Päiväkodin tai ryhmän vaihto kesken vuotta - lapsen ryhmään on tullut niin paljon pieniä!
Meidän poika on ollut kaksi vuotta päiväkotiryhmässä, joka on aiemmin ollut tosi kiva, mutta tänä syksynä tilanne on muuttunut täysin. Ryhmään on tullut pieniä eli alle kolmevuotiaita ja minusta tuntuu, että poikani pitäisi päästä ikäiseensä seuraan johonkin isompien ryhmään. Poika on siis neljä.
Onnistuukohan vaihto yleensä näin kesken vuoden? Onko kokemuksia?
Kommentit (47)
Mun tytön ryhmään tuli viime talvena viisi yhdeksänkuista - siis 12 lapsen ryhmästä melkein puolet oli täysin vauvoja. Eivät osanneet kävellä tai syödä itse. Oma tyttöni oli silloin vajaa 2 v. eli ryhmänsä isoja, ja hirmuisen ylpeä siitä kun sai auttaa vauvoja.
Minun mielestäni teet ongelman asiasta, joka ei sitä ole.
Meidän poika siirrettiin 3-vuotiaana isojen ryhmään kesken kauden - päiväkodin aloitteesta - siksi, että siihen pienten ryhmään oli tullut jo syksyllä kolme vuoden ikäistä ja sitten tammikuussa kaksi lisää, eikä meidän hiljainen poika saanut tarvitsemaansa huomiota eikä hänen ja toisen samanikäisen kanssa ehditty puuhastelemaan heidän ikäisille soveltuvalla tavalla eivätkä nämä kaksi saaneet nukuttua päiväunia kun pienet pitivät meteliä. Päiväkodista kysyttiin meiltä, suostutaanko siirtoon, eikä toisinpäin.
Poika siirtyi sen toisen kanssa maaliskuussa isojen ryhmään ja vaikka olivat siellä nuorimpia, viihtyi ainakin meidän poika paljon paremmin, kun sai pelata, askarrella ja musisoida ihan eri tavalla kuin pienten kanssa. Ainakaan meidän päiväkodissa ne, jotka eivät nuku, eivät metelöi vaan lepäävät tunnin ja siirtyvät sitten toiseen huoneeseen piirtämään, katselemaan kirjoja tms. ja meidän poika, joka todella tarvitsee päiväunensa, oli iltaisinkin paljon hyväntuulisempi eikä roikkunut koko ajan meidän vanhempien jaloissa huomiota hakemassaa väsymystä kiukuttelemassa.
Kysy ap ihmeessä, saako lapsesi siirtyä toiseen ryhmään! Ei minunkaan mielestäni lasten tarvitse auttaa henkilökuntaa niiden töissä ja jäädä itse paitsi henkilökohtaisesta huomiosta iälleen soveltuvasta toiminnasta, jota ainakin meidän päiväkodissa pyritään jokaiselle antamaan niin paljon kuin se on mahdollista. Tokihan on hyväksi lapsille oppia huomioimaan pienemmätkin, mutta sitä varten tekee nämä kaksi ryhmää aina silloin tällöin yhteisiä juttuja.
Päiväunista vielä, että lapset ovat siinälin suhteessa yksilöitä: toiset tarvii päiväunet vielä 4-5-vuotiaana, toiset lopettaa jo ennen kuin kolme täyttävät.
Vierailija:
Päiväunista vielä, että lapset ovat siinälin suhteessa yksilöitä: toiset tarvii päiväunet vielä 4-5-vuotiaana, toiset lopettaa jo ennen kuin kolme täyttävät.
Vierailija:
Pojalla on ollut monena päivänä toisen pojan kurahousut päällä, vaikka olen kirjoittanut kurahousuihin päälle nimen. Kukakohan siinä ryhmässä vie aikaa, jos isot osaa jo pukea itse???
Kyllähän nyt 4-vuotias omat vaatteensa tuntee ja jos on samanlaiset niin ottaa ne joissa on oma nimi!
t. 4-vuotiaan päiväkotilaisen äiti (jonka lapsella ei ole koskaan vieraita vaatteita päällä)
Minäkään en ymmärtänyt, miksi lapsi ei saisi olla väsynyt ennen kahdeksaa illalla? Ja vielä kun pitää herätä niin aikaisin?
Meidän 4- ja 2-vuotiaat lapsemme menevät nukkumaan 19.15-20.00 välillä. Heräävät 6.30-7.30. Isompi ei ole nukkunut päiväunia yli vuoteen.
En siis väitä etteikö ap:n lapsi tarvitsisi päiväunia, kyseenalaistan vain tuon nukkumaanmenoajan, joka näemmä on vasta iltakahdeksan jälkeen.
t. 52
Oletko muuten kysynyt pojalta, haluaako toiseen ryhmään?
halua poikansa olevan päiväkodissa tätien avustaja tms, ja auttavan pienempien hoidossa.
Yleensä lapset ovat innoissaan siitä, kun saavat hieman vastuuta ja voivat olla avuksi, tuntien itsensä isoksi. Meillä jo 2-vuotias auttaa kotitöissä (vie likaisia vaatteita pyykkikoriin, siivoaa omat lelunsa lelulaatikkoon yms helppoa) ja auttaa vauvanhoidossa (viihdyttää vauvaa, antaa tälle tutin, hakee puhtaan vaipan, yms). Ja on tosi iloinen kun osaa olla avuksi. Siltikin on 100% lapsi eikä mikään kotiorja minulle ;)
Vierailija: