Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Venäjä vaatii Venäjän lipun polttaneita Uudenmaan Akselin jäseniä vastuuseen

Vierailija
11.12.2022 |

Venäjän ulkoministeriö vaatii Suomea asettamaan Venäjän lipun itsenäisyyspäivänä polttaneet Uudenmaan Akselin jäsenet vastuuseen. Nuoret kansallismieliset aktivistit polttivat Venäjän lipun itsenäisyyspäivän 612-kulkueen päätepisteellä kannanottona Venäjän federaatiota vastaan.

Tempaus levisi kulovalkean tavoin sosiaalisessa mediassa ja tavoitti myös korkea-arvoiset venäläiset virkamiehet. Maan ulkoministeriön mukaan tällaisia tekoja pidetään Moskovassa ennennäkemättöminä ja hyväksymättöminä tekoina, jotka häpäisevät valtion symbolin. He vaativatkin Suomea ryhtymään toimenpiteisiin, joilla voitaisiin jatkossa estää vastaavanlaiset ääriliikkeiden teot.

Tempauksen takana oli ryhmä Uudenmaan Akselin jäseniä. Tempaukseen osallistunut Pyry-Lii Soinio kommentoi asiaa Twitterissään:

Minä poltin tuon lipun ja olen ylpeä saadessani laskea Venäjän federaation vihollisekseni.
Olen myös ehdolla eduskuntavaaleissa Sinimustan Liikkeen listoilta Uudellamaalla eli jos haluat ryssävastaisuutta eduskuntaan äänestä minua.

Uudenmaan Akseli on Suomen Sisun nuorisojärjestö. Suomen Sisu seisoo nuorisonsa takana: Suomen Sisu antaa täyden tukensa nuorisojärjestönsä Uudenmaan akselin jäsenille, jotka mielenilmauksen tekivät, järjestö kommentoi kannanotossaan.

Valtiollisten lippujen polttaminen ei Suomessa ole rikos, poislukien Suomen lipun polttaminen.

Lähteet: Yle, Twitter, Suomen Sisu

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyyhimme terroristivaltion vaatimuksilla perseemme. Aivan kuten heidän lipullaankin.

Vierailija
2/3 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kova on sodan kaipuu Suomeen. Vaikka me ei Venäjästä tykätä, niin ei nyt omaa jalkaa kannata ampua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kova on sodan kaipuu Suomeen. Vaikka me ei Venäjästä tykätä, niin ei nyt omaa jalkaa kannata ampua.

da

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi kahdeksan