Älypuhelimesta luopuminen - onko kukaan muu miettinyt samaa?
Itse olen jo pidemmän aikaa ollut kyllästynyt siihen, miten minustakin on tullut älypuhelimen orja ja miten se syö aikaa, keskittymiskykyä ja energiaa. Sitten aina tulee mieleen syitä, miksi en voi luopua älypuhelimesta, kun sillä on niin kätevää hoitaa kuitenkin sitä, tätä ja tuota. Olen kyllä pitänyt ajoittain digipaastoja ja asettanut aikarajoja, mutta silti on niin helppo lipsua vanhoihin tapoihin ja olen jotenkin kyllästynyt siihen, miten riippuvaiseksi olemme ihan yhteiskuntanta tulleet tuosta laitteesta.
Onko kokemuksia? Läppärin kyllä pidän, en aio kokonaan netistä luopua.
Kommentit (33)
En ole milloinkaan ollut mikään älypuhelimen "suurkuluttaja", no olenkin 48v mies ja viihdyn enemmän läppärillä, suurempi näyttö ja fyysinen näppäimistö on minusta mukavampia käyttää.
Älypuhelin on suurimmaksi osaksi verkkopankkisovelluksen vuoksi, vaikka kyllähän tietokoneella ja tunnuslukulistallakin voisi toimia, mutta sovellus on kätevämpi.
Kuvaamiseenkin käytän pääasiassa erillisiä varsinaisia kameroita, kun ovat mukavampia käsitellä. Sinänsä puhelinten kamerat on kyllä hyviä nykyään, eri linssejä eri tarkoituksiin, mutta puhelin on vähän kömpelö käsitellä kuvatessa, tarkoitukseen suunniteltu kamera on hyvin ergonominen ja käteen käypäinen.
En juurikaan kuuntele musiikkia, joten en tarvitse mitään Spotifyitä jne. stream palveluja imemään rahaa tililtäni, joskus Youtubesta kuuntelen jos kuuntelen, tai sitten ihan perinteisiltä cd-levyiltäni ja jopa kasettejakin mulla vielä on, samoin niitä toistavia soittimia.
Vierailija kirjoitti:
On käynyt mielessä useinkin. Hirveä aikasyöppöhän se on. Itselleni ainoa syy pitää älypuhelinta on läheisten kanssa kommunikointi, joka hoituu käytännössä kokonaan Whatsapin kautta. Laitetaan siellä tosi paljon viestejä ja ilman älypuhelinta jäisin siitä kaikesta ulkopuoliseksi. Voi soittaa ja laittaa tekstaria tietenkin, muttei se ole sama asia kuin heittää läppää porukalla WA:ssa kuin oltaisiin samassa paikassa, vaikka oltaisiin kaikki eri osoitteissa.
Meillä on välimatkaakin sen verran, ettei kovin usein nähdä ja olisin kyllä todella yksinäinen ilman tuota mahdollisuutta.
Tavallaan olisi hyvä, jos sovelluksien asentaminen puhelimelle olisi maksullista. En tarkoita mitään toistuvaa kkmaksua, vaan sellaista reiluhkoa kertasuoritusta, joka saisi edes harkitsemaan kahdesti, tarvitseeko puhelimella välttämättä olla muita kuin viestinsovellukset ym. oikeasti tärkeä. Minulla ei sen jälkeen olisi mitään muita kuin WA ja navigaattori ja puhelimella vietetty aika tippuisi kymmenesosaan nykyisestä, vähintään.
Whatsappia voi käyttää myös tietokoneella, et siihen älypuhelinta tarvitse. Toistaiseksi wa tosin haluaa välillä, että kirjaudut uudestaan sisään puhelimella, joten ihan kokonaan ei älypuhelimesta eroon pääsisi.
Vierailija kirjoitti:
Muistan hyvin että kamerakännyköiden aikaan kun some ei toiminut niissä puhelimissa aikaa oli enemmän ja stressiä vähemmän. Somea käytettiin siis kotitietokoneelta. Se riitti ja mulle riittää edelleen. Toivoisin tosin laadukkaampia kameroita nykyisiin näppispuhelimiin. Ei niillä maisemakuvia saa otettua.
Aikaa on aina ollut 24 tuntia vuorokaudessa. Se on sitten oma valinta mihin sen aikansa käyttää.
Ihan totta, että älypuhelimen käyttö on oma valinta jnejne. Mutta se on myös koukuttavaa roinaa. Toki jotku sanoo alkoholisteillekin että oma valinta
Vierailija kirjoitti:
Tytti kirjoitti:
Harkitsen luopumista mut mites kamera.?
Ostaa digikameran ja kuskaa sitä mukana. Niin tehtiin ennen älypuhelimia.
Typerää. Ja kannat musiikkisoitinta, videokameraa ja paperikarttoja myös? Eikö olekin kätevää?
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei omaa älypuhelinta edes ole ja tähän asti ainakin olen pärjännyt hyvin ilmankin. Tiedän, että roikkuisin liikaa selailemassa nettiä, läppäriä on hankalampi hinata mukanaan.
Oon pahis. Ostin eilen eka älypuhelimen perheenjäsenen äkillisen terveystilanteen takia. Eipä prle läppärin toiminnot enää riittäneet. Eka kosketusnäyttö myös. Tää on DOS-pohjalta lievästi perseestä.
N60+
Vierailija kirjoitti:
Skaffade själv en telefon som har frontskärm, separat inneskärm samt ett läge där telefonen fungerar som dator med extern monitor, tangentbord och mus. Det är väldigt behändigt med allt i ett.
Då man kör bil sköter telefonen navigeringen med den bästa appen för ändamålet, samtidigt som man spelar musik via stream. På kontoret kan man använda telefonen i stället för datorn och vid möten kan man skriva sina anteckningar rakt på telefonens skärm med en penna.
Har ingen tanke till att återgå till någon gammal knapptelefon.
Eikö ruotsinkielisille ole tosiaankaan olemassa tällaista palstaa?
Älypuhelin ei ole sama asia kuin some.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tytti kirjoitti:
Typerää. Ja kannat musiikkisoitinta, videokameraa ja paperikarttoja myös? Eikö olekin kätevää?
Eihän sitä kameraa ennen kuljetettu jatkuvasti mukana, vain silloin jos oli tiedossa jotain kuvaamisen arvoista. Percauksen tai oman naaman kuvaaminen ei riittänyt syyksi ottaa digikamera mukaan...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tytti kirjoitti:
Sivusta: kannoin nuorempana cd-soitinta aina mukana.
Eiköhän joku pian ala tehdä bisnestä järjestämällä jotain irti älylaitekoukusta-valmennuksia tai leirejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tytti kirjoitti:
Sivusta: kannoin nuorempana cd-soitinta aina mukana.
Kannettiinhan me 80-luvun lapset mukana mm. Sony Walkman ja vastaavia korvalappustereoita, Nintendo Game & Watch ja vastaavia pelikoneita, jne. toki ei jatkuvasti.
Muistan hyvin että kamerakännyköiden aikaan kun some ei toiminut niissä puhelimissa aikaa oli enemmän ja stressiä vähemmän. Somea käytettiin siis kotitietokoneelta. Se riitti ja mulle riittää edelleen. Toivoisin tosin laadukkaampia kameroita nykyisiin näppispuhelimiin. Ei niillä maisemakuvia saa otettua.