot jo tähän mennessä säästänyt. Itselläkin kulutus sen verran matalaa ettei siitä enää kovin paljon nipistetä.
Tuo nyt on kuitenkin aivan eri asia mitä siinä viestissä sanottiin mihin vastasit. t eri
Vierailija kirjoitti:
Luuletteko että joku sähköauton omistaja luopuisi autostaan muiden takia ja hankkisi polttomoottori auton tilalle? Ennemmin lehmät lentää. Ei ne rikkaat vähennä kulutustaan prosenttiakaan.
miksi pitäisi vaihtaa? Onhan tässä jo pitkään toitotettun sähköauton ympäristöystävällisyyttä ja myönnetty hankintatukia jne. Ei kai se sitten ostajan vika ole, että maailmantilanne menee tähän. Mies sai vain sähköauton työsuhdeautoksi kun siihen firma sai hyvän tuen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyse onkin riittävyydestä. Sähkön riittävyydestä sinullekin sillä sinun edullisella hinnallasi.
Mä seuraan Fingridin sivuilta sähköjärjestelmän tilaa ja niin kauan, kun tila on normaali, en säästä sähköä. Alan säästää sitten, jos tilanne muuttuu.
- eri
Tosin järkevää olis kaikkien jo säästää tässä vaiheessa. Esim vesivoima on sellainen mikä loppuu jos sitä käytetään rajatta.
Turha se on silti yksittäisen kansalaisen väkisin spartalaiseksi ruveta. Isoin osa sähköstä edelleen kulutetaan muualla kuin kotitalouksissa
Tämmösetkin faktat saa pelkkiä alanuolia.
Kyllä osaa olla saatanan tyhmiä apinoita tämä palsta täynnä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksi kaikkien kannattaisi säästää, myös niiden joilla on oma halpa sopimus. Julkisten tilojen sähkölaskut kaatuu meidän kaikkien maksettavaksi kuitenkin, eikä yritystenkään kaatuminen ole tietenkään hyvä juttu.Sä et ymmärrä että kaukolämpöisessä kerrostaloyksiössä kulutetaan murto-osa siitä mitä jossain sähkölämmitteisessä lukaalissa. Ei yksiössä asuvan silloin tarvitse säästää, kun ei edes ole mitään erityistä missä säästäisi.
Mistä niihin kaukolämpölaitoksiin se lämpö tulee? Millä sen jakelu tapahtuu? Ainakin tämän alueen kaikissa kaukolämpölaitoksissa on sähkövastukset apuna tai ainakin varalähteenä.
t. huoltofirman osakas
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- eri
Säästetään vain julkistentilojen sähköstä. Mistä aloitetaan? Jätetään julkisia tiloja kylmilleen, kouluja, sairaaloita yms? Pienennetään niiden sisälämpöä? Vähennetään sähkökuluttavia laitteita esim. sairaaloissa?
Olen harkinnut aurinkopaneelin, akuston ja invertterin ostoa. Maksaisi itsensä takaisin näillä hinnoilla parissa vuodessa.
Meillä on halpa sähkö 5c/kwh vielä ensi kesään. Käytämme sähköä sen minkä tarvitsemme, mutta aina on kulutukseen kiinnitetty huomiota. Etekin viime vuosina kun sähkösiirto on 2/3 koko laskun hinnasta. Olemme säästämisemme siinä vaiheessa jo kuitanneet, kun laitoimme rahamme uuteen energiatehokkaaseen taloon, jossa lämmitys ja lämmin vesi hoituvat maalämmöllä. En näe syytä lähteä kärsimään ja karsimaan käyttösähköstä, koska sähkölämmittäjät omalla lämmitysmuodollaan käyttävät sähköä tolkuttomasti meihin verrattuna. Ja siltikin mukavuus ja terveyssyistä sisälämpötila meillä noin 20 astetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- eri
Säästetään vain julkistentilojen sähköstä. Mistä aloitetaan? Jätetään julkisia tiloja kylmilleen, kouluja, sairaaloita yms? Pienennetään niiden sisälämpöä? Vähennetään sähkökuluttavia laitteita esim. sairaaloissa?
Hankalahan tää on. Enkä suoraan sanottuna usko että siitä ikinä mitään yksimielisyyttä saatais aikaseks, aina on joku vikisemässä jos jostain säästetään.
