Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nyt kun vuodenvaihteessa ulosottovelallisen talous hieman paranee

Vierailija
12.12.2022 |

Tässä kun on vuosikausia tottunut pihistelemään kaikessa ja pärjäämään vähällä. Laskin kuitenkin, että nyt uuden lain myötä pystyisin vähän säästämään palkasta sivuun, ulosotosta huolimatta.
Miten tuo säästäminen kannattaa tehdä? Ei kai vaan perinteisesti käteisenäsukan varteen tai patjan alle? Jos saan parissa vuodessa esimerkiksi 3.000 euroa säästettyä niin viekö vouti sen sitten tililtä, kun tilillä on kerran rahaa?

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
12.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkästään käteistä, eikä sitäkään olisi hyvä säilyttää vakituisessa asuinpaikassa. Jos herää epäilys, että sinulla on käteisenä säästöjä, voi ulosottomies tulla poliisin ja rahakoiran kanssa nuuskimaan paikat.

Vierailija
2/21 |
12.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksa lusmu velkasi, äläkä kitise.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
12.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan täällä pakko olla muitakin uo-velallisia. Miten te olette säästäneet, jos olette pystyneet säästämään?

Vierailija
4/21 |
12.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan täällä pakko olla muitakin uo-velallisia. Miten te olette säästäneet, jos olette pystyneet säästämään?

Teen pimeitä hommia ja palkka käteisenä, kunnes velat vanhenee. Työmarkkinatuesta ja tt-tuesta ei ulosmitata mitään.

Vierailija
5/21 |
12.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksoin ulosotossa ollessani 1/3 nettotuloista ulosottoon. Pidin vuosittain 1-2 maksuvapaakuukautta. Ei minulta uo tullut koskaan kysymään, paljonko tililläni oli rahaa. Halutessani olisin tietysti voinut maksaa enemmän ja velka olisi lyhentynyt nopeammin, mutta halusin pystyä myös elämään normaalisti. Nettopalkkani oli pyöreästi 2400 e/kk, ulosottoon meni 800 e/kk ja asumiseen 800 e/kk. Lopuista jäi pikkuhiljaa säästöön, minkä käytin yleensä ulkomaanmatkoihin.

Jos olisi tullut perintöä tai muuta yllättävää tuloa, niin sen uo olisi tietysti vienyt, mutta ei minulla käynyt mielessäkään etten saisi säästää siitä osuudesta, mikä jää jäljelle lakisääteisen lyhennyksen jälkeen.

Vierailija
6/21 |
12.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi olet jäänyt Suomeen kituuttamaan?

Vierailija
7/21 |
12.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen miettinyt että mitä jos voittaisi vaikka 2000 euroa rahaa, niin veisikö uo sen automaattisesti tililtä? Lyhentäisin voitolla kyllä vapaaehtoisestikin, mutta toimeentulotuen kannalta on eri asia, onko lyhennys vapaaehtoista vai ei.

Vierailija
8/21 |
12.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä alkaa vuokra markkinat taas pyörimään kun nämä puhdas paperiset loiset vaihtavat asuntoja.

Vierailija
9/21 |
12.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uljas-järjestelmän avulla seurataan velallisen tilitietoja automaattisesti. Jos tilille kertyy varoja 1,5 kertaa yli suojaosuuden, voidaan ne ulosmitata suoraan pankkitililtä.

Vierailija
10/21 |
12.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maksoin ulosotossa ollessani 1/3 nettotuloista ulosottoon. Pidin vuosittain 1-2 maksuvapaakuukautta. Ei minulta uo tullut koskaan kysymään, paljonko tililläni oli rahaa. Halutessani olisin tietysti voinut maksaa enemmän ja velka olisi lyhentynyt nopeammin, mutta halusin pystyä myös elämään normaalisti. Nettopalkkani oli pyöreästi 2400 e/kk, ulosottoon meni 800 e/kk ja asumiseen 800 e/kk. Lopuista jäi pikkuhiljaa säästöön, minkä käytin yleensä ulkomaanmatkoihin.

Jos olisi tullut perintöä tai muuta yllättävää tuloa, niin sen uo olisi tietysti vienyt, mutta ei minulla käynyt mielessäkään etten saisi säästää siitä osuudesta, mikä jää jäljelle lakisääteisen lyhennyksen jälkeen.

Ei uo tulekaan kyselemään, eikä seurannasta sinulle ilmoita, mutta vie kyllä tililtä suoraan, jos sinne varoja kertyy. Kokemusta on.

Vierailija
11/21 |
12.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei uo tulekaan kyselemään, eikä seurannasta sinulle ilmoita, mutta vie kyllä tililtä suoraan, jos sinne varoja kertyy. Kokemusta on.

