Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Auttakaa, lapsella koulutehtävänä kysyä kotona mielipidettä ydinvoimaan

Vierailija
10.12.2022 |

Lapsella on kemiassa tehtävänä selvittää läheisten kantaa ydinvoimaan ja pohtia että miksi jotkut ihmiset puoltavat ja toiset vastustavat ydinvoimaa. No itse olen idiootti, siitä ei mihinkään enää pääse, mutta tarvitsisin nyt vähän apuja, siis joitain perusteluja puolesta ja vastaan, jotta lapsi pääsee eteenpäin tehtävässään.

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
10.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä yritä vastata kysymykseen jota sulta ei kysytty, vastaa siihen mitä kysyttiin.

Voit sanoa totuuden: sulla ei ole kantaa asiaan koska et ole perehtynyt siihen.

Ja toinen osa kysymystähän ei koske sinua lainkaan, vaan lapsi itse miettii.

Helppoa.

Vierailija
2/31 |
10.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolesta: halpaa energiaa tasaisella tuotolla

Vastaan: radioaktiiviseen loppusijoituspaikka, ydinonnettomuusriski (tai enneminkin ydinterrorin riski)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
10.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa, meidän lapsen kirjassa kysyttiin lapsen omaa näkemystä. 😀 Se on tehokasta, mutta uusiutumatonta, joka tuottaa jätettä säilöttäväksi. Tulisi pyrkiä kohti uusiutuvaa energiaa.

Vierailija
4/31 |
10.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miinukset:

Luonnonuraani on jossain määrin radioaktiivista ja myrkyllistä sellaisenaan. Lisäksi uraania yleensä rikastetaan jo kaivosalueella, mikä saastuttaa aluetta.

Maailman ydinvoimaloissa sattuu ihmishenkiä vaativa onnettomuus keskimäärin kerran vuosikymmenessä. Vaikka määrä ei ole suuri suhteessa reaktoreiden lukumäärän, onnettomuudet voivat pahimmillaan tehdä laajoja alueita elinkelvottomiksi pitkiksi ajoiksi.

Ydinvoimalan toiminnasta syntyy radioaktiivista ydinjätettä, joka pitää eristää ympäristöstä luotettavasti yli 100000 vuoden ajaksi.

Tavalliset ydinvoimalat on mahdollista suunnitella niin, että niiden tuottama ydinjäte on jalostettavissa ydinaseiden raaka-aineeksi.

Vierailija
5/31 |
10.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuo liity kemiaan mitenkään. Kemia on luonnontiede, eikä mielipiteillä ole mitään tekemistä luonnontieteiden kanssa. Tehtävä sopisi yhteiskuntaopin tunnille, tai filosofian.

Vierailija
6/31 |
10.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Plussat: ei kasvihuonekaasupäästöjä.

Vierailija
7/31 |
10.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tuo liity kemiaan mitenkään. Kemia on luonnontiede, eikä mielipiteillä ole mitään tekemistä luonnontieteiden kanssa. Tehtävä sopisi yhteiskuntaopin tunnille, tai filosofian.

Ehkä se on jotain näitä uusia pegagogisia ratkaisuja, missä integroidaan eri aineita laajemman kokonaiskuvan saamiseksi tai jotain...

Vierailija
8/31 |
10.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen, että suurin osa ihmisistä on samaan aikaan sekä puolesta että vastaan. Huomattavasti parempiakin vaihtoehtoja on olemassa, mutta niin kauan kun ne eivät olevteknisesti riittävän tehokkaita, niin on pakko käyttää ydinvoimaa, jos töpselistä aikoo jotain saada. Se on vähän niin kuin pienimmän riesan tie.

Vierailija
9/31 |
10.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai se on hyvä, että kemiaakin osaa edes jonkin verran soveltaa tämän maailman toimintaan. Mitä järkeä olisi opiskella kemiaa tietämättä yhtään mihin niitä oppeja voi käyttää?

Itsenäinen ajattelu on aina hyvästä.

Vierailija
10/31 |
10.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapset on ohjeistettu aina näitä kyttäilyjä varten sanomaan että kotiasioita ei ole lupa levitellä koululaitokselle. Vähän aikaa sitten kysyttiin mm että mitä puolueita vanhemmat kannattavat. Järkyttävää. On myös kyselty vanhempien alkoholin kulutuksesta.

