Vuoden 2023 verokortti tuli. veroprosentti vain 0,5% ?
Mitä ihmettä. Bruttotulot vuodessa n. 20.000 euroa. Miksi noin pieni veroprosentti.
Kommentit (36)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on mukava olla nettomaksaja, kun tätä palstaa lukee.
Oma verokortti näytti 44,5% eli bruttotuloistani viedään 54,55% veroja ja muita maksuja, kun ikää on 57 vuotta.
Eli mitä jää käteen? Ihan euroina, voit varmasti anonyymina paljastaa. Me voidaan sitten kertoa sulle, että pitäisikö sillä käteen jäävällä summalla tulla toimeen.
Ei olisi ensimmäinen kerta, kun verokarhulta tulee väärät prosentit. Kannattaa tehdä helmikuussa muutosverokortti, niin menee ainakin oikein.
Onko se kauhean vaikeaa mennä vero.fi ja täyttää tiedot, niin ei tarvitsisi täällä spekuloida?
Minulla sama, mutta selittyi huonoilla tuloilla (oli työttömyyttä). Haen muutosverokortin.
Josif Vissarionovits Dzugasvili kirjoitti:
Kannattaa muistaa yksi pikku juttu...
Vain palkasta perittäviä pakollisia veronluonteisia maksuja ovat työeläke- (TyEL) ja työttömyysvakuutusmaksut, jotka vuonna 2022 ovat 10,15 prosenttia 53-62 vuotiailla ja muilla maksuvelvollisilla 8,55 %.
Nämä maksetaan verokortin ennakonpidätysprosentin päälle.
Juuri näin eli vero% 32 ja siihen päälle 10,15 veroluonteisia maksuja, joten maksan 6400 e/kk tuloistani veroja jne. 43,15%. Kuulun siihen monen kadehtimaan rikkaiden luokkaan, jonka olisi aikanaan pitänyt olla ilman lapsilisiä, olisi pitänyt maksaa enemmän päivähoitomaksuja, lisää veroja jne.
Miksi kaikilla ei ole vastaavaa veroja + veroluonteisia maksuja, tekisi ihan hyvää toimeentulotukea saavalle huomata, että hänen subjektiiviseksi oikeudekseen katsotusta summasta napataan yli 40% yhteiskunnalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma verokortti näytti 44,5% eli bruttotuloistani viedään 54,55% veroja ja muita maksuja, kun ikää on 57 vuotta.Sulla on siis vuositulot miljoonan vuodessa? Ja kuukausipalkka 80 000 euroa? Ihan mielenkiinnosta, mitä työtä teet ja toisekseen mitä tekisit sillä rahalla, jos veroprosentti olisi vaikka vaan 30 niinkuin nyt monella 4000-5000 euroa kuukaudessa tienaavalla on.
No ei todellakaan ole, kyllä noihin lukemiin pääsee jo alle 300.000 euron vuosituloilla.
No 300 000 euron vuosituloilla veroprosentti näyttäisi olevan laskurin mukaan 41,5. Veroprosentti nousee aika vähän tietyn rajan jälkeen ja tosiaan miljoonasta näyttäisi sitten menevän se n. 45 %.
Kommentoija on hyvä ja kokeilee muutamaa muutakin asuinkuntaa kuin omaansa.
Ahaa, asutko Halsuassa? Siellä on tosiaan kova kunnallisverotus.
Olen käytännössä tuloton, mutta verohemmot haluaa väkisin vääntää minulle 15 donan tienestit jonka takia joutuisin maksamaan jonkun yle-veronkin vaikken edes käytä koko palvelua. On se sitten kumma kun jo monta vuotta ollut sama tilanne mutta näillä riittää usko, että minulla olisi tulot nousseet.
Vierailija kirjoitti:
10000 saa tienata vuodessa ilman mitään veroja. Kaipa se seuraava 10k on sitten 0,5% verotuksen arvoinen...
Ei mene näin. Minun tulokseni oli arvioitu 23 000, veroprosentti 11. Tällä hetkellä prosentti on 5,5. En tajua, miksi tulot oli laitettu yläkanttiin. Itse arvioin n 18 000.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma verokortti näytti 44,5% eli bruttotuloistani viedään 54,55% veroja ja muita maksuja, kun ikää on 57 vuotta.Eli mitä jää käteen? Ihan euroina, voit varmasti anonyymina paljastaa. Me voidaan sitten kertoa sulle, että pitäisikö sillä käteen jäävällä summalla tulla toimeen.