Ainakin laaja etätyö voisi tuoda säästöä. Mäkin ajan sillä sähköautolla joka päivä 90km töihin vaikka voisin tehdä työt kotoakin. Sähköauto sen vuoksi, että se on työsuhdeautona (puolison).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on kallispalkkaiset edustajat ja virkamiehet.
He on tehneet työnsä ja sähkö kyllä riittää. Tästä työstä heille on maksettu ja maksetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä niihin kaukolämpölaitoksiin se lämpö tulee? Millä sen jakelu tapahtuu? Ainakin tämän alueen kaikissa kaukolämpölaitoksissa on sähkövastukset apuna tai ainakin varalähteenä.
t. huoltofirman osakas
Niin? Ne lämmöt on sillä tasolla mille ne on asetettu (eli matalin mahdollinen joka on vielä asuttava lämpötila + termostaatti säätelee). Ei kerrostalossa kaukolämmöllä juuri pysty ylilämmittää eli sähköä tuhlailemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- eri
Sama. Tänään säästettyä sähköä ei saada siirrettyä varastoon tulevaisuutta varten.
Me kilpailutettiin viime keväänä ja saimme halvan sopimuksen. Silti teen kaikkeni, että sähkönkulutus olisi maltillinen.
Kaikki sisällä olevat jouluvalot toimivat pattereilla ja ulos en raaskinut laittaa mitään. Eilenkin klo 17-23 poltin lähinnä vain kynttilöitä tunnelmavalaistukseen ja valot oli pois päältä. En tee uuniruokia ja lämmöt on alhaiset (poltamme takkaa).
Kyllä näiden pitää olla koko kansan talkoot. Olen kaikkien suomalaisten puolella, ihan sama minkä hintainen sähkösoppari. En kiillota mitään kruunua itselleni, mielestäni tämän pitäisi olla vain itsestäänselvä asia.
Ymmärrän pahan mielen, mutta turhaa olet ystävillesi katkera. Heidän huoleton sähkönkäyttönsä ei ole tässä se ongelma. Kannattaa muistaa, että sähkön tuotantohinta on edelleenkin jossain 2-3 snt/kwh. Se ei ole muuttunut mitenkään olennaisesti, sähköstä vain pyydetään enemmän hintaa. Tämän vuoksi sähköyhtiöt tekevätkin nyt satumaisia voittojaan.
Se että taas pelkäät sähkön loppuvan kokonaan, ei sekään ole saunaa lämmittävän ystäväsi vika. Se johtuu siitä, että meillä Suomessa ei tehty tarpeellisia energiainvestointeja aikanaan ydinvoimaan. Piiperrettiin vähätehoisten tuulivoimaloiden kanssa ja sen semmoista. Vihreät ovat kiihkeästi vastustaneet ydinvoiman lisärakennusta aivan viime päiviin saakka. Se jos meillä nyt sähkö sitten loppuisi, niin toivottavasti osaat kääntää katseesi oikeisiin syyllisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- eri
Hankalahan tää on. Enkä suoraan sanottuna usko että siitä ikinä mitään yksimielisyyttä saatais aikaseks, aina on joku vikisemässä jos jostain säästetään.
Kyllähän meillä säästetään julkisista palveluista ja niistä haluaa useinkin säästää eniten rikkaat. Ketä se sitten useinkin koskee kaikkein eniten niitä jotka palveluja kaikkein kipeimmin tarvitsee. Rikkaat ostaa palvelut sieltä missä ei tarvitse säästellä. Sähkönkulutuksessa hiukan sama jos sähköä pitää säästää niin sitä tuotetaan tarvittaessa lisää esim. aggregaateilla vaikka se maksaisikin. Kehitys vain ei kulje taaksepäin vaikka me niin haluttaisiin.
Vierailija kirjoitti:
Luuletteko että joku sähköauton omistaja luopuisi autostaan muiden takia ja hankkisi polttomoottori auton tilalle? Ennemmin lehmät lentää. Ei ne rikkaat vähennä kulutustaan prosenttiakaan.
Sähköauto, jonka voi ja joka kannattaa ladata yöllä kun sähköstä ei ole pulaa ja se on halvempaa, on mitätön ongelma verrattuna siihen että aamulla napsahtaa miljoonan polttomoottoriauton lohko- ja sisätilalämppärit käyntiin.
Joku järki näihin juttuihin nyt, teillehän nauraa jo naurismaan aidatkin.