Rikkaat ja rahattomat - kumpi olisit ja mikä olisi budjetti
Olen nähnyt pari jaksoa k.o. ohjelmasta ja mm. ne budjetit mietityttää. Jos olisit ohjelmassa kumpi olisit ja mikä olisi budjettisi?
Kommentit (59)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rikkaisiin. Ei mitään hajua paljonko menee viikossa, ei ole tarvinnut miettiä.
En minäkään tiedä, paljonko menee viikossa, ja myös vaihtelee paljon, eikä ole ollut tarve miettiä. En silti kuulu rikkaisiin, vaan mulla on vain vaatimaton elämäntyyli. En tosin köyhiinkään, olen kohtuullisesti palkatussa työssä käyvä ihminen. Ihan tavallinen.
Kyllä sinä tiedät paljonko sinulta kuluu viikossa jos tiedät mitä tienaat ja onko mitään jäänyt säästöön.
Kuukausipalkkani tiedän, mutta muuten on epäsäännöllisiä tuloja, enkä kovin tarkkaan tiedä sitäkään, miten viikkokulutus on tuossa ohjelmassa määritelty. Mielestäni siinä oli laskettu viikkokulutukseen esim. asuntolainan lyhennykset, ja voihan sen tietysti niinkin laskea.
Jos ostan auton esim. joka kolmas vuosi, onko se viikkokulutusta vai mitä se on? Tai sijoitan pörssiin? Tai jos raha jää tilille säästöön?
Entä jos tässä kuussa myyn mökkini, niin miten se pitäisi ottaa huomioon tulona? Ei ollenkaan, koko hinta, pelkkä myyntivoitto, vai joku osuus siitä esim. sen mukaan, miten monta vuotta olen sen omistanut, vai miten?
Jos mietin summaa, jonka pistän kulutukseen viikottain tai kuukausittain, niin se on aika pieni. Jos olen lomamatkalla tai ostan esimerkiksi joululahjoja, kulutus voi olla joskus aika suurikin.
Olen tosissani, kun sanon, että en tiedä, mikä olisi se summa, joka minun pitäisi ilmoittaa jos osallistuisin tuohon ohjelmaan.
Tämä on mietityttänyt minuakin. Mitä siihen vapaasti käytettävään lasketaan? Lasketaanko autojen kulut, vaikka ne olisi pakko olla töiden takia? Asumista ei lasketa? Eli jos asuu halvalla alueella mutta on 2 autoa, niin antaako se eri tuloksen kuin kallis talo mutta ei autoa? Luulen, että noita todellisia laskutapoja ei haluta avata, ettei katsojat tajua miten pieni ero rikkailla ja köyhillä on. Itsekin putoan kai köyhiin noin 300 e vkobudjetilla (pakollinen auto poistettu käyttörahoista), vaikka olen yli mediaanipalkan työssä ja koen olevani hyväosainen. Ehkä tämä on enemmän asennekysymys. Esim eläkeläissukulaiset valittavat pieniä eläkkeittään, kokevat olevansa köyhiä, vaikka heillä jää enemmän käyttörahaa kuin minulla ikinä pakollisten menojen jälkeen, eivätkä virallisesti edes ole pienituloisia. Perineet talon, auton yms. Eri asia sitten ne todella köyhät joilla ei riitä raha edes ruokaan.
50e viikossa ruokaan. En matkusta ja ei ole autoa. Ei ole säästöjä tai omaisuutta.
Meillä nettotulot 7000 euroa kuukaudessa, josta ns löysää käyttörahaa jää suunnilleen puolet. Periaatteessa voitaisiin osallistua ohjelmaan, mutta olisi todella noloa.
Toisen nettotulot menee kuussa säästöön ja sijoituksiin. Viikkobudjetti olisi noin 1200€.
Mä en oikeasti tiedä kumpaan ryhmään kuuluisin.
Mitään tonnia viikossa ei kyllä ole rahaa käyttää, mutta ei me mun mielestä köyhiäkään olla.
Pitäisi tietää nuo laskentatavat ja kriteerit.
Meillä asumiskulut ovat n 400 e kk, olistusasunto ja velaton. Yhtiövastike ja sähkö.
Olen töissä lounasravintolassa ja otan myymättömät ruuat mukaani.
Asun tuöpaikan läheisyydessä.
Käytössä on työvaatteet.
