Ystävä kutsui viikko sitten syömään ja nyt tuli viesti jossa pyytää ostamaan raaka-aineet
Kommentit (32)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan normaalia pyytää tuomaan jotain.
Perinteisesti: kutsuja maksaa!
Näin on aina ollut tai sitten puhutaan jo alusta asti nyyttäreistä piste.
Ei edes perusasioita ymmärretä.
Ei se että vieras vie jotain, tee niistä nyyttäreitä. Peruserikettiäkään enää ymmärretä.
Ostaisin ainekset just vain sitä ruokailua varten. Pyytäisin reseptin ja toisin tasan siinä mainitut määrät ruokia. Desin purkki kermaa, tasan 500g perunoita, teelusikallinen suolaa, ruokalusikallinen mustapippuria pieneen muovipussiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millainen kutsu oli?
Jos se oli muotoa: Syödään lauantaina meillä, kannattaa kysäistä, että mitäs mä toisin.
Jos se oli muotoa: Tule lauantaina mun luo syömään, on kohteliasta kysyä, tuonko jotain.
Jos se oli muotoa: Ruokailu klo 17:00 meillä lauantaina, viet viinipullon.
Kello 17?
Että mitä että?
No jos siihen aikaan syötte, niin juokaa vaikka maitoa tai kotikaljaa. Sopii tyyliin.Ei mulla muuta.
En itse kyllä pyytäisi ketään tuomaan aineksia ruokaan. En silti pidä sitä ihan outona, mulla oli sellainen kaveri joka sitä harrasti. Hän pyysi kyllä vain puolet aineksista. Se tuntui ihan reilulta . Kyllä etikettiin toisaalta kuuluu viedä jotakin. En sitten vienyt niitä kukkia tai viinipulloa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se että vieras vie jotain, tee niistä nyyttäreitä. Peruserikettiäkään enää ymmärretä.
Huoh!
Yritä pysyä aiheessa. Kiitos.
Ei kai tästä puhuttukaan vaan siitä että kutsuja maksaa eikä pyydä tuomaan ruokaa. Eri asia on jos joku haluaa, pyytämättä, viedä tuliaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huoh!
Yritä pysyä aiheessa. Kiitos.
Ei kai tästä puhuttukaan vaan siitä että kutsuja maksaa eikä pyydä tuomaan ruokaa. Eri asia on jos joku haluaa, pyytämättä, viedä tuliaisia.
No tämän ymmärsi kaikki paitsi tuo "Ei se että vieras vie jotain, tee niistä nyyttäreitä. Peruserikettiäkään enää ymmärretä" -hihhuli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väittikö joku tuossa noin? Ei!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä sotke asioita ja väännä muuksi. Laitat sanoja toisen suuhun. Tuollaisesta ei ole puhuttu.
Kutsu tarkoittaa sitä, että kutsuja tarjoaa ellei hän erikseen pyydä, että "voisitko tuoda asian x samalla?".
Mutta tolleen, että ensin pyydetään ja sitten tulee vielä viesti että voitko hankkia raaka-aineet ilman, että siitä oli ees etukäteen puhetta niin ei luonnista.
Valitettavasti osa on todella röyhkeitä, ja sitten suututaan kun pistät selkeät rajat sille mihin suostut ja mihin et, mutta suuttukoon jos haluaa. Ei kaikkeen tarvii olla suostumassa.
Ilmoitat, ettei sinulle sovikaan. Provoltahan tämä taas vaikuttaa. Yhdessä ja kulut jakaen voidaan tietysti kokata, jos siitä sovitaan yhdessä ihan alunperin. Esimerkiksi näin, että tehtäiskö kimpassa meillä ruokaa, ostetaan tarvikkeet puoliksi. Mutta ei ikinä niin, että tehdään meillä ruokaa, tuo sinä kaikki aineet, etenkään kutsun jälkeen! Keitelköön tällainen kaverin ihan itse soppansa, minä en tällä konseptilla osallistuisi.