Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten saada teini vähemmän materialistiseksi?

Vierailija
12.12.2022 |

Olen ajatellut, että kyse on jostain vaiheesta, oainahan nuorilla on ollut tosi tärkeää, että on hienot vaatteet ja voi kuluttaa kuten kaveritkin. Me asumme kuitenkin sellaisella alueella, jossa on paljon rikkaita ja vertailupohja on välillä ihan epärealistinen. Minusta näyttää siltä, että nuori haluaa kovasti kuulua ns menestyjiin ja kaikkein hyväosausempiin, että se on hänen itsetunnolleen tärkeää. Olen siis yrittänyt ymmärtää ja ajatellut, että se menee ohi. Nyt alkaa olla kuitenkin oikeasti rahat tiukilla, kun kaikki kallistuu. Miten tällaisesta kannattaisi jutella nuoren kanssa rakentavasti? Tottakai olen kertonut aiheesta jo ja myös näyttänyt artikkeleita sähkönhinnoista jne, mutta hän ei ymmärrä, että pitäisi olla säästeliäämpi, vaan vaan suuttuu. En halua siis jyrätä tai saada häntä tuntemaan itseään syylliseksi, vaan ymmärtämään tilanteen ja silti tuntemaan itsensä hyväksi. Onko mitään neuvoja? Kiitos etukäteen!

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
12.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko

Ei mitenkään kun.

Liian liianhomoiluaois vaan?

En usko onnistuu ikinä!

Vierailija
2/9 |
12.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähetät teinin Somaliaan 6 kuukaudeksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
12.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon ikäinen ei välttämättä vielä ymmärrä rahan arvoa vaikka kuinka selittäisit. Jos sitä rahaa merkkivaatteisiin ei ole niin sitä ei ole. Yritä saada teini tienaamaan itse omaa rahaa esim.kesätöiden ja koiran ulkoilutuksen kautta. Työnteon myötä alkaa sitten myös ymmärtää että se 80€ merkkihuppari on oikeasti paljon rahaa.

Vierailija
4/9 |
12.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä vanhemmatkin voi suuttua teinille.

Vierailija
5/9 |
12.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

olisi kannattanut kasvattaa se. myöhäistä nyt on itkeä

Vierailija
6/9 |
12.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuon ikäinen ei välttämättä vielä ymmärrä rahan arvoa vaikka kuinka selittäisit. Jos sitä rahaa merkkivaatteisiin ei ole niin sitä ei ole. Yritä saada teini tienaamaan itse omaa rahaa esim.kesätöiden ja koiran ulkoilutuksen kautta. Työnteon myötä alkaa sitten myös ymmärtää että se 80€ merkkihuppari on oikeasti paljon rahaa.

Tämähän se on syynä, enkä siksi halua olla liian ankara, vaan muistutan itseäni joka päivä, että hän on oikeasti vielä lapsi.

Kesätöitä on vaikea saada, ei ole ollut vielä missään. Ehkä sitten, kun ekan kerran pääsee tienaamaan itse rahaa, tulee konkreettisemmaksi sen arvo. Tein aloituksen vähän stressaantuneena, kun aika usein nykyään tulee tämä esiin, kun kustannukset kohoavat.

Ap

Vierailija
7/9 |
12.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hankkimaan rahansa kotitöillä ja naapureille pikkupalveluksilla,kesätöillä yms. Jos rahahanat on ammollaan,ei opi vastuuseen ja työtä tekemään. Ei hänellä ole oikeutta muuhun kuin ruokaan ja asuntoon niin kauan kuin toisten tuloilla elätettävä.

Hyvä käytös kotiväkeä ja kaikkia kohtaan on oltava. Sitä varten häntä kotona kasvatetaan,että pärjäisi maailmassa. Siellä ei armoa tunneta,vaan kovaa on kyyti , joskus ei ole kotona jo tavoille oppinut.

Vierailija
8/9 |
12.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon ikäinen ei ymmärrä vai? Minä ymmärsin 10 vai 11-vuotiaana, että 10mk viikkorahani pudotettiin vähäksi aikaa 7,5mk koska iskä oli lomautettuna. Istuimme pöydän ääreen ja minulle kerrottiin miten asiat ovat. Myös se kerrottiin (kun olin vielä nuorempi) että iskä joutuu olemaan niin ja niin monta tuntia töissä, että hän tienaa rahat minun polkupyörään.

Aika tyhmä teini saa olla jos ei ymmärrä. Uskon kyllä että ymmärtää, mutta ei halua sen olevan itseltään pois. Suuttukoon ihan vapaasti. Hän on sen ikäinen, että miettiköön rauhassa mihin kaikkeen perheen aikuisten rahat oikein menevätkään. On hyvä tässä vaiheessa alkaa miettiä ja tajuta sekin, että ympärillä olevat ehkä ovat rikkaampia ja rahakkaampia. Eikä hän ole suinkaan kaikkein huonoimmassa asemassa. Hänellekin voisi sanoa, että tämä voi jatkua monta vuotta ja silloin sieltä "ylähyllyltä" alkaa teidän perhettä rikkaammatkin pudota alemmille hyllyille. Ei välttämättä tarvita kuin että isin ennen menestynyt firma ei enää tuotakaan.

Vierailija
9/9 |
12.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teinipä saattaa olla kehıtysvammaınen. Silloin ei käsitä.