Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sanotko tuttavallesi, jos epäilet, että hän on sekoamassa?

Vierailija
24.08.2008 |

Jos tuttavallasi on puhjennut/ puhkeamassa mielenterveydenhäiriö, pysytytkö ottamaan asian hänen kanssan puheeksi ja ohjaamaan hänet asianmukaiseen hoitoon?

Vai painatko perssuomalaiseen tapaan asian villasella/

eli olet kuin mittään ei olisi tapahtumassa???

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
24.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

t. ap

Vierailija
2/16 |
24.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mietin vaan mitä sanoisin, kun näen hänet huomenna?

Onko kenelläkään kokemusta???

t. ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
24.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osoitan sormella ja huudan, että "SÄ OOT HULLU, MEE HOITOON!"

Vierailija
4/16 |
24.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

t. ap

muita ideoita?

Vierailija
5/16 |
24.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

soitappa terveydenhoitoalan ammattilaiselle ja kysy ohjeita.

Vierailija
6/16 |
24.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mää voisin seurailla vähän aikaa, sitten jutella ehkä pomolle.

Jos kyseessä on vastuullinen työ, niin asia ei ole vaan mun käsissä. Pomon on tiedettävä jos joku alkaa käyttäytyyn oudosti.

Vierailija
7/16 |
24.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoin suoraan että hänen kannattaisi jutella ammatti-ihmisen kanssa, koska kaverin omat keinot oli aika vähissä. Ja heti perään sanoin, että en sano tätä loukatakseni vaan vilpittömästi auttaakseni.

Vierailija
8/16 |
24.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta samojen mietteiden äärellä painin. Ystävän jutut olivat outoja, jotka kuittasin vain väsymyksellä ja annoin mennä toisesta korvasta ulos. Ja nyt hän onkin jo sairaalahoidossa. Tunnen itseni huonoksi ystäväksi.

Mutta oikeasti, mitä muuta voisi tehdä?

Ideoita, kokemuksia?

Vierailija
9/16 |
24.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä noihin liittyy ns. sairaudentunnottomuus ja pahimmassa tapauksessa saat vain sen mielenvikaisen kimppuusi.

Vierailija
10/16 |
24.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tällaisen sekoavan jutut voisivat kenties olla? Mistä te huomasitte jotka huomasitte?

Vierailija
11/16 |
24.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta esim. vainoharhaiset jutut ja epäilyt, että ihmiset toivovat pahaa, vainoavat jne. voivat viitata harhoihin. Mutta vaikeahan se on tietää, koska toki ystävälle voi oikeastikin käydä niin, että joku vähän käyttäytyy ikävästi ja ottaa hampaisiinsa.

Samoin jutut, että kokee, että jostain ihmisestä säteilee hyvää tai pahaa energiaa. Aika moni voisi käyttää tällaista kielikuvaa (en kyllä itse), jos harrastaa jotain new age-juttuja ilman, että viittaa mihinkään psykoottiseen, mutta yhdistettynä outoon käytökseen, voikin olla merkki jostain.

Vierailija
12/16 |
24.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän sairastumassa oleva/sairastunut itse useinkaan ymmärrä hakeutua hoitoon. Varmasti on myöhemmin sulle kiitollinen.

Puhu työterveyteen, pomolle tai vastaavalle, ettet ole yksin hoitamassa asiaa.

Vierailija
13/16 |
24.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla sisko sairastui psykoosiin ja minä yritin puuttua. Lopputuloksena oli se, että sisko alkoi vainota minua ja minä jouduin vaihtamaan lukot ja hakemaan lähestymiskieltoa perheeni turvaksi. Eli juu, kyllä, menkää aina väliin vaan!

Vierailija
14/16 |
24.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoi että ei hän siitä loukkaantunut. Lupasi harkita asiaa. Tietääkseni ei kuitenkaan ole vielä käynyt missään. Mutta aion kysyä tässä joku päivä.

9

Vierailija
15/16 |
24.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikö siskosi ole hoidossa?

Olen vienyt psykoosiin sairastuneen ystävän päivystykseen. Pääsi tarvitsemaansa hoitoon ja parani.

Vierailija
16/16 |
24.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuule Suomessa ei mielenterveysongelmaista saa välttämättä hoitoon, jos hän ei itse halua. Pakkohoitoonkaan ei aina pääse.

Maailma ei ole niin ihana kuin kuvittelet!