Eiköhän noista luvuista voi jo päätellä, että reilu 10.000 jää kommentoijalle käteen kuukaudessa. Varmasti hän sillä pärjää, mutta eihän siitä kommentissa ollutkaan kyse.
Itselläni ainakin lähtee lakki päästä ja kiitän kunnioittaen sellaisia kansalaisia, jotka maksaa veroja yli 100.000 euroa vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma verokortti näytti 44,5% eli bruttotuloistani viedään 54,55% veroja ja muita maksuja, kun ikää on 57 vuotta.Eli mitä jää käteen? Ihan euroina, voit varmasti anonyymina paljastaa. Me voidaan sitten kertoa sulle, että pitäisikö sillä käteen jäävällä summalla tulla toimeen.
Eiköhän noista luvuista voi jo päätellä, että reilu 10.000 jää kommentoijalle käteen kuukaudessa. Varmasti hän sillä pärjää, mutta eihän siitä kommentissa ollutkaan kyse.
Itselläni ainakin lähtee lakki päästä ja kiitän kunnioittaen sellaisia kansalaisia, jotka maksaa veroja yli 100.000 euroa vuodessa.
Miksi juuri heitä? Mielenkiinnosta. Heille jää se kymppitonni käteen kuussa silti. Itse esim. maksan veroja 25 000 vuodessa eli en siis juuri mitään tuolla mittakaavalla, silti prosenteissa mullakin lähtee lähemmäs 50 prossaa bruttopalkasta kaikkine maksuineen.
Melkein puolet yhteiskunnan hyväksi. Ei paljon hatut nouse.
Ei siinä mitään virhettä ole. Se on vaan laskettu tämän vuoden verotuspäätöksen mukaan. Ei verottaja mikään ennustaja ole.
Kansalainen huolehtii ihan itse, että veroprosentti on oikein. Se onnistuu hyvin näppärästi veroprosenttilaskurilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselläni ainakin lähtee lakki päästä ja kiitän kunnioittaen sellaisia kansalaisia, jotka maksaa veroja yli 100.000 euroa vuodessa.Miksi juuri heitä? Mielenkiinnosta. Heille jää se kymppitonni käteen kuussa silti. Itse esim. maksan veroja 25 000 vuodessa eli en siis juuri mitään tuolla mittakaavalla, silti prosenteissa mullakin lähtee lähemmäs 50 prossaa bruttopalkasta kaikkine maksuineen.
Melkein puolet yhteiskunnan hyväksi. Ei paljon hatut nouse.
Ei mene yhteiskunnan hyväksi, siitä menee lähes 10% eläkkeesi maksuun. Ja kyllä tiedän, että nykyisiä eläkkeitä maksetaan noilla rahoilla, mutta tilanne on sama, kun itse olet eläkkeellä.
Itse arvostan kaikkia nettomaksajia, joita todellisuudessa on reilusti alle 20% palkansaajista.
Vain palkasta perittäviä pakollisia veronluonteisia maksuja ovat työeläke- (TyEL) ja työttömyysvakuutusmaksut, jotka vuonna 2022 ovat 10,15 prosenttia 53-62 vuotiailla ja muilla maksuvelvollisilla 8,55 %.
Nämä maksetaan verokortin ennakonpidätysprosentin päälle.
Ihan itse äänestitte kokoomusta ja Sipilää, jotka laittoi nuo työntekijän maksettavaksi. Ennen ne maksoi työnantaja.
Vierailija kirjoitti:
Nämä maksetaan verokortin ennakonpidätysprosentin päälle.Juuri näin eli vero% 32 ja siihen päälle 10,15 veroluonteisia maksuja, joten maksan 6400 e/kk tuloistani veroja jne. 43,15%. Kuulun siihen monen kadehtimaan rikkaiden luokkaan, jonka olisi aikanaan pitänyt olla ilman lapsilisiä, olisi pitänyt maksaa enemmän päivähoitomaksuja, lisää veroja jne.
Miksi kaikilla ei ole vastaavaa veroja + veroluonteisia maksuja, tekisi ihan hyvää toimeentulotukea saavalle huomata, että hänen subjektiiviseksi oikeudekseen katsotusta summasta napataan yli 40% yhteiskunnalle.
Kyllä täällä pärjätään leikatullakin toimeentulotuella jos tarvis on, älä siitä huoli.
Valtion tuloveroasteikko 2023 (ehdotettu)
Verotettava ansiotulo, euroa/ Vero alarajan kohdalla, euro/ Vero alarajan ylittävästä tulonosasta, %
0 0 12,64
19 9002 515,36 19
29 7004 377,36 30,25
49 00010 215,6134
12.10.2022
20% ja 40% tais olla lisäprosentti.