Eipä rahaa mene oikein mihinkään
Vierailija kirjoitti:
Tämä on mietityttänyt minuakin. Mitä siihen vapaasti käytettävään lasketaan? Lasketaanko autojen kulut, vaikka ne olisi pakko olla töiden takia? Asumista ei lasketa? Eli jos asuu halvalla alueella mutta on 2 autoa, niin antaako se eri tuloksen kuin kallis talo mutta ei autoa? Luulen, että noita todellisia laskutapoja ei haluta avata, ettei katsojat tajua miten pieni ero rikkailla ja köyhillä on. Itsekin putoan kai köyhiin noin 300 e vkobudjetilla (pakollinen auto poistettu käyttörahoista), vaikka olen yli mediaanipalkan työssä ja koen olevani hyväosainen. Ehkä tämä on enemmän asennekysymys. Esim eläkeläissukulaiset valittavat pieniä eläkkeittään, kokevat olevansa köyhiä, vaikka heillä jää enemmän käyttörahaa kuin minulla ikinä pakollisten menojen jälkeen, eivätkä virallisesti edes ole pienituloisia. Perineet talon, auton yms. Eri asia sitten ne todella köyhät joilla ei riitä raha edes ruokaan.
Onhan siinä koko ohjelmaideassa jotakin aika pielessä kun koko elintaso/elämänlaatu-kysymys typistetään viikon kauppalaskuun. Olisi vähän eri juttu jos rahaton saisi myös auton ja kesämökin käyttöönsä ja maksaisi siitä viikkorahasta niitä kuluja mitä siitä oikeasti maksetaan. Kieltäydyn uskomasta että joku kuluttaa jatkuvasti yli tonnin viikossa ruokaan, vaatteisiin ja makeaan elämään.
Vierailija kirjoitti:
Meillä asumiskulut ovat n 400 e kk, olistusasunto ja velaton. Yhtiövastike ja sähkö.
Olen töissä lounasravintolassa ja otan myymättömät ruuat mukaani.
Asun tuöpaikan läheisyydessä.
Käytössä on työvaatteet.
Eipä rahaa mene oikein mihinkään
Tuon ohjelmaidean mukaan olisit varmaan köyhin osallistuja ikinä vaikka todellisuus on ihan muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minäkään tiedä, paljonko menee viikossa, ja myös vaihtelee paljon, eikä ole ollut tarve miettiä. En silti kuulu rikkaisiin, vaan mulla on vain vaatimaton elämäntyyli. En tosin köyhiinkään, olen kohtuullisesti palkatussa työssä käyvä ihminen. Ihan tavallinen.
Kyllä sinä tiedät paljonko sinulta kuluu viikossa jos tiedät mitä tienaat ja onko mitään jäänyt säästöön.
Kuukausipalkkani tiedän, mutta muuten on epäsäännöllisiä tuloja, enkä kovin tarkkaan tiedä sitäkään, miten viikkokulutus on tuossa ohjelmassa määritelty. Mielestäni siinä oli laskettu viikkokulutukseen esim. asuntolainan lyhennykset, ja voihan sen tietysti niinkin laskea.
Jos ostan auton esim. joka kolmas vuosi, onko se viikkokulutusta vai mitä se on? Tai sijoitan pörssiin? Tai jos raha jää tilille säästöön?
Entä jos tässä kuussa myyn mökkini, niin miten se pitäisi ottaa huomioon tulona? Ei ollenkaan, koko hinta, pelkkä myyntivoitto, vai joku osuus siitä esim. sen mukaan, miten monta vuotta olen sen omistanut, vai miten?
Jos mietin summaa, jonka pistän kulutukseen viikottain tai kuukausittain, niin se on aika pieni. Jos olen lomamatkalla tai ostan esimerkiksi joululahjoja, kulutus voi olla joskus aika suurikin.
Olen tosissani, kun sanon, että en tiedä, mikä olisi se summa, joka minun pitäisi ilmoittaa jos osallistuisin tuohon ohjelmaan.
On sinulla sitten oikeasti vaikeaa ja ratkaisua tuskin kovin helpolla löytyy. Minun on jostakin syystä hyvin helppo nähdä omasta verkkopankista ihan kaikki tulot ja menot valmiiksi luokiteltuina haluamaltani ajanjaksolta. Ruoka, vaatteet, kulkuneuvot, viihde, sisustus jne. Senkin näen, että paljonko auton vaihtamisen väliraha lopulta on.
Rahaton, kaikkien maksujen jälkeen jää työttömänä rahaa viikoksi noin. 40€. Mielestäni monilla köyhillä on tässä hyvä budjetti. Kun lyhentää lainaa minituloista, ei sitä rahaa vaan jää.
Vierailija kirjoitti:
Meillä nettotulot 7000 euroa kuukaudessa, josta ns löysää käyttörahaa jää suunnilleen puolet. Periaatteessa voitaisiin osallistua ohjelmaan, mutta olisi todella noloa.
Voin tulla vaihtariksi!
Mä vaan en usko,että pystyisin "törmäämään". Varmaan laittaisin suurimman osan säästöön, tai ostaisin jotain hyödyllistä, joiden avulla ehkä joskus saan tehtyä rahaa. Esim työkoneita ja materiaaleja.
