Millä keinoin säästit noin puolessa vuodessa keskituloisena 10 000 euroa?
Kerro, mitä uhrauksia teit. Miten homma onnistui?
Kommentit (49)
Kun ei ollut lapsia ja vaimo oli töissä, niin tonni, puolitoista jäi mulla löysää rahaa joka kuukausi yli kolmen tonnin nettopalkasta.
Mihin te sitä rahaa keräätte? Eläkää mieluummin nyt.
Sain potkut. 6kk irtisanomisaika ilman työvelvoitetta. Löysin lähes heti uuden työn -> tuplapalkka 5kk ajalta. Veroa kyllä meni kamalasti toisesta liksasta.
Ei kyllä 1300/kk nettopalkalla pysty osakkeita ostelemaan. Sen verran kallis maa Suomi on asua.
Vierailija kirjoitti:
Miksi just 10 000 ja miksi just puolessa vuodessa?
Miksi pitäis säästää palkasta sen sijaan että laittaa rahan töihin tai hankkii lisätuloja tekemällä toista duunia?
Ja mikä on keskituloinen?Mihin lehteen ap kirjoittelee toimeksiantoa?
En ole toimittaja. Keskituloinen Suomessa kai on ihminen, jonka netto on noin 2300, brutto yli 3500. Asuntolainan ylimääräinen lyhennys mielessä ennen juhannusta. Ap
Vierailija kirjoitti:
Ei mulla kamalasti kulu. Ei autoa/mökkiä, en ole matkailu/shoppailufriikki.
Vierailija kirjoitti:
Lakkasin käymästä kahviloissa.
Aloin ostaa vähän halvempaa shamppanjaa.
Helppoa kuin mikä. Jätin Teslan ostamatta ja säästin jopa paljon enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Mökkiin, remonttiin. Esimerkiksi. En ymmärrä miksi rahaa pitäisi kuluttaa vain kuluttamisen ilosta. Ja silti koen eläväni.
Vierailija kirjoitti:
Ei kyllä 1300/kk nettopalkalla pysty osakkeita ostelemaan. Sen verran kallis maa Suomi on asua.
Pystyy helposti. Tosin minkä tilaston mukaan tuo olisi keskipalkkainen?
Maksattamalla veronmaksajilla aamupalani säästin sievoisen summan ja nyt Brysseli häämöttää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen alle keskituloinen (brutto 2600) ja säästän 6000 euroa vuodessa. En kyllä tiedä miten keskituloisena perheellisenä onnistuisi säästämään 10000 euroa puoleen vuoteen ilman, että puoliso maksaisi reilusti enemmän kuluja...
Raha töihin osakkeisiin. Mieluummin sellaisiin mistä tulee kassavirtaa kuukausittain osinkojen muodossa. Pääomatulot = raha tienaa sulle lisää rahaa ihan itsekseen.
Eipä tuo ole todellakaan noin yksinkertaista. Jotta saisi 14000 vuodessa osinkoja (ottaen huomioon myös verotuksen) tulisi sijoitettuna olla valtava määrä rahaa, joka pitäisi osata sijoittaa myös oikein. Tällä hetkellä muutamaa lukuun ottamatta monet osakkeet pahasti miinuksella. Itselläni siis. Koronan alettua sijoitin muutaman tonnin hyvin osinkoa maksavaan, mutta eipä se taloutta juuri hetkauttanut.
Vierailija kirjoitti:
Missä noin paska palkka on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen alle keskituloinen (brutto 2600) ja säästän 6000 euroa vuodessa. En kyllä tiedä miten keskituloisena perheellisenä onnistuisi säästämään 10000 euroa puoleen vuoteen ilman, että puoliso maksaisi reilusti enemmän kuluja...
Raha töihin osakkeisiin. Mieluummin sellaisiin mistä tulee kassavirtaa kuukausittain osinkojen muodossa. Pääomatulot = raha tienaa sulle lisää rahaa ihan itsekseen.
Eipä tuo ole todellakaan noin yksinkertaista. Jotta saisi 14000 vuodessa osinkoja (ottaen huomioon myös verotuksen) tulisi sijoitettuna olla valtava määrä rahaa, joka pitäisi osata sijoittaa myös oikein. Tällä hetkellä muutamaa lukuun ottamatta monet osakkeet pahasti miinuksella. Itselläni siis. Koronan alettua sijoitin muutaman tonnin hyvin osinkoa maksavaan, mutta eipä se taloutta juuri hetkauttanut.
Kyllä se vaan on. Saan yli tuon 14 000 €/ vuodessa osinkoina. Pihvi onkin siinä että ei sijoita KERRAN kuten sinä teit, vaan sijoittaa jatkuvasti (kuukausittain, tai viikottain kuten minä teen) niin se osinkovirtakin kasvaa ajan kuluessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On tuo yksinkertaista mutta ei nopeaa. Asiaa ei tarvitse miettiä yhtään kun sijoittaa pienikuluisiin hyvin hajautettuihin etf-rahastoihin mutta rahaa pitää säästää pitkään ja järjestelmällisesti. Sijoittamalla noin olet pitkässä juoksussa tilastollisesti parhaassa neljänneksessä salkunhoitajista. Ei vaadi mitään osaamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se vaan on. Saan yli tuon 14 000 €/ vuodessa osinkoina. Pihvi onkin siinä että ei sijoita KERRAN kuten sinä teit, vaan sijoittaa jatkuvasti (kuukausittain, tai viikottain kuten minä teen) niin se osinkovirtakin kasvaa ajan kuluessa.
Luepa mustaamasi kommentin yläpuolinen lause.
Vierailija kirjoitti:
Tämän palstan mukaan keskituloiset tienaa kymppitonnin kuussa. Sinä olet heidän mukaansa köyhä, et keskituloinen.
Kyllä se multa nyt onnistuu kun olen velaton. Joka kuukausi jää parisen tonnia säästöön. Nettotulot on yhteensä nelisen tuhatta. Kahden teinin vuoroviikkovanhempana niitä menojakin on vaikka sen asuntolainan juuri pois maksoinkin. Pari tonnia menee joka kuukausi asumiseen ja elämiseen.
Säästin pienituloisena yh-opiskelijana saman summan seuraavasti
Opintotuki + palkat = 2600e, joista verojen jälkeen jäi 2200e.
Kaksion vuokra 550e
Ruoka, matkustuskulut ja eri kuukausille jyvitetyt vakuutusmaksut, harrastusmaksut yms. 700e
Säästöön 1000e/kk. Äkkiä sitä saa 6000e/kk vaikka tulot olisi 2200e, jos vaan päättää. Syötiin aamu- ja iltapuuroa. Ei mitään krumeluuriruokia. Ehdottomasti ei yhtään ruokahävikkiä. Sesongin vihanneksia ja juureksia. Lapsenvaatteet kirppikseltä ja niitä vain sen mitä välttämättä tarvi. Lastenvaatteita huollettiin, jotta pystyi myymään lähes samalla hinnalla poiskin. Yhdessäolo oli ystävien näkemistä, lautapelejä, ulkoiua, retkeilyä, liikuntaa. En koe jäänneeni mistään paitsi tai eläneeni mitenkään kurjasti.
Oisit ap älynnyt ton aikaisemmin niin sulla ois ollut vuosi aikaa säästää se kymppitonni.