Vain pieni osa suomalaisista maksaa kalliisti sähköstä, siksi se ei riitä, kun valtaosa halvalla sähköllä tuhlaa
Kuulun vähemmistöön ja sähkön kwh päälle 30. Monet tuttavat, työyhteisön jäsenet, naapurit ym. onnekkaina tekivät ennen tätä kriisiä hyvät sopimukset ja maksavat n. 3-8kwh. Mitäs sitä säästämään, saati miettimään. Onko tämä oikein? Ajatelkaa, jos kauppojenkin kanssa pitäisi alkaa tekemään sopimuksia, joillekin maito maksaisi 10€ litra ja toisille 0,50cnt litra. Maidosta olisi pulaa, kumpi osapuoli säästäisi?
Kommentit (167)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun sähkö maksaa 7 cnt/kWh.
En kyllä ymmärrä miten minun sähkön säästäminen pienentäisi ap:n sähkölaskua.
Jos kaikki säästämme sähköä, kysyntä vähenee ja hinta laskee.
Usein käy päinvastoin mitä pienempi kulutus jollakin asialla on sitä suuremman kate siitä on saatava.
Vierailija kirjoitti:
No ei kyllä mitenkään, siksi tämä tilanne onkin epäreilu ja sietämätön niille joilla on kallis pörssisähkö. Anna palaa vaan :D Asenne kohillaan. Toki jos sähkökatkot tulevat kurittavat ne jokaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuskinpa nuo kuluttajien "solidaarisuus" pihistykset vaikuttavat siihen hintaan mitään.
Tässä vain yritetään sälyttää syyllisyys taakkaa tahoille joille se ei kuulu.Tämä on varmasti myös totta. Silti olisi ihmisten aiheellista opetella ajattelemaan myös yhteistä hyvää.
Miten se liittyy sähklsopimuksiin muuten kuin tuon syyllistämisen kautta?
Niin onhan se niin väärin ja surullista syyttää onnekkaita sähkösopimuksen tehneitä. "Antakaa heidän tuhlata sähkö rauhassa" ja te jotka säästätte ja nyt kylmässä kärvistelette, olkaa hiljaa!
Pikku hiljaa ihmisiä tippuu pois halvoista määräaikaisista, mun käsitykseni mukaan,
Tulisipa sähkönkäyttöön jonkinlainen raja. Vaikka kiuas, hella ja televisio eivät saisi olla samanaikaisesti päällä.
Pitäisi nyt sitten elää pimeessä takki päällä ja säästää, että vihreet eivät eivät menetä naamaansa sen jälkeen kun tuhosivat suomen energiatalouden.
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi nyt sitten elää pimeessä takki päällä ja säästää, että vihreet eivät eivät menetä naamaansa sen jälkeen kun tuhosivat suomen energiatalouden.
Kalliin sähkösopimuksen tehnyttä se varmasti ihan hirveästi lohduttaisi jos sulla menisi sähköön entistä vähemmän rahaa.
Perustetaan keskuksia, joissa työttömät ja toki myös muut vapaaehtoiset polkevat kuntopyörillä sähköä.
Meillä 3,7 senttiä kilowattitunnilta vuoteen 2024 asti. Sitä suuremmalla syyllä nautitaan nyt halvan sähkön tuomasta huolettomuudesta. Porealtaat ovat kuumia ja piha pysyy sulana sähkövastuksilla. Saunotaan päivittäin, koska tällaista ei kohta enää ole.
Samalla naapuriperhe palelee pimeässä kämpässä ja sähkölasku oli silti lähemmäs tuhat euroa suurempi kuin vuosi sitten. He ovat jo joutuneet luopumaan edullisesta sähköstä.
Elämä on.
Tottahan tuo osittain on. Todella epätasaisesti jakautuu tämä ns. vastuu kohonneista sähkökustannuksista.
Itselläkin kaukolämpö ja sähkön hinta (vielä) 12cnt/kWh. Todennäköisesti nousee lähiaikoina mutta ei se silti kovin paljon tule koskaan olemaan kun vertaa vaikka sähkölämmittäjiin.
Vierailija kirjoitti:
Ei meinaa jaksaa enää koko suomenkielistä nettiä teidän aivokuoleiden rysssien kanssa
Vierailija kirjoitti:
Tuskinpa nuo kuluttajien "solidaarisuus" pihistykset vaikuttavat siihen hintaan mitään.