Vierailija
11/31 |
10.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä asia pitäisi kyllä itse miettiä, että siitä olisi jotain hyötyä.

Vierailija
12/31 |
10.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä lapset on ohjeistettu aina näitä kyttäilyjä varten sanomaan että kotiasioita ei ole lupa levitellä koululaitokselle. Vähän aikaa sitten kysyttiin mm että mitä puolueita vanhemmat kannattavat. Järkyttävää. On myös kyselty vanhempien alkoholin kulutuksesta.

Eiköhän tässä tehtävässä ole tarkoituksena se, että lapsii oppii ajattelemaan tällaista asiaa laajemmasta yhteiskunnallisesta näkökulmasta ja ottaa myös huomioon luonnontieteellisen näkökulman. Läheisten kanssa pohdintaa siksi ettei tehtävä olisi kuitenkaan liian vaikea yläkoululaiselle. Enpä usko, että tässä ketään kytätään

Vierailija
13/31 |
10.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ole perehtynyt ydinvoimaan, joten vastaisin lapselle, en tiedä. Sit jos hänen arvosanansa on minun tietämättömyydestä kiinni, antaisin opettajalle palautetta.

Vierailija
14/31 |
10.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Plussat: ei kasvihuonekaasupäästöjä.

Miinukset: Radioaktiivisia myrkyllisiä päästöjä joita ei voi käsitellä myrkyttömiksi vaan ainoa vaihtoehto on eristää jätteet, mikä ei ole oikeasti toimivaa, koska kuka muka voi luotettavasti tehdä sen sadaksituhanneksi vuodeksi, kun jo muutamassa sadassa vuodessa ehtii hukkumaan dokumentit ja varoitukset myrkky-luolista. Ja myrkyt sitten muutamien sukupolvien jälkeen pääsevät leviämään tavalla tai toisella aiheuttaen radioaktiivisten jätteiden aiheuttamia sairauksia ja luonnon tuhoa (mm. kasvit ja eläimet epämuodostuu).

Vierailija
15/31 |
10.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Läheisten kantaa, ei siis välttämättä vanhempien. Onko teillä suvussa tai ystäväpiirissä joku, joka seuraa tällaisia asioita? Lapsi ottaa puhelimen kauniiseen käteen ja soittaa sille Lasse-enolle, jota ei ole viiteen vuoteen nähnyt, että olisi tämmönen ydinvoimatehtävä.

Vierailija
16/31 |
10.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse vastaisin että ei ole mielipidettä asiasta ja että ei pohdita koska ei voisi vähempää kiinnostaa se että miksi jotkut puoltaa ja jotkut vastustaa.

Vierailija
17/31 |
10.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No koulua ei kiinnosta teidän asianne. Eiköhän didaktisena tavoitteena ole lähinnä jättää oppijalle muistijälki opittavasta aiheesta, kun on keskustellut siinä kotona. Ja saahan sitä kysyä muiltakin kuin vain omilta vanhemmiltaan, eihän kaikilla edes ole omia vanhempia.

Vierailija
18/31 |
10.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä yritä vastata kysymykseen jota sulta ei kysytty, vastaa siihen mitä kysyttiin.

Helppoa.

No tosi avuliasta, ei se lapsi osaa pohtia hyötyjä ja haittoja jos kotona saa vastaukseksi en tiedä.

Vierailija
19/31 |
10.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä asia pitäisi kyllä itse miettiä, että siitä olisi jotain hyötyä.

Ei toisen puolesta voi "itse miettiä" hänen mielipidettään. Kysymys nimenomaan oli, mitä läheiset ajattelevat ydinvoimasta.

Onko nyt joillekin liian vaikea erottaa kahta asiaa:

1) mitä hyviä ja huonoja puolia on ydinvoimassa ja

2) mitä mieltä henkilö X on ydinvoimasta?

Vierailija
20/31 |
10.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helppoa.

No tosi avuliasta, ei se lapsi osaa pohtia hyötyjä ja haittoja jos kotona saa vastaukseksi en tiedä.

Ydinvoiman hyötyjä ja haittoja ei kysytty tässä tehtävänasettelussa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kolme