Onko normaalia, että yli 3-vuotias poika joka vierailulla päästetään makuuhuoneisiin sotkemaan ja pomppimaan, ja lisäksi rikkoo lasten leluj...
Taas kävi vierailulla 3v poika, joka on täysin rajaton. Kaikki pitää antaa tehdä, mitä taapero haluaa. Tällä kertaa rikkoi makuuhuoneen tapetin, raaputti ja repi irti. Pyyhki suklaiset kätensä sekä pöytäliinaan että makuuhuoneen tekstiileihin. Yksi lelu hajotettu täysin, lasi rikottu.
Vanhempansa eivät sano mitään kun taapero alkaa pyrkiä ylökertaan talonväen makuuhuoneisiin😳, eivätkä koskaan tarjoudu korvaamaan mitään. Heillä itsellään tarkkaa, että saa leikkiä olohuoneessa ja pojan huoneessa. Eivät sano mitään, kun lasten kattauksen jälkeen taapero tulee taas roikkumaan pöytään ja vetää sieltä tarjottavia suuhunsa. Huh huh!
Pitääkö seuraavalla kerralla päästää vastaavasti meidän taapero heidän makuuhuoneisiin suklaisin sormin, vai miten tälläisten kanssa toimitaan?
Help!!!!
Kommentit (83)
Vierailija kirjoitti:
Ihme ongelma. Etkö sinä emäntänä saa suutasi auki ja opasta vieraita, mitä teillä saa tehdä?
- Pesehän kätesi
- Makuuhuoneisiin ei saa mennä.
- Nämä herkut ovat nyt vain aikuisille, menehän tuonne olohuoneeseen leikkimään.- Katsottehan vähän taaperon perään, ettei vahingossa riko mitään.
Ne menevät rajattomien vanhempien ja lasten kanssa, kuin kuuroille korville. Ja ihan sama, sanotko hyvällä tai pahalla.
Näitä lapsiahan ei ole kielletty tai kasvatettu lainkaan. Mun suvussa on yksi riiviöperhe.
Normaali lapsi, ainakin meillä eivät edes ilman lupaa menisi toisten mh ja se tiedetään jo taaperona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinähän sen talon emäntänä päätät mihin vierailulla olevat lapset saavat mennä.
Ai, vanhemmat saavat vastuuvapauden omien lastensa kasvattamisesta ja vahtimisesta? Kyllä sinne kahvipöytään pääsee takaisin, vaikka menisi ohjaamaan toimimaan oikein kun vaaran merkit ovat ilmassa. Itse en edes ilkeäsi jatkaa kahvittelua jos omat lapseni riehuisivat kuin tornado
Sitäkään en ymmärrä, ettei omilta lapsilta vaadita pöydässä syömistä ja juomista. Meiltä kerran pestiin ja yritettiin vaikka millä saada irti seinään läntätty mustikkapiirakka. Toiselle lapsukaiselle mamma teki omatoimisesti voileipiä olohuoneen sohvalle. Meni naama näkkärille kun sanoin, että siellä ei syödä kun siellä ei ole ruokapöytää ja meillä syödään vain ruokapöydässä.
Mammansa kysyi vielä, että tarviiko minun olla niin jyrkkä? En ollut yhtään jyrkempi kuin omia lapsiani kohtaankaan.
Ap tässä
Eli tarkennuksena monelle vielä:
Sanoin tiukasti ja kovalla äänellä: ei lapsia ylökertaan kiitos. Ei portaisiin, ei yläkertaan lapsia kiitos. Heidän taapero vain meni portaisiin ja sieltä meidän makuuhuoneita sotkemaan ja vanhemmat perässä.
Miten pystyn alakerrasta muuta tekemään, kun emäntänä pyöritän keittiötä ja tarjoiluja?
Varmaan 3-4 kertaa tiukasti sanoin että EI makuuhuoneisiin. Että alakertaan leikkimään. Vierailun jälkeen sit kaikki taas rikottu
Kyllä nyt katseeni kääntyy näihin vanhempiin emännän sijasta
Älä pyöritä keittiötä ja tarjoiluja. Kata pöytä valmiiksi ennenriiviön saapumista. Äläkä todellakaan kutsu enää ko. tyyppejä kotiisi.
Otat luurin käteen ja ilmoitat tuon pojan vanhemmille, että teille ei tarvitse tulla niin kauan kuin poika käyttäytyy apinan tavoin. Laitat laskun perään rikotusta omaisuudesta.
Juonenkäänne varmaan menee nyt niin, että "Ei pysty lopettamaan seurustelua noiden kanssa koska ne on miehen sukulaisia".