Musta oli ihana se mimmi, mikä meni tuhlaamaan rautakauppaan ja osti töitä sä varten tarpeellisia ostoksia kärrit täyteen ja oli aidosti ihan onnessaan :)
En oikein kumpikaan. Olisi outoa sanoa että olen rahaton, kun sinkkuna tienaan 4600 euroa kuussa. Mutta en minä mikään rikaskaan ole, ei ole muuta omaisuuttakaan kuin auto jonka lainan sain juuri pois maksettua (asun asumisoikeusasunnossa), ja elämäntyylinen ei ole muuten mitenkään ylellinen paitsi että elän 2-kerroksisessa rivariasunnossa itsekseni ja sellainen toki Helsingissä maksaa. Kauppaan menee viikossa usein satasen verran, sitten toki autojuttuihin, vaatteisiin yms. Mutta en matkustele, en harrasta mitään, en omista luksusta koska ei kiinnosta. Elämäntyyli on siis asuntoa ja autoa lukuunottamatta aika köyhän elämäntyyli. Budjetti olisi ehkä 500 e/kk.
-- Ei kumpaankaan ..meillä on nettotulot 6700 euroa ja 3 lasta.. laskuihin ja ruokaan menee noin 3000 euroa.. eli säästöön jää noin 3500-4000 kuukaudessa.. säästämme niin paljon kun vaan voimme kaikesta..42000 euroa talolainaa jäljellä tavoite on maksaa se ensi vuoden aikana pois
Tää on vaikea. Noin 600e/vk olisi budjetti. En pidä itseäni tietenkään köyhänä mutta en älyttömän rikkaanakaan. Tietenkin johonkin vajaan 100e/vk verrattuna tuo on ruhtinaallisesti mutta on mielestäni kuitenkin vielä aika kaukana jos puhutaan oikeasti rikkaasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voin tulla vaihtariksi!
Mä vaan en usko,että pystyisin "törmäämään". Varmaan laittaisin suurimman osan säästöön, tai ostaisin jotain hyödyllistä, joiden avulla ehkä joskus saan tehtyä rahaa. Esim työkoneita ja materiaaleja.
Musta oli ihana se mimmi, mikä meni tuhlaamaan rautakauppaan ja osti töitä sä varten tarpeellisia ostoksia kärrit täyteen ja oli aidosti ihan onnessaan :)
En ole nähnyt tuota jaksoa mutta se olisi ensimmäinen johon itse osaisin samaistua. Ne mitä olen nähnyt on olleet tyyliin käydään ravintolassa syömässä ja ostetaan hajuvettä mitkä eivät yhtään kiinnosta. Itse ostaisin jotakin kivaa, robotti-imurin, fillarin, ompelukoneen tai vaikka airfryerin. Tai interraililipun. Vai saako ne rahat pitää mitä ei tuhlaa? Sitten laittaisin kaiken säästöön ja törsäisin myöhemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hän varmaan tarkoitti ettei seuraile erikseen paljonko missäkin kuussa jää säästöön, ja jos vielä menot vaihtelee, niin ei sitä välttämättä ole helppo arvioida. Pienissä tuloissa muutaman satasen heitto varmasti näkyy, mutta jos tilillä on jo valmiiksi paljon rahaa, eikä ole erityistä syytä käydä tarkistelemassa, niin ei sitä välttämättä tiedä. Minäkään en aina suoraan tiliotetta katsomalla voi sanoa onko suoraveloituksessa olevat laskut sieltä jo menneet, enkä muista paljonko saldo on ollut ennen kuin palkka tulee tilille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hän varmaan tarkoitti ettei seuraile erikseen paljonko missäkin kuussa jää säästöön, ja jos vielä menot vaihtelee, niin ei sitä välttämättä ole helppo arvioida. Pienissä tuloissa muutaman satasen heitto varmasti näkyy, mutta jos tilillä on jo valmiiksi paljon rahaa, eikä ole erityistä syytä käydä tarkistelemassa, niin ei sitä välttämättä tiedä. Minäkään en aina suoraan tiliotetta katsomalla voi sanoa onko suoraveloituksessa olevat laskut sieltä jo menneet, enkä muista paljonko saldo on ollut ennen kuin palkka tulee tilille.
Hän ei seuraa asiaa eikä siinä ole mitään pahaa. Mutta en oikein hyväksy väitettä että se olisi jotenkin vaikeaa nykyaikana. Minulla on 7 tiliä 4 eli rahalaitoksessa ja 4 arvo-osuustiliä ja useita luottokortteja ja lainaa ja kiinteistöjäkin on, mutta silti eri tyyppisten menojen seuraaminen on helppoa nimenomaan pitemmän ajan trendinä. Numerot on numeroita vaikka ne olisivat suuriakin.
Käyt töissä josta jää käteen 1372 e/kk? Ja käyt vielä jossain kaukana koska käytät matkoihin 259 e/kk...? Toivottavasti tilanne on tilapäinen ja askel kohti parempaa...