Onko normaalia, että yli 3-vuotias poika joka vierailulla päästetään makuuhuoneisiin sotkemaan ja pomppimaan, ja lisäksi rikkoo lasten leluj...
Taas kävi vierailulla 3v poika, joka on täysin rajaton. Kaikki pitää antaa tehdä, mitä taapero haluaa. Tällä kertaa rikkoi makuuhuoneen tapetin, raaputti ja repi irti. Pyyhki suklaiset kätensä sekä pöytäliinaan että makuuhuoneen tekstiileihin. Yksi lelu hajotettu täysin, lasi rikottu.
Vanhempansa eivät sano mitään kun taapero alkaa pyrkiä ylökertaan talonväen makuuhuoneisiin😳, eivätkä koskaan tarjoudu korvaamaan mitään. Heillä itsellään tarkkaa, että saa leikkiä olohuoneessa ja pojan huoneessa. Eivät sano mitään, kun lasten kattauksen jälkeen taapero tulee taas roikkumaan pöytään ja vetää sieltä tarjottavia suuhunsa. Huh huh!
Pitääkö seuraavalla kerralla päästää vastaavasti meidän taapero heidän makuuhuoneisiin suklaisin sormin, vai miten tälläisten kanssa toimitaan?
Help!!!!
Kommentit (83)
Sä et tiedä miten toimit, kun teiltä revitään tapetit irti?
Vahinko on asia erikseen, mut vanhempien tyhmä käytös aiheuttaisi mulla lapsen kuullen montakin kirosanaa ja ulko-oven näyttö. Ja takasin ei oo tulemista.
Siskon lapset on tälläsiä, eivät ole enää tervetulleita tänne jos isovanhemmat niitä vielä kylään yrittävät livuttaa säälistä "etten jäisi lapsille vieraaksi". Mutta minähän se hankala olen kun kodissani on vanhanajan säännöt enkä pidä siitä että ihan kaikki tutkitaan ja avataan ja sotketaan ja rikotaan.
Sisko itse ei kestä minkäänlaista neutraaliakaan ohjeistusta saati kritiikkiä, eli mitään ei voi sanoa. No eipä mua ole kaivattukaan, joten voin poistua kuvioista lopullisesti. Onnea ja hurlumhei vaan.
Välithän siitä melkein meni eräänkin mamman kanssa kun jouduin puuttumaan taaperon perseilyyn kodissamme. Oli myös täysin rajaton tapaus tämä lapsi, eivätkä vanhemmat pärjänneet tämän kanssa mitenkään, joten antoivat lapsen tehdä ihan mitä vain. Kerrankin hakkasi lelulla lasipöytää, piirsi seiniin ja huonekaluihin, kävi hakemassa ulkoa hiekkaa ja heitti sisälle. Juoksi sisällä kynät kädessä ja ajatti lemmikkejä. Jouduin tosissani karjumaan ja puuttumaan lapsen perseilyyn kun vanhemmista ei ollut mihinkään.
En ollut uskoa korviani kun perheen äiti suuttui minulle kun olin niin ehdoton sääntöjeni kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole normaalia. Jos vanhemmat eivät itse pistä rajoja, niin sitten ne rajat laittavat vierailupaikan vanhemmat. Ei meillä rikota eikä sotketa. Jos tästä joku suuttuu, niin voi voi.
Ei vieraan lasta saa kurittaa ilman lupaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihme ongelma. Etkö sinä emäntänä saa suutasi auki ja opasta vieraita, mitä teillä saa tehdä?
- Pesehän kätesi
- Makuuhuoneisiin ei saa mennä.
- Nämä herkut ovat nyt vain aikuisille, menehän tuonne olohuoneeseen leikkimään.- Katsottehan vähän taaperon perään, ettei vahingossa riko mitään.
Joka kerta olen nuo asiat sanonut. Mitä seuraavaksi pitäisi sanoa?
Seuraavaksi sanot että ette ole enää tervetulleita kylään. Tai vastedes käyt vain heidän luonaan.
"Mikä on vallassamme tehdä, se on vallassamme jättää tekemättä." — Aristoteles
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole normaalia. Jos vanhemmat eivät itse pistä rajoja, niin sitten ne rajat laittavat vierailupaikan vanhemmat. Ei meillä rikota eikä sotketa. Jos tästä joku suuttuu, niin voi voi.
Sanallinen ojentaminen ei ole kurittamista.
"Mikä on vallassamme tehdä, se on vallassamme jättää tekemättä." — Aristoteles
Vierailija kirjoitti:
No minulle kyllä suututtiin, kun kielsin hajoittamasta huonekaluja. Samalla kertaa kielsin pahoinpitelemästä omaa lastani.