Kyllä pystyy.
Makuuhuoneiden ovet voi varmaan lukita ja arvoesineet siirtää kaappeihin, jos niin hölmö olet, että huolit ne taas kylään.
Lapsena ahdisti kamalasti aina kun tiesi että tuollaiset perheet tulee kylään. Rikkoivat ja jopa varastivat jotain pientä tavaraa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihme ongelma. Etkö sinä emäntänä saa suutasi auki ja opasta vieraita, mitä teillä saa tehdä?
- Pesehän kätesi
- Nämä herkut ovat nyt vain aikuisille, menehän tuonne olohuoneeseen leikkimään.- Katsottehan vähän taaperon perään, ettei vahingossa riko mitään.
Joka kerta olen nuo asiat sanonut. Mitä seuraavaksi pitäisi sanoa?
Onko maakuuhuoneisiin sentään ovet? Lukkoon vaan ovet ettei pennut sinne änkeä.
No ne vanhemmathan luulee että teille on ok, jos ette kiellä! Sehän on teidän koti! Meidän kotiin ei tuollaisella perheellä muuten olisi mitään asiaa., tai sitten se lapsi istuisi vanhempansa sylissä koko vierailun ajan. Meillä ei nimittäin saa sikailla ja rikkoa paikkoja missään huoneessa.
Älä ota lapsivieraita, kovin pieniä. Ja varsinkaan sitä jonka vanhemmat päästävät vapaasti riehumaan, eivät korvaakaan mitään jälkiä. Pitää olla jämäkkä ja suorahko, vaikka joku loukkaantuu. Tuskin jaksat juosta lapsen perässä koko illan.
Meillä ystäväpariskunnan lapset (4kpl) yleensä just penkoo kaikki paikat ja sotkee. Sit vanhemmat yleensä vaa nauraa ja kattoo, ku ne rikkoo ja tiputtaa maljakot jne. Sit ne on opettanut nämä lapset kiroilemaan ja nauravat, kun nää kiroilee ja sanoo epäasiallisia asioita.
Viimeks nää kauhukakarat rikkoi 700 euroa maksavan sähköpianon. Vanhin nosti sen telineeltä lattialle ja sit kaikki vuoronperään hyppi koskettimilla ja vanhemmat vain nauroivat, että onpas söpöä ja hauskaa. Nyt saivat porttikiellon meille.
Mikset sä sano ja kiellä? Miksi edes tarjoat suklaata?
Ihan on oma moka jos et saa sanottua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinähän sen talon emäntänä päätät mihin vierailulla olevat lapset saavat mennä.
Ai, vanhemmat saavat vastuuvapauden omien lastensa kasvattamisesta ja vahtimisesta? Kyllä sinne kahvipöytään pääsee takaisin, vaikka menisi ohjaamaan toimimaan oikein kun vaaran merkit ovat ilmassa. Itse en edes ilkeäsi jatkaa kahvittelua jos omat lapseni riehuisivat kuin tornado
Sitäkään en ymmärrä, ettei omilta lapsilta vaadita pöydässä syömistä ja juomista. Meiltä kerran pestiin ja yritettiin vaikka millä saada irti seinään läntätty mustikkapiirakka. Toiselle lapsukaiselle mamma teki omatoimisesti voileipiä olohuoneen sohvalle. Meni naama näkkärille kun sanoin, että siellä ei syödä kun siellä ei ole ruokapöytää ja meillä syödään vain ruokapöydässä.
Mammansa kysyi vielä, että tarviiko minun olla niin jyrkkä? En ollut yhtään jyrkempi kuin omia lapsiani kohtaankaan.
Sulla on kaksi vaihtoehtoa: joko vahdit omaa kotiasi ja komennat sitä lasta tai et. Eikö? Ja kerrot myös niille vanhemmille, että näin on.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä tuollaisia vanhempia, meilläkin miehen sukulaisperhe on tuollainen lapset eivät pese käsiään, ei edes suklaisia ennen kun pakottamalla kun ei kotona tarvitse ja ne haluaa leikkeihin särkyviä koriste esineitä kirjahyllystä, ruvetaan vinkumaan jos kiellän ja silloin vanhemmat on että no voi se sillä leikkiä, ei se hajoa että anna vaan ja antaa tavaran lapselle... Ja jos kielletään niin lapset tokaisee vaan että meillä saa tehdä niin.
miksi vanhemmat eivät voi opettaa lapsilleen että jokapaikassa on omat säännöt ja vierailulla totellaan sen perheen sääntöjä missä ollaan??
