Onkohan se totta että vaihdevuosien jälkeen aineenvaihdunta ei hidasti vaan lihominen johtuu vain passivoituvasta elämäntyylistä?
Viime kesänä taisi olla uutinen tutkimuksesta jonka mukaan vaihdevuosien jälkeinen lihominen ei johdukaan hormoneista ja aineenvaihdunnasta, vaan siitä että sen ikäisten elämäntyyli on vain muuttunut passiivisemmaksi,? Tuntuu epäuskottavalta koska eihän viisikymppisenä vielä jää eläkkeelle. Te viisikymppiset jotka olette lihoneet viidenkympin korvilla, oletteko lopettaneet liikuntaharrastuksen tms.?
Kommentit (28)
Vierailija kirjoitti:
Juu, olen. Käyn kokopäivätöissä, hoidan vakavasti sairasta vanhempaani ja opiskelen yliopistossa tutkinto-opiskelijana. Että sellaista passiivista elämää tässä nyt vietän enkä ehdi harrastamaan.
Unohdit mainita että olet vaativalla alalla asiantuntijana.
Mutta oletko ehtiny lihomaan hyvin?
Kun olin 20-vuotias, sanottiin et kolmekymppisenä sitten alkaa läski kertyä. Ei ollu kertynyt, mutta alkoi manaus että nelikymppisenä on jo taatusti parikytä kiloa lisää. No ei ole vieläkään. Nyt sanotaan et viiskymppisenä sitä on sitten vääjäämätön lihonta ja nivelrikko. Niin se nyt vaan on. Kuulemma.
Vaihdevuodet aiheuttaneet sen, että ruoka ei maistu. Ei vaan ole nälkä. Väkisin syön jotain. Yritän liikkua kyllä, juoksen, uin, käyn salilla.. Mutta ruoka ei vaan maistu.. ja energia loppuu liikuntasuorituksissa..
Olen ollut hoikka aina, nyt 53v hoikempi kuin koskaan. Mutta haluaisin edes jotain lihaksia.
Mä liikun paljon enemmän nyt eläkkeellä kuin toimistotöissä aikoinaan.
Paino noussut silti 9kg vaikka syön samaa ruokaa ja yhtä vähän
Vierailija kirjoitti:
. . . Ei tarvii kun katsoa herkkuihin päin niin jo tulee pari senttiä läskiä lantiolle. . .
Tässä tämä itseään huijaavien lempiselitys! Se on väärä. Ostapa vihko, johon kirjoitat joka-ainoan suupalan ja kulauksen. Huomaat heti, että ei herkkujen katseleminen lihota (tai pidä lihavana) vaan itsekurin puuttuminen.
Olipa syy vaihdevuosien jälkeiseen lihomiseen sitten hormonit tai vähäisempi liikunta, syökää ja juokaa (alkoholia) vähemmän! Ja hyväksykää laihduttamiseen kuuluva nälkä, johon ei todellakaan kuole, koska tasantarkkaan tietää, koska seuraavan suupalan saa. Puoli litraa kraanavettä, johon puristaa sitruunaa, pitää nälän tunteen jonkun aikaa pois. Ostakaa tarkka vaaka, punnitkaa itsenne joka aamu pissin jälkeen, ennen suihkua.
Vierailija kirjoitti:
Mistä saa mielihyvää kun kaikki hyvä ruoka kielletään???
Toki voi kokea noin jos käsitys "hyvästä ruuasta" on mäkkäri, mättö, sipsit ja sidukka.
Mä syön vain erinomaista ruokaa mutta pieniä annoksia. Rakastan myös kakkuja ja makeaa muttei tietenkään joka päivä eikä isoja määriä
Vierailija kirjoitti:
Mulla lihominen on alkanut jo alle viiskymppisenä... Ei vaihdevuosia. Ei tarvii kun katsoa herkkuihin päin niin jo tulee pari senttiä läskiä lantiolle. En ole koskaan ollut lihava enkä laihduttanut, mutta nyt jotain tarttis tehdä. Onko teillä muilla vajaa 50-vuotiailla tällaista?
Juuri näin. Hormoneista johtuu, sillä elintavat ovat pysyneet samoina. Olen vielä normaalipainoinen, mutta kesällä tulleet +2 kg eivät lähde millään. Syön pieniä annoksia ja sokeria ja vehnäjauhoa todella vähän.
Harrastan lenkkeilyä koirien kanssa ja joogaa.
N49
Juu, olen. Käyn kokopäivätöissä, hoidan vakavasti sairasta vanhempaani ja opiskelen yliopistossa tutkinto-opiskelijana. Että sellaista passiivista elämää tässä nyt vietän enkä ehdi harrastamaan.