Piti vielä soittaa perään, kuinka ilkeä olin pikku Markukselle.
Onneksi tämä perhe ei ole mitään sukua, niin ei ole enää mikään pakko sietää vastaavaa käytöstä omassa kodissaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kieltäminen ei ole kurittamista.
Scheherazade kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikään kuin pelkkä sanallinen ojentaminen auttaisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kurita omaa enkä vierasta lasta edes luvan kanssa. Sen sijaan kiellän ja ohjaan.
Arvaan olet opettaja ammatiltasi ja et osaa laittaa lapsillle rajoja kuten nykyään on tapana
Ei tollasta tarvitse katsoa tietenkään.
Sit taas tuo aikuisten kattaus nipotus on jo ihan naurettavaa. Lapsia kiinnostaa mitä aikuiset tekevät, ei niit kaappiin laiteta siksi aikaa että aikuiset saa syödä.
Vierailija kirjoitti:
Scheherazade kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikään kuin pelkkä sanallinen ojentaminen auttaisi.
Sitten viedään pikkuperttu äidin luo ja sanotaan, että meillä ei saa hyppiä sängyssä eikä piirtää seiniin. Eihän kukaan katso tumput suorina, kun oma koti sotketaan ja rikotaan?
Ennen kuin pikkuperttu tulee kylään laitetaan kynät ja sakset ylös kaappeihin. Voi olla myös että pikkuperttu tulee seuraavan kerran kylään vasta aikuisena, jos silloinkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kurita omaa enkä vierasta lasta edes luvan kanssa. Sen sijaan kiellän ja ohjaan.
Siinä tapauksessa onnittelut jos lapsesi on niin kilttiluonteinen että ei lähde uhmaamaan sanojasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihme ongelma. Etkö sinä emäntänä saa suutasi auki ja opasta vieraita, mitä teillä saa tehdä?
- Pesehän kätesi
- Makuuhuoneisiin ei saa mennä.
- Nämä herkut ovat nyt vain aikuisille, menehän tuonne olohuoneeseen leikkimään.- Katsottehan vähän taaperon perään, ettei vahingossa riko mitään.
Joka kerta olen nuo asiat sanonut. Mitä seuraavaksi pitäisi sanoa?
Samoin olen sanonut, sekä lapsille että vanhemmille, näistä rajummista leikeistä.
Vastauksia mm.:
Lapsi: " et sä oo mun äiti, et voi komentaa mua." ( 5v.)
Äiti: "se on vain tavaraa, ei kannattaisi olla niin materialistinen."
Äiti: "olipas se tyhmä lelu, kun meni rikki."
Jne.
Välit ovat vähän viilenneet...
Uskomatonta mitä töppösiä ihmiset ovat. Jatketaan vaan kauniisti puhumista vaikka omassa kodissa joku käyttäytyy törkeästi. "Minä sanoin jo että tuo ei sovi" -vikinä ei selvästi kaikkien tuttuihin auta. Suuttuisin ja lopettaisin tilanteen heti ja vieraat ulos, kiitos hei. Jos jotain hajoaisi, esitän korvausvaatimuksen välittömästi ääneen. Teitä viedään kuin litran mittaa, kotinne sotketaan ja rajoja rikotaan ja te seisotte avuttomina että minähän sanoin ei.
Minulla on myös tapana selittää lapsille, mitä meillä saa tehdä ja millä leikkiä. Jos ohjeitani ei noudateta ystävällisen muistutuksenkaan jäljeen, on minulla tapana kysyä vanhemmilta että haluatteko, että minä kiellän esim. hyppimisen vai teettekö sen itse. Lisätoteamuksella, että Niko-Petteri ja Jessica eivät ehkä ole tottuneet ninun tyyliini ja saattavat pahoittaa mielensä. Yleensä vanhemmat hoitavat homman itse. Mutta eivät kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä tapauksessa onnittelut jos lapsesi on niin kilttiluonteinen että ei lähde uhmaamaan sanojasi.
Ei tuo ole luonnekysymys, tuossa on kysymys luottamuksesta. Kun vanhempi puuttuu vain oikeasti olennaisiin asioihin eikä ole tuuliviiri, niin lapsi oppii luottamaan siihen, että vanhemman sana pitää. Kielto on kielto eikä huutelua sohvalta.
Erikseen on sitten neurologisista ongelmista kärsivät lapset, joiden kasvattaminen tarkoittaa vahvaa lääkitystä lapselle.
Minuun on vanhempi vedonnut, että voisiko lapsi vanhemman mieliksi saada pomppia meillä. En tajua, miten tuollaisella logiikalla pärjää elämässä.