Ai että, kun kuulostaa tutulta. Mutta meillä tehdään, niin kuin meillä tehdään. Olen useammalle juniorille joutunut vääntämään rautalangasta, että meillä pestään käsiä, vaikkei kotona tarvitsisikaan. Meillä kiitetään ruoasta, vaikka kotona ei tarvitsisikaan. Meillä ei tongita kaappeja, vaikka kotona sitä ei kielletäkään. Ja meillä ei esimerkiksi heitellä palloa sisällä, vaikka se kotona olisikin sallittua. Kyllähän sitä itsensä aika hölmöksi välillä tuntee, kun joutuu toisten lapsille itsestään selviä käyttäytymissääntöjä opettamaan ja samaan aikaan lapsen vanhemmat istuvat vieressä sanomatta sanaakaan. Mutta ei kai siinä, kyllä minä voin osaltani muidenkin lapsia kasvattaa, jos omat vanhemmat ovat täysin kädettömiä.
"Onko normaalia, että yli 3-vuotias poika joka vierailulla päästetään makuuhuoneisiin sotkemaan ja pomppimaan, ja lisäksi rikkoo lasten leluja"
Mieti sitä. Miksi päästät 3-vuotiaan riehumaan kotonasi? Minä en päästäsi, olisi kenen kakra tahansa.
Ja kun tällainen hunnilauma tulee kylään niin tarjotaan suklaata ja mustikkapiirakkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- Pesehän kätesi
Joka kerta olen nuo asiat sanonut. Mitä seuraavaksi pitäisi sanoa?
Samoin olen sanonut, sekä lapsille että vanhemmille, näistä rajummista leikeistä.
Vastauksia mm.:
Lapsi: " et sä oo mun äiti, et voi komentaa mua." ( 5v.)
Äiti: "se on vain tavaraa, ei kannattaisi olla niin materialistinen."
Äiti: "olipas se tyhmä lelu, kun meni rikki."
Jne.
Välit ovat vähän viilenneet...
Kohta 1: meidän kotona minä olen se joka määrän mitä saa tehdä, ja mitä ei. Ei sinun äitisi
Kohta 2: Joo, olkoon vain tavaraa, mutta se on MEIDÄN tavaraa, eikä sitä ole lupa rikkoa. Nyt kun se kuitenkin rikottiin, mikä tarkoittaa että se pitää korvata. Ostatko uuden, vai laitako rahan tilille?
Kohta 3: ei väliä, sanokoon mitä sanoo omille lapsilleen, kunhan hoitaa kohdan 2. Lisäksi käskisin suoraan valvomaan lastaan paremmin, tai muuten lapsi ei meidän leluilla leiki.
Samaa on myös koiran omistajat jotka tuppaa kylään piskinsä kanssa. On kielletty sohville ja sängyille meneminen moneen kertaan, mutta ei, aina piski löytyy sohvalta. Hinkkaa takamustaan mattoihin, haukkuu, juoksee ympyrää ja kerjää pöydästä koko ajan. Todella rasittavaa, itsekästä ja narsistista. Sen piskin voi jättää kotiin muutamaksi tunniksi, eikä raahata sotkemaan toisten koteja ja karvastamaan joka paikkaa.
Uskon kyllä että vetää sanattomaksi, kun vieras muksu alkaa tehdä temppuja eivätkä vanhempansa reagoi mitenkään. Sitten sitä hetken kelaa miten asia pitäisi hoitaa, ettei tee siitä "liian suurta numeroa." Toisaalta voin kuvitella, että olisin kyllä komentamassa vierasta ipanaa, sillä en todellakaan halua että huonekalut ja paikat olisivat päreinä. Suuttukoon koko perhe sitten, jos ei muu auttaisi.
Olen jo vuosien varrella oppinut avaamaan suutani ja pitämään puoleni.
Kun ko. tuholaislapsi ei näytä uskovan talon emännän eli ap:n kieltoja eikä lapsen vanhemmatkaan reagoi fiksusti, niin teidän kaikkien aikuisten täytyy (jos perhe tulee uudelleen käymään) keskustella jo etukäteen talonne säännöistä ja että niitä noudatettava. Vielä kerran, mitkä ovat ehdottomia ei-asioita.
Onko ap:n talossa myös isäntä??
Joskus miehen "sana" tehoaa paremmin vieraisiin lapsiin (joskus ei)
Ap:lla ei kai ole mikään pakko kutsua tuommoista perhettä kotiinsa, ei vaikka miten läheisistä olisi kyse. Minä sanoisin jyrkän stopin.
Lapsia ei pidä päästää kotiinsa jos vanhemmat ovatmitä ovat.