Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oletko ollut lapsena hoidossa lastenpsykiatrisella osastolla?

Vierailija
10.12.2022 |

Tämä tuli mieleeni sylihoito-ketjusta. Minä olin 2000-luvun alussa Lastenlinnan sairaalassa Helsingissä ja silloin ainakin hoitajat nappaisvat kiinnipitoon jos riehui. Sylihoidoksi sitä ei sanottu, vaan kiinnipidoksi, eikä siinä sylissä oltukaan.
Sairaalassa oli myös öisin kaksi yöhoitajaa jotka joskus nukkuivat. Muistan selvästi miten kuulin kuorsauksen televisiohuoneesta.
Omahoitajani oli mukava, niin kuin enimmäkseen muutkin hoitajat. Muusta henkilökunnasta en ikinä tiennyt ketä ne oikein oli, joku vaan kävi jotain juttelemassa, ei mitään hajua kuka niistä oli lääkäri, psykologi tai joku muu.

Onko muilla kokemuksia? Mitä kaikkea muistat?

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
10.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole, vain nuorten osastolla. Oli ihan kiva paikka.

Vierailija
2/6 |
10.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin myös 2000-luvun alussa, tosin en lastenlinnassa, mutta muistan myös nähneeni paljon noita kiinnipito tilanteita, itse en semmoisessa ollut. Käytiin sairaalakoulussa siinä vieressä. Koulun jälkeen oli välipala ja sen jälkeen "hiljainen tunti", kaikkien piti olla tunti huoneessa ja tehdä esim. läksyjä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
10.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuorisopsykiatrian osastolla oli yksi todella ärsyttävä ämmä, Tuula-niminen. Julkulassa. Kaikki eivät vaan sovellu ammattiin.

Vierailija
4/6 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin myös, ja se oli kanssa 2000-luvun alussa. Oli lasten ja nuorten osasto eli lapset ja nuoret samassa.

Muistan aika paljonkin, kirjoitin myös päiväkirjaa noilta ajoilta joten siellä juttua piisaa.

Jotakin poimintoja:

Meillä oli myös kiinnipitoa, joskus tosi rajuakin (eräs iso tantta meni yhden pojan päälle lattialle lähes makaamaan kerran). Yöllä yksi tai kaksi hoitajaa valvomassa, huoneen ovi piti joko pitää auki, tai sitten niin että ovessa olevan ikkunan verho oli avoinna että huoneeseen näkee.

Kerran viikossa juteltiin omahoitajan kanssa. Kerran viikossa oli myös jotain liikuntajuttua tms. Toisinaan mentiin maan alla tunneleita pitkin ns. harrastehuoneeseen, siellä piti aina jonkun potilaan keksiä näytelmä ja kaikki osallistui näyttelemiseen, ja se videoitiin ja katsottiin sen päätteeksi.

Joulunaikana tuli joulupukki (eräs mieshoitajista pukeutunut joulupukiksi), syliin piti istua ihan kaikkien potilaiden, jopa niiden jotka oli jo 16v.

Ruokapöydästä ei saanut poistua ennen kuin kaikki olivat syöneet.

Vihasin osastolla oloa ja aloin oireilemaan siellä.

Vierailija
5/6 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olin 2000-luvun alussa, mutta olin jo 12v joten muistan kaiken hyvin. Minua ei koskaan pidetty kiinni, mutta kiinnipitoja oli paljon. Hoitajat veivät jonkin ohuen patjan sinne huoneeseen jonne kiinnipidettäväkin vietiin. Kyllä sieltå hirveä huuto ja mekkala aina kuului, mutta minä en silti osannut ajatella sitä pahana asiana koska kiinnipidettävät olivat minusta tosi pelottavasti käyttäytyviä, saivat raivareita joissa tavarat lensivät jne.

Oma kokemukseni hoitajista oli se, että kohtelu oli aina reilu. Tiukkaa ehkä, mutta reilua. Ikinä sovittuja asioita ei rikottu tai minua vähätelty tai mollattu, kotona sitä tehtiin joten tunsin osastolla olevani turvassa.

Vierailija
6/6 |
22.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuorisopsykiatrian osastolla oli yksi todella ärsyttävä ämmä, Tuula-niminen. Julkulassa. Kaikki eivät vaan sovellu ammattiin.

Taidat itse olla vähän sopimaton maailmaan ;) tai mikä lie hullu