Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tietoa työntekijän oikeuksista palkka-asioissa?

kkpsk
12.12.2022 |

Minulta oli vähennetty lokakuun palkassa -500€ virheellisesti palkkaa. Soitin ja laitoin sähköpostia useamman kerran, 3-4krt palkanlaskentafirmaan ja vasta 4. kerralla suostuttiin uskomaan, että palkka oli todella maksettu virheellisesti ja silloin vasta löysivät syyn asialle, kun tarkemmin asiaa tutkivat. Myös esimies oli asiasta erikseen sinne yhteydessä.

Saan vihdoin tässä kuussa tuon summan takaisin, joten ei kai pitäisi enää asiaa märehtiä, mutta periaatteen vuoksi mietin, voiko tuosta asiasta palautteen lisäksi saada jonkun huomautuksen tai jonkun? Lopputuloksesta huolimatta tekisi mieli viedä asia eteenpäin. Ei nyt mihinkään hovioikeuteen mutta ylipäätään, että tällaisia asioita ei painettaisi vain villasella että hupskeikkaa. Myös asiakaspalvelu oli töykeää, ensin sanoivat ettei heille kuulu tällaisten asioiden selvittäminen, vaikka myöhemmin asian varmistaessani asia todellakin kuuluu heille ja sanoohan sen järkikin.

Lähinnä ärsyttää se, että jos olisin uskonut heidän selityksiään, olisi tuo 500€ palkka kadonnut tuhkana tuuleen. Minulle siis kerrottiin selitykseksi, että minulta kesällä vähennettiin liian vähän palkkaa, ja se oli vasta nyt tullut jostain syystä ilmi. Kesällä siis myös möhlittiin palkan kanssa ja minulta vähennettiin takautuvasti osa palkasta, mutta kuulemma osa oli silti jäänyt vähentämättä ja loput vähennettiin vasta nyt. Laskin sitten kaikki palkkakuitit kesältä useaan kertaan eikä tämä pitänyt paikkaansa, mutta he niin joka kerta väittivät.

Onneksi saan tuon palkan takaisin, mutta harmittaahan tämä, että tällaista pääsee käymään, eikä asiakasta oteta tosissaan, vaan oletus on että hän on väärässä eikä selvitetä kunnolla. Tiedot kuitenkin heidän päässään olivat virheelliset. Mietin kuinka moni muu ei niin sinnikäs on menettänyt osan palkastaan vastaavan takia.

Eli, kellään tietoa voiko asian viedä johonkin eteenpäin vai kannattaako vain luovuttaa?

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
12.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko liitossa? Kannattaa olla.

Vierailija
2/7 |
12.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen liitossa, eivät osanneet kommentoida oikein mitään. Sanoivat että esimies on vastuussa näistä asioista.

Alunperin siis kysyin, että saako heiltä apua palkkakuitin tulkitsemiseen, kun palkanlaskennasta sanottiin ettei tosiaan kuulu heille ja tuolle 500€:lle ei löytynyt selitystä eikä sitä ensin suostuttu korjaamaan.

Luottamusmies ei myöskään osannut oikein ottaa kantaa.. 

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
12.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esi-ihmiselle viestiä ja sitä kautta viemään asiaa eteenpäin. Varmista, että esi-ihminen varmasti jaksaa viedä asiaa eteenpäin eikä jää hänen pöydälleen. Liitoilla yms et tee yhtään mitää. 

Vierailija
4/7 |
12.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkasta ei saa poistaa mitään kertomatta sinulle.

Vierailija
5/7 |
12.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palkasta ei saa poistaa mitään kertomatta sinulle.

Tätä kovasti ihmettelin. Sain perusteluiksi virheelliset perusteet, joita ei suostuttu vihreellisiksi uskomaan.

Epäreilua oli myös se, että vähennyksissä ei lukenut päiviä, miltä ajalta tuo vähennys oli tehty, eli en tiennyt miltä ajalta vähennyt oli. Luki vain 1.-30.6. ajalta (vaikka virhe koski osaa em päivistä), joten en voinut työvuorolistoista tai muistakaan asiaa tarkastaa. Eikä palkanlaskenta osannut kertoa tuosta vähennyksestä mitään tarkemmin. Ei tietenkään myöskään esimies, koska asia oli täysin tuulesta temmattu.

Minulle mm. yksi virkailija sanoi, että osa palkasta peritään vasta nyt, koska aimpi palkka on mennyt nollille ja koko summaa ei voinut periä kerralla. Minulla ei ole yksikään palkka mennyt nollille, kai minä nyt sen itse tiedän hyvänen aika, joten ärsytti kun heidän ei olisi tarvinnut kuin katsoa 2 viimeisen kuittini loppusumma ja huomata että niin ei ole ollut. Tuo summa kun oli siis 3kk takaiselle jaksolle selitetty, siksi 2 palkkakuittia olisi riittänyt tarkastamiseen.

Lisäksi ihmettelin heille, miksi sitä vähennystä ei sitten edellisessä palkassa peritty, eli sitä vähennysvirhettä seuraavassa palkassa, vaan vasta sitä seuraavassa, että miten voi tulla useamman kk viiveellä jotain vanhoja virheitä ilmi, vaikkei muutoksia meidän päästä ole jälkikäteen ilmoitettu heille tms. Vaikka kaikki onkin mahdollista inhimillisyyden nimissä.

Toinen virkailija antoi myöhemmin taas eri selityksen, että oli aiemmin "vahingossa" peritty liian vähän ja siksi nyt perittiin loput kun asia huomattiin, eli ei liity em. selitykseen mitenkään. Kukaan ei osannut eritellä minulle vähennystä kuin yleisellä tasolla. Ihme touhua ja aikaa vievää turhuutta.

Vierailija
6/7 |
12.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla palkanlaskenta maksoi väärin palkkaa monen kuukauden ajan ja lopulta työnantaja peri koko summan könttinä takaisin. Yritin kanssa järjestää jonkinlaista huomautusta firmalle, mutta kuulemma ei ole edes mitään palautekanavaa... Suomeksi kukaan ei vahvi, valvo eikä velvoita palkanmaksufirmoja toimimaan minkään normaalien järjenhyppysten rajoissa, saavat mennä ja mokailla niin paljo kuin lystäävät.

Vierailija
7/7 |
13.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

AVI:n työsuojelu.

Tämän vuoksi kaikkien kannattaisi tarkistaa JOKAINEN palkkalaskelma.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme viisi