Päiväkodin tai ryhmän vaihto kesken vuotta - lapsen ryhmään on tullut niin paljon pieniä!
Meidän poika on ollut kaksi vuotta päiväkotiryhmässä, joka on aiemmin ollut tosi kiva, mutta tänä syksynä tilanne on muuttunut täysin. Ryhmään on tullut pieniä eli alle kolmevuotiaita ja minusta tuntuu, että poikani pitäisi päästä ikäiseensä seuraan johonkin isompien ryhmään. Poika on siis neljä.
Onnistuukohan vaihto yleensä näin kesken vuoden? Onko kokemuksia?
Kommentit (47)
Nyt pitää pojan vain vähän ryhdistäytyä ja äidin aikuistua. Meillä joutuu nelivuotias odottamaan jokaikinen kerta, että äiti saa yksivuotiaat kaksoset pukeisiin, eikä hän siitä minusta mitenkään traumoja saa.
tai sisarussarjan nuorin, ehdottomasti pitää hoidossa olla tasapainoa tilanteelle. Muuten kasvaa täysin yhteistyökyvytön, avuton ja itsekeskeinen mukelo, joka tosiaan luulee, että maailma pyörii hänen ympärillään! Hieman järkeä toivoisi vanhemmille...
Neljävuotias (kaikki tuntemani ainakin) pukee jo itse. Tädit pukevat pienempiä. Sitten mennään pihalle, isommat odottaa sen sekunnin tai kaksi kun pienemmät laitetaan rattaisiin. Ja ei kun menox. Ei se sen hankalampaa ole, ellei siitä(kin) asiasta halua tehdä isoa ongelmaa.
Vierailija:
Muut ovat toki isoja, mutta tuo pienten kaitseminen vie varmasti ryhmän aikuisten aikaa. Kaikki retkille lähdöt ym. ovat vaikeita, kun pienet pitää kammeta rattaisiin ym.
ap
Ajattelitko silloin, että senhetkisten isompien vanhemmilla oli samoja ajatuksia kuin sinulla nyt?
Päiväkodin henkilökunnalla on selvästi niin kiire, että mm. vaatteet menee väärille lapsille päälle. Pojalla on ollut monena päivänä toisen pojan kurahousut päällä, vaikka olen kirjoittanut kurahousuihin päälle nimen. Kukakohan siinä ryhmässä vie aikaa, jos isot osaa jo pukea itse???
Meidän typy tosin on jo 3-4v ryhmässä vaikka ei ole vielä 3 täyttänyt.
Mun mielestäni tuollainen ryhmäjako on järkevä, ettei ole vaippaikäiset vauvelit ja 4-vuotiaat samassa ryhmässä. Siksi valitsinkin lapselleni juuri tuon päiväkodin.
oli ryhmässä pieniä tai ei. Eli olet ihan itse nyt laskenut tämän teorian, että nimenomaan ne pienet ovat syy?
Meillä on kerhossa 3 - 6 -vuotiaita. Ekana talvena jokainen 3-vuotias saa nimikkoison, joka auttaa pukemisessa eli ne isot auttavat pienempiä. Nyt minun isompani on " isoja" ja kuopukseni ryhmän " pieniä" . Minusta tää toimii tosi hyvin ja ainakin se meidän iso tykkää olla iso ja auttaa pienempiä.
Eikö siellä teidän päiväkodissa voisi ehdottaa vastaavaa?
Niin meidän 3-vuotias tekee!
Jokaisessa päiväkodissa on lapsilla joskus muiden vaatteita päällä. Meidänkin tytön päiväkodissa kuulemma, vaikka lapset on 3-4vuotiaita, nuorimman ja vanhimman ikäero 1,5v. Henkilökunnalla on ehkä kiire, tai eivät ehdi/jaksa etsiä minikokoisin kirjaimin kirjoitettua nimeä jostain vaatekappaleen sisäpuolella olevasta pesulapusta. Meidän tytöllä on aina ollut omat vaatteet päällä, kun vie omat vaatteensa aina omaan lokeroonsa mistä osaa ne sitten itse ottaa, eikä jätä leviäksi pitkin päiväkotia....
mitkä vaatteet ovat hänen?? Meidän 4-vuotias on jo reilun vuoden pukenut itse ja tietää tasan tarkkaan omat vaatteensa. Vie ne itse paikoilleen kotona ja hoidossa. Ja osaa muuten itse lukea oman nimensä sieltä lapusta.
Minäkin ihmettelen neljävuotiasta, joka ei muka vielä osaa...
Vierailija:
mitkä vaatteet ovat hänen?? Meidän 4-vuotias on jo reilun vuoden pukenut itse ja tietää tasan tarkkaan omat vaatteensa. Vie ne itse paikoilleen kotona ja hoidossa. Ja osaa muuten itse lukea oman nimensä sieltä lapusta.
ainokainen/ perheen nuorin lellitty, joka on aina puettu ja saanut kaikki valmiina ettei ole ite tarvinnut tehdä mitään.
