Vain pieni osa suomalaisista maksaa kalliisti sähköstä, siksi se ei riitä, kun valtaosa halvalla sähköllä tuhlaa
Kuulun vähemmistöön ja sähkön kwh päälle 30. Monet tuttavat, työyhteisön jäsenet, naapurit ym. onnekkaina tekivät ennen tätä kriisiä hyvät sopimukset ja maksavat n. 3-8kwh. Mitäs sitä säästämään, saati miettimään. Onko tämä oikein? Ajatelkaa, jos kauppojenkin kanssa pitäisi alkaa tekemään sopimuksia, joillekin maito maksaisi 10€ litra ja toisille 0,50cnt litra. Maidosta olisi pulaa, kumpi osapuoli säästäisi?
Kommentit (167)
Eikö ne jotka nyt säästävät urakalla sähköä, kuuluisi saada joku palkkio tästä?
En tunne ketään, jolla enää olisi todella halpa sähkösopimus. Pois lukien nuoret opiskelijat, joilla sähkö kuuluu opiskeluasunnon hintaan.
Kyllä totta, unohtuu tasavertaisuus, oikeudenmukaisuus ja kohtuus. En usko, että kukaan halvalla sähköä saava suostuisi maksamaan enemmän, että toinen voisi maksaa vähemmän.
Vierailija kirjoitti:
Täysi sähkönkulutus päällä ja 9 €/kwh.
No jopa on hinta sinulla. Varmaan jotain vähän parempaa sähköä.
Itse en ainakaan säästä yhtään.Pikemminkin tuhlaan sähköä.
T. 8c kwh 1/2024
Luuletteko että joku sähköauton omistaja luopuisi autostaan muiden takia ja hankkisi polttomoottori auton tilalle? Ennemmin lehmät lentää. Ei ne rikkaat vähennä kulutustaan prosenttiakaan.
Meillä on edullinen sähkö, mutta säästämme siitä huolimatta sähköä. Kannamme kortemme kekoon, ettei sähkökatkoja tulisi.
Ihmetyttää muutamien omakotitalojen omistajat, kun talot on valaistu ulkoa joka puolelta, vaikka ketään ei pihalla olekaan. Ajattelemattomia vai välinpitämättömiä?
Minun sähkö maksaa 7 cnt/kWh.
En kyllä ymmärrä miten minun sähkön säästäminen pienentäisi ap:n sähkölaskua.
Vierailija kirjoitti:
Kyse onkin riittävyydestä. Sähkön riittävyydestä sinullekin sillä sinun edullisella hinnallasi.
Halvan sähkön aika on kohta Suomessa ohi, ei tule enää kuluttajille 5snt/kWh hintoja. OL3 pitäisi saada tulille ja pysymään verkossa asap.
Olisi hyvä jos opittaisiin käyttämään lyhenteitä. Puhuuko aloittaja 30 eurosta/sentistä/cl/ha vai mistä per kWh?
Mulla oli eilen 65 snt/kWh sähkö piikin aikaa, muuten pyörittiin noin 55snt/kWh. Asun Keski-Ruotsissa. Tänään näyttää aika samaa tuo hinta. Minkäs tälle voi kun vuokranantaja ei anna valita sähkösopimusta itse, mutta siitä pitää maksaa kuitenkin. Vähän kauhistuttaa kun oli kesän lopulta marraskuuhun vähän yli kuukauden vuokran verran laskua sähköstä ja vedestä. Silloin oli sähkö vain 24 snt/kWh.
Aloittajan mielestä siis kilpailu on pahasta? Kyllä kaupoilla on erilaisia hintoja, samoin hintasopimuksia tehdään monista muistakin asioista esim. puhelinliittymien osalta. Jos mitään neuvottelu varaa ei missään ole hinnat on kaikille yhtä kalliit.
Tuskinpa nuo kuluttajien "solidaarisuus" pihistykset vaikuttavat siihen hintaan mitään.
Tässä vain yritetään sälyttää syyllisyys taakkaa tahoille joille se ei kuulu.
Tulevaisuudessa kaikilla on pörssisähkösopimus. Määräaikaisten halpojen sopimusten loppuminen opettaa jokaisen ajattelemaan ja ajoittamaan omaa sähkönkäyttöä.
Jos maitoa saisi 50 snt/l, ottaisin heti niin pitkän sopimuksen kuin olisi tarjolla. Ehkä joku jäisi odottamaan, josko markkinahinta putoaisi 45 senttiin.
Vierailija kirjoitti:
Tuskinpa nuo kuluttajien "solidaarisuus" pihistykset vaikuttavat siihen hintaan mitään.
Tässä vain yritetään sälyttää syyllisyys taakkaa tahoille joille se ei kuulu.
Tämä on varmasti myös totta. Silti olisi ihmisten aiheellista opetella ajattelemaan myös yhteistä hyvää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyse onkin riittävyydestä. Sähkön riittävyydestä sinullekin sillä sinun edullisella hinnallasi.
Sähkön riittävyys koskee huippukulutusta. Kun se loppuu se loppuu ihan tasapuolisesti kaikilta hintaan tai sopimuksiin katsomatta. Huippukulutuksesta kannattaa säästää yhtälailla kaikkien jotta sähköt ei mene poikki.
Vierailija kirjoitti:
Jos kaikki säästämme sähköä, kysyntä vähenee ja hinta laskee.
Suurin osa tutuista sanoo ihan suoraan, että alkavat säästää sitten kun oma edullinen sopimus päättyy. Ei Suomessa ainakaan ole yhtenäisyyttä ja ajatusta, että yhdessä vaikutetaan siihen että kaikilla olisi helpompaa, ei.