Päästäisitkö 16-vuotiaan reppureissulle Thaimaahan saman ikäisen kaverinsa kanssa?
Ja niin että ostavat paluulipun sitten kun rahat on lopussa, eli muutamaksi viikoksi. Minä päästin.
Kommentit (52)
Ap tässä, enpä tosiaan enää päästäisi näitä nuorempia lapsia ainakaan Thaimaahan. Jos Eurooppaa haluavat kiertää niin siitä vain, jos fiksuja ja luotettavia ovat muutaman vuoden päästä.
Ap
En päästäisi, oman mielenrauhan vuoksi.
Mutta mitä vaan voi tapahtua vaikka lähtisi reissuun lappiin.
Tää on joku teini ite kun kyselee ja luulee että täällä kaikki vaan komppaa ja voi sitten näyttää äidilleen. Ehdoton ei. Alaikäisenä ei matkusteta yhtään mihinkään ulkomaille ikinä.
Thaimaa on suhteellisen turvallinen maa. Itse oli siellä reissussa ensimmäisen kerran 28-vuotiaana. En päästäisi alle 25-vuotiasta. Siellä on riskinsä kuitenkin. Hiukan järkeä pitäisi olla päässä kun sinne lähtee.
Näin muuan muassa yksinäisen alle kouluikäisen lapsen imppaamassa liimaa surullinen ilme kasvoillaan. Tuota näkyä en milloinkaan tule unohtamaan kuten en muutamaa muutakaan juttua.
En missään nimessä! Ole vanhempi äläkä kaveri. Ei se teini siitä rikki mene, jos sitä joskus kieltää, vahvistuu vain. Sun tehtävä on tuottaa lapsellesi pettymyksiä.
Vierailija kirjoitti:
Joutuvat prostituuteiksi.
ja saavat hivin.
En varmasti päästäisi.
Eikä se Eurooppakaan muuttuvyörynnän takia ole entisensä, jopa Ruotsissa saattaa ymmärtämättömyyttään eksyä no go -alueille.
Vierailija kirjoitti:
En missään nimessä. Ulkomailla on miljoonia asukkaita, ei ole suomen pikkukaupungin tapaisia. Ja siellä on jengejä, aineita, rikollisia, korruptiota, agendoja, nuoria naisia metsästäviä miehiä (myös maalla) ja osa ihmisistä ihan tappaa turisteja mielellään (alkoholeissa tai uskomusten vuoksi). Vaikka toinen osa olisi mukavia ja huolehtivia, ystävällisiä. Liikennekin on vaarallinen. Osa länsimaistakin on alueiltaan vaarallisia, vaikka osa on rauhallisempia alueita. Herranen aika.
Ulkomaat on täynnä pikkukaupunkeja, luuletko oikeasti että ulkomailla ihmiset asuvat vain miljoonakaupungeissa?
Eihän hotelleihinkaan voi kirjautua kuin täysi-ikäiset eli nukkuvat kaduilla?
Vierailija kirjoitti:
Eihän hotelleihinkaan voi kirjautua kuin täysi-ikäiset eli nukkuvat kaduilla?
Moniin hotelleihin pääsee alaikäisenä.
Vierailija kirjoitti:
En päästäisi vielä noin nuorta, kuitenkin alaikäinen ja olisin vastuussa hänestä. Jos jotain sattuisi...
Ei tuon ikäistä voi estää lähtemästä. Voi matkustaa yksin vaikka sinun tietämättäsi.
En. Itse lähdin 19-vuotiaana (omilla rahoilla) maailmanympärimatkalle, mutta 16-vuotiaana on vielä liian nuori.
no...
itse olin 3 kaverin kanssa alpeilla
15v... lentokoneessa saatiin jo viinaa..
ja sekoilua yökerhoissa koko viikon...
mutta joka päivä rinteessä...
luulisi että vaarallisinta olisi päihteet...
mutta nyt 35v myöhemmin kun miettii..
hengenvaara oli kun päätettiin suuressa
viisaudessa lähtee puuteriin skimbaa...
...
narujen yli... monen varotuksen ohi..
täytyhän sitä päästä offia harrastaa...
perkele että tenavana on tyhmä..
juu en päästäs ees 20v kakaraa...
jