Sanotko tuttavallesi, jos epäilet, että hän on sekoamassa?
Jos tuttavallasi on puhjennut/ puhkeamassa mielenterveydenhäiriö, pysytytkö ottamaan asian hänen kanssan puheeksi ja ohjaamaan hänet asianmukaiseen hoitoon?
Vai painatko perssuomalaiseen tapaan asian villasella/
eli olet kuin mittään ei olisi tapahtumassa???
Kommentit (16)
mietin vaan mitä sanoisin, kun näen hänet huomenna?
Onko kenelläkään kokemusta???
t. ap
Mää voisin seurailla vähän aikaa, sitten jutella ehkä pomolle.
Jos kyseessä on vastuullinen työ, niin asia ei ole vaan mun käsissä. Pomon on tiedettävä jos joku alkaa käyttäytyyn oudosti.
Sanoin suoraan että hänen kannattaisi jutella ammatti-ihmisen kanssa, koska kaverin omat keinot oli aika vähissä. Ja heti perään sanoin, että en sano tätä loukatakseni vaan vilpittömästi auttaakseni.
mutta samojen mietteiden äärellä painin. Ystävän jutut olivat outoja, jotka kuittasin vain väsymyksellä ja annoin mennä toisesta korvasta ulos. Ja nyt hän onkin jo sairaalahoidossa. Tunnen itseni huonoksi ystäväksi.
Mutta oikeasti, mitä muuta voisi tehdä?
Ideoita, kokemuksia?
Yleensä noihin liittyy ns. sairaudentunnottomuus ja pahimmassa tapauksessa saat vain sen mielenvikaisen kimppuusi.
tällaisen sekoavan jutut voisivat kenties olla? Mistä te huomasitte jotka huomasitte?
Mutta esim. vainoharhaiset jutut ja epäilyt, että ihmiset toivovat pahaa, vainoavat jne. voivat viitata harhoihin. Mutta vaikeahan se on tietää, koska toki ystävälle voi oikeastikin käydä niin, että joku vähän käyttäytyy ikävästi ja ottaa hampaisiinsa.
Samoin jutut, että kokee, että jostain ihmisestä säteilee hyvää tai pahaa energiaa. Aika moni voisi käyttää tällaista kielikuvaa (en kyllä itse), jos harrastaa jotain new age-juttuja ilman, että viittaa mihinkään psykoottiseen, mutta yhdistettynä outoon käytökseen, voikin olla merkki jostain.
Eihän sairastumassa oleva/sairastunut itse useinkaan ymmärrä hakeutua hoitoon. Varmasti on myöhemmin sulle kiitollinen.
Puhu työterveyteen, pomolle tai vastaavalle, ettet ole yksin hoitamassa asiaa.
Minulla sisko sairastui psykoosiin ja minä yritin puuttua. Lopputuloksena oli se, että sisko alkoi vainota minua ja minä jouduin vaihtamaan lukot ja hakemaan lähestymiskieltoa perheeni turvaksi. Eli juu, kyllä, menkää aina väliin vaan!
Sanoi että ei hän siitä loukkaantunut. Lupasi harkita asiaa. Tietääkseni ei kuitenkaan ole vielä käynyt missään. Mutta aion kysyä tässä joku päivä.
9
eikö siskosi ole hoidossa?
Olen vienyt psykoosiin sairastuneen ystävän päivystykseen. Pääsi tarvitsemaansa hoitoon ja parani.
kuule Suomessa ei mielenterveysongelmaista saa välttämättä hoitoon, jos hän ei itse halua. Pakkohoitoonkaan ei aina pääse.
Maailma ei ole niin ihana kuin kuvittelet!
t. ap