Meillä jo 2,5 veenä tyytö tiesi tasan tarkkaan mikä olin hänen vatteensa eikä suostunut edes isojenveljiensä vaatteita pukemaan.
Jos joskus olen antanut vahingossa väärät kengät eteen niin sanoo vaan että ei nää oo mun tai mikä tahansa vaate.
Kyllä normaali terve 4-vuotias yleensä tunnistaa omat vaattensa aj osaa myös pukea itse. ainakin meillä osaa. Joskus saatan auttaa lahkeiden laittamisessa kenkien päälle.
Minusta tässä ketjussa on ollut yllättävän paljon päiväuni vastaisia kommentteja.
Vierailija:
Minusta tässä ketjussa on ollut yllättävän paljon päiväuni vastaisia kommentteja.
Minä kirjoitin, että meidän 4,5-vuotias ei ole nukkunut päikkäreitä kahteen vuoteen. En ole päiväunivastainen, tää on vain totuus. Itse pääsisin paljon helpommalla, jos hänkin nukkuisi kun kuopus nukkuu. Nyt ei ole taukoa itselläni koko päivänä. Tosin puuhailee jo myös itsekseen nykyään.
ilman päiväunia, jos vanhemmat herättää lapsen sen takia kuudelta, että nukkuu päivällä päiväunet.
Pallo hallussa(ko)
Nykypäivävänä oon vaan törmännyt entistä enemmän siihen että pienet lapset opetetaan pois päiväunista ennen kuin ne opetetaan päiväkuiviksi.
Itse vaan kuulun siihen pieneen vähemmistöön, jonka mielestä päiväunet ovat tärkeitä jopa 4-6- vuotiaille.
Kukaan ei kai ole ollut päiväuniVASTAINEN tässä ketjussa. Toki lapsi saa päikkärit ottaa vaikka 12-vuotiaana, jos tarve vaatii. Mutta mitä ihmeen järkeä on herättää lapsi aamulla ennen kuutta vain siksi, että saisi sitten unta päiväuniaikaan? Tai ehdoin tahdoin valvottaa illalla pitkään, vaikka lapsi olisi valmis petiin jo ennen kahdeksaa? Sitä en todellakaan ymmärrä.
Kunnon pitkät yöunet riittää jo suurimmalle osalle 3-vuotiaistakin. Päivällä on hyvä olla pieni lepohetki sängyllä/sohvalla köllötellen, vaikka satua tai rauhallista musiikkia kuunnellen, mutta ei 4-vuotias enää päiväunia tarvitse jos yöunet ovat olleet riittävät.
Vierailija:
Nykypäivävänä oon vaan törmännyt entistä enemmän siihen että pienet lapset opetetaan pois päiväunista ennen kuin ne opetetaan päiväkuiviksi.
Itse vaan kuulun siihen pieneen vähemmistöön, jonka mielestä päiväunet ovat tärkeitä jopa 4-6- vuotiaille.
mun mielestä ryhmän vaihtamisesta voi olla enemmän hallaa kuin siitä, että ryhmässä on paljon eri-ikäisiä lapsia. Itse asiassa en usko, että pienten läsnäolosta olisi mitään haittaa... Toki tädeillä on varmasti kiire, mutta jos tilanne on heidän mielestään ok, niin asia on varmaan organisointikysymys. Voithan esittää huolesi, etköhän saa ihan perustellut vastaukset henkilökunnalta. En keskeyttäisi yöunia, vaan antaisin nukkua niin paljon kun nukuttaa ja mielummin sitten päiväunet jäisivät pois.
Joku mainitsi " päiväunivastaisuudesta" . Lähipiirissäni ainakin päiväunet on lopetettu siinä vaiheessa kun lapsen iltanukahtaminen tai aamuherääminen menee ihan tolkuttomaksi. En tunne ketään, joka ei haluaisi, että lapsi nukkuu päiväunet!!! Meillä unet lopetettiin kun kotihoidossa oleva lapsi alkoi nukahtaa 22.30 jne ja heräsi kuitenkin klo 8. Kun päiväunet lopetettiin, niin lapsi nukkui edelleen saman tuntimäärän, mutta yöllä. Olisi ihanaa jos esikoinen nukkuisi samaan aikaan kun nuorempi, mutta näin ei ole ollut 3-vuotiaasta lähtien.
päivähoitoon. Kuin ne päiväkodit olisivat jotain täyden palvelun viihdekeskuksia, joissa tädit on täyttämässä lasten kaikki toiveet. Eikö siellä ole tarkoitus kasvattaa lasta ja antaa lapsen kasvaa, eikä palvella?
näin olisi siellä nuorin ja saisi enemmän huomiota?