Onko se ihan opettajasta kiinni, että tehdäänkö luokan kanssa ulkomaille matkoja?
Kommentit (51)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se vähän opettajastakin on kiinni, mihin suostuu oppilaiden kanssa lähtemään.
Meillä olisi oppilaskunnalla rahaa, ja vanhempia lähtisi valvojiksi niin, että olisi max 3 lasta/aikuinen, mutta opettaja ei suostu lähtemään edes kotimaassa yöreissuun. Se on kova sana, kun naapurikunnan puolella saadaan pikaisesti jossain museossa käydä.
Vanhemmat voivat ihan vapaasti ottaa luokallisen oppilaita, anoa kaksi päivää vapaaksi ja viedä mukulat reissuun ja vahtia itse. Ei opettajalla ole siihen sen enempää velvollisuutta kuin naapurin Jampalla. Opettajan työpäivä on 8-16 välillä eikä opettaja saa penninhyrrää lisäpalkkaa siitä, jos lähdetään 10 tunnin reissuun jonnekin Särkänniemeen ja pitää varata ja kilpailuttaa bussit ja tilata liput ja varata ruokailut jne. Tehkää itse, hyvänen aika. Kukaan ei kiellä.
Sehän me on tehty aikaisempina vuosina. Kaikki on vanhempien järjestämää. Opettaja on tullut vain mukaan. Nyt opettaja ei halua mukaan. Itse olen ehdottanut, että reissu tehtäisi ilman opettajaa, eikä siitä edes puhuttaisi koulun retkenä, mutta osalle vanhemmista se ei käy. Perusteluna on heillä se, että sitten kaikki vanhemmat eivät halua lastensa lähtevän mukaan, ja se olisi väärin niitä lapsia kohtaan.
Ulkomaille en lähtisi sen enempää opettajan kuin vanhemmankaan roolissa luokkaretkeä valvomaan.
Ope on yksin 100% vastuussa 24/7; myös nukkuessaan. Palkkaa hän saa kuitenkin vain tuon ajan oppituntien määrän perusteella. Eli jos tuolla viikolla on 25 oppituntia, hän saa palkan noista tunneista. Loppu reissu tehdään palkatta.
Ope on vastuussa vaikka oppilas olisi rikkonut sääntöjä. Majoituspaikasta karannut oppilas saattaa siirtyä huoltajien vastuulle, mutta tästä ei ole oikeuden päätöstä.
Oon tehnyt päiväreissuja oppilaiden kanssa ja muutaman kerran yläkoulussa ollut valvojana. Enää en sellaiseen lähde.
En missään tapauksessa päästäisi lastani ulkomaille luokkaretkelle. Itse olin aikoinaan kuudennella luokalla luokkaretkellä ruotsinristeilyllä, vanhemmat jotka olivat valvojina juopottelivat illat ja me lapset oltiin ihan keskenään heitteillä, onneksi ei sattunut mitään kamalaa.
Vierailija kirjoitti:
Oon tehnyt päiväreissuja oppilaiden kanssa ja muutaman kerran yläkoulussa ollut valvojana. Enää en sellaiseen lähde.
*Yökoulussa.
Vierailija kirjoitti:
Mun lapset käy samaa koulua, mitä itsekin olen käynyt. Ranskan oppilaat ovat aina tehneet matkan Pariisiin.
Me myytiin lippuja discoon, karkkia, kuusia jne ja saatiin kaikille rahat passiin, valokuvaan, matkat, bussi kentälle ja takas ja vielä käyttörahaa.
Kuopus on nyt 9 luokalla ja näitä vapaamatkustajia on.
En tiedä miten homma aiotaan hoitaa, mutta 5 oppilasta ei ole tehnyt mitään ja yhden äiti on nostamassa meteliä.
Muille on mm lentoliput ostettu, näille ei.
Yksiselitteisesti jokaisen luokan oppilaan on päästävä mukaan, riippumatta omasta rai vanhempiensa panoksesta.
Minä en lähtisi ulkomaille edes muutaman mukavan ja fiksun nuoren kanssa, jos olisin opettaja. En haluaisi ottaa vastuulliseni sitä, että ulkomailla tapahtuisi jotain. Vielä vähemmän haluaisin ottaa vastuulliseni liki 30 oppilaan ryhmää, jossa on vaikka minkälaista käytöshäiriötä. Enkä nyt tarkoita käytöshäiriöillä vaikka nepsynuoria, vaan sellaisia tapauksia, joita eivät yhteiset pelisäännöt kiinnosta ja rikkovat lakia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään luokat ovat täynnä kaikenlaisia nepsyjä, läpsyjä ja höpsyjä, joiden kanssa opettajat eivät uskalla lähteä edes kotikaupungin museoon luokkaretkelle mistään ulkomaan leirikouluista puhumattakaan. Vastuu on niin valtava.
Meillä on sääntönä, että luokkaretkelle pääsevät mukaan vain ne, joiden käytösnumero on vähintään 7. Se rajaa aika hyvin ne läpsyt ja höpsyt pois.
Teidän sääntö on laiton.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun lapset käy samaa koulua, mitä itsekin olen käynyt. Ranskan oppilaat ovat aina tehneet matkan Pariisiin.
Me myytiin lippuja discoon, karkkia, kuusia jne ja saatiin kaikille rahat passiin, valokuvaan, matkat, bussi kentälle ja takas ja vielä käyttörahaa.
Kuopus on nyt 9 luokalla ja näitä vapaamatkustajia on.
En tiedä miten homma aiotaan hoitaa, mutta 5 oppilasta ei ole tehnyt mitään ja yhden äiti on nostamassa meteliä.
Muille on mm lentoliput ostettu, näille ei.
Yksiselitteisesti jokaisen luokan oppilaan on päästävä mukaan, riippumatta omasta rai vanhempiensa panoksesta.
Näiden vapaamatkustajien vuoksi retket ovat vähentyneet.
Vierailija kirjoitti:
Ei, vaan vanhemmista. Ei opettaja saa olla sen rahankeräyksen kanssa oikeastaan juuri missään tekemisissä, vaan vanhemmat päättää kerätäänkö rahaa ja miten, ja opettajalta kysytään lähteekö hän oppilaiden kanssa ulkomaille ja tietysti koululta pitää kysyä lupa, koska se on työaikaa sekä opettajalle että oppilaille.
Väärin, ei ole työaikaa vaa vapaaehtoista
Oma lapseni on vasta pieni, mutta en päästäisi ulkomaille johonkin leirikouluun. Teen itse töitä nuorisoryhmien kanssa ja en hetkeäkään usko siihen, että muutaman aikuisen porukka pystyisi jatkuvasti valvomaan nuoria. Käytännössä tuo olisi sitä, että oman nuoren päästäisi ulkomaille hetkittäin ilman valvontaa.