Tässä vain yritetään sälyttää syyllisyys taakkaa tahoille joille se ei kuulu.
Juuri näin. Hyvin on saatu usutettua kansalaiset toistensa kimppuun. Ei ole kukaan vaatimassa poliitikoilta toimia ja Sannakin on niin ihana. Sen sijaan se omakotitalossa asuva eläkeläispariskunta on suuri saatana, kun ei suostu laskemaan kotinsa lämpötilaa 15 asteeseen. Kyllä minun mielestäni poliitikkojen pitäisi tämä ratkaista, eikä yksittäisten kansalaisten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Usein käy päinvastoin mitä pienempi kulutus jollakin asialla on sitä suuremman kate siitä on saatava.
Palstallahan on syntynyt ihan uusi talousteorian koulukunta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä vain yritetään sälyttää syyllisyys taakkaa tahoille joille se ei kuulu.Juuri näin. Hyvin on saatu usutettua kansalaiset toistensa kimppuun. Ei ole kukaan vaatimassa poliitikoilta toimia ja Sannakin on niin ihana. Sen sijaan se omakotitalossa asuva eläkeläispariskunta on suuri saatana, kun ei suostu laskemaan kotinsa lämpötilaa 15 asteeseen. Kyllä minun mielestäni poliitikkojen pitäisi tämä ratkaista, eikä yksittäisten kansalaisten.
No, poliitikot laski alvia ja nyt ollaan lätkäisemässä lisäveroa sähköyhtiöiden voitoille. Mutta turha syyttää hallitusta, ei ole oppositiostakaan tullut mitään varteenotettavia ratkaisuja asiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palstallahan on syntynyt ihan uusi talousteorian koulukunta.
Kommunismi on keksitty ajat sitten sitä ei vaan koskaan oikein saatu toimimaan. Miksiköhän?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
8-0 äänet todistaa kuinka saatanan tyhmää porukkaa tämä palsta on täynnä.
Tuo logiikka on ehkä pätenyt joskus 70-luvulla mutta ei tänä päivänä. Tällä hetkellä sähkön hinta korreloi vahvasti sen mukaan mikä on kysyntä ja se on ollut näin koko vuoden.
Näin tyhmälle porukalle lienee tosin aika turha mitään faktoja selittää. Lintujen ja oravienkin kanssa jutustelu olisi varmaan antoisampaa.
Toiset on vuosikausia tuhlanneet sitä sähköä isoissa sähkölämmitteisissä ok-taloissa asuessaan, toiset sähköautojen latailemalla.
Ja nyt minun pitäisi täältä kaukolämmitteisestä kerrostalokämpästä alkaa säästötalkoisiin? Mitäs, jos itse muutatte niistä sähkösyöpöistä pois ja vaihdatte ne autonne? Ihan itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä vain yritetään sälyttää syyllisyys taakkaa tahoille joille se ei kuulu.Juuri näin. Hyvin on saatu usutettua kansalaiset toistensa kimppuun. Ei ole kukaan vaatimassa poliitikoilta toimia ja Sannakin on niin ihana. Sen sijaan se omakotitalossa asuva eläkeläispariskunta on suuri saatana, kun ei suostu laskemaan kotinsa lämpötilaa 15 asteeseen. Kyllä minun mielestäni poliitikkojen pitäisi tämä ratkaista, eikä yksittäisten kansalaisten.
No, poliitikot laski alvia ja nyt ollaan lätkäisemässä lisäveroa sähköyhtiöiden voitoille. Mutta turha syyttää hallitusta, ei ole oppositiostakaan tullut mitään varteenotettavia ratkaisuja asiaan.
Tuo alvin lasku oli aika merkityksetön tuki ja voittojen verotus ei auta kansalaisia mitenkään, vaan valtio pääsee tienaamaan enemmän. Siinä olet kyllä oikeassa, että ei ole oppositiokaan ratkaisuja tarjonnut, vaikka olisi loistava paikka laukoa tyhjään maaliin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyse onkin riittävyydestä. Sähkön riittävyydestä sinullekin sillä sinun edullisella hinnallasi.
Mä seuraan Fingridin sivuilta sähköjärjestelmän tilaa ja niin kauan, kun tila on normaali, en säästä sähköä. Alan säästää sitten, jos tilanne muuttuu.
https://www.fingrid.fi/sahkomarkkinat/sahkojarjestelman-tila/
- eri
Miten se liittyy sähklsopimuksiin muuten kuin tuon syyllistämisen kautta?