Minulla oli aivanvarmasti yli 1,5 kertaa suojaosuuden verran tilillä silloin, kun edelliseltä kuulta oli säästöjä ja kuluva kuukausi oli vapaakuukausi. Ei koskaan viety tililtä. Mutta jos noin on, niin sitten kannattaa olla tarkkana. Juttelisin oman uo-virkailijani kanssa.

Vierailija
12/21 |
12.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten saatte vapaa kuukausia ja missä kaupungissa?? Itse en ole saanut vaikka olen ollut pitkällä sairauslomallakin, ei kuulemma peruste sekään. Näin ainakin täällä Jyväskylässä.

Ei sairauskulut, ei pienempi palkka saikulla,ei mikään täällä oikeuta vapaa kuukausiin. On todella peestä.koko systeemi!!!

Vierailija
13/21 |
12.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle kerrottiin, että jos tilillä yli 3000e, vievät sen. Säästää ei voi, mutta eipä se näillä tuloilla mitään säästöön jääkään. Ulosoton vuoksi saan myös toimeentulotukea, vaikka teen töitä 40h/vk, johtuen työmatkakustannuksista. Aika kiero systeemi kieltämättä. Haluaisin itse maksaa velkani, mutta tällä tavalla joku muu maksaa osan kelan kautta. Kannattavampaa olisi varmaan jäädä työttömäksi.

Vierailija
14/21 |
12.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten saatte vapaa kuukausia ja missä kaupungissa?? Itse en ole saanut vaikka olen ollut pitkällä sairauslomallakin, ei kuulemma peruste sekään. Näin ainakin täällä Jyväskylässä.

Ei sairauskulut, ei pienempi palkka saikulla,ei mikään täällä oikeuta vapaa kuukausiin. On todella peestä.koko systeemi!!!

Helsingissä asuin, kun olin uo:ssa. Sain jopa vapaakuukaudeksi kesäkuun, jolloin lomarahat maksettiin. Ihan suoraan pyysin uo-virkailijaltani, että nimenomaan se kuukausi olisi lyhennysvapaa.

Kaiken kaikkiaan maksoin velkaani 8,5 vuotta. En muista milloin pyysin ja sain ensimmäisen lyhennysvapaan. Maksoin uo:n itse, sitä ei pidätetty palkasta.

t. Se vapaakuukausia saanut

Vierailija
15/21 |
12.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata tilille säästää, eikä voi omistaa mitään. Autokin pitää olla alle 3000 euron arvoinen ja sekin mieluummin puolison tai sukulaisen nimissä ja itse korkeintaan haltijana.

Säästöt siis vain ja ainoastaan käteisenä.

Vierailija
16/21 |
12.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vapaa kuukausi on kerran vuodessa ja kuuluu ihan normaalisti ulosoton ohjelmaan. Tietenkään et sitä saa jos et sitä pyydä.

Vierailija
17/21 |
12.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vapaa kuukausi on kerran vuodessa ja kuuluu ihan normaalisti ulosoton ohjelmaan. Tietenkään et sitä saa jos et sitä pyydä.

Anteeksi, väärin meni. On asiat muuttuneet siitä kun itse olin tai sitten en muistanut oikein. Siis tässä

Vapaakuukausien määrä

Velalliselle on annettava tulorajaulosmittauksessa vuosittain kaksi vapaakuukautta. Muilla perusteilla vapaakuukausia annetaan velallisen pyynnöstä enintään yhteensä kolme vuosittain. Hakijan suostumuksella vapaakuukausia voidaan hakemuksen raukeamatta antaa enintään kuusi vuosittain.

Velallisella on oikeus saada vapaakuukausia siitä huolimatta, että ulosmittauksen määrää on rajoitettu 51 §:n 1 momentin mukaisesti. Samalla perusteella ei kuitenkaan voida antaa sekä vapaakuukausia että rajoittaa ulosmittauksen määrää.

Muun kuin määräajoin maksettavan palkan ulosmittaus keskeytetään vastaavasti noudattaen soveltuvin osin, mitä tässä pykälässä säädetään.

Vierailija
18/21 |
12.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa uudistuksessa ja ensi vuoden kokeilussa on jätetty velkojan asema kokonaan huomioimatta.

Vierailija
19/21 |
12.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästää voi ainoastaan patjan alle, valitettavasti. Olis kiva yrittää kohentaa tulevaisuuttaan esimerkiksi laittamalla muutamia kymppejä kk johonkin rahastoon, mutta ei voi.

Vierailija
20/21 |
12.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata tilille säästää, eikä voi omistaa mitään. Autokin pitää olla alle 3000 euron arvoinen ja sekin mieluummin puolison tai sukulaisen nimissä ja itse korkeintaan haltijana.

Säästöt siis vain ja ainoastaan käteisenä.

Mun auto oli kyllä n. 9 000€:n arvoinen ja sain sen pitää, koska tarvin sitä työmatkoihin ja siitä oli vielä rahoitusyhtiölle velkaakin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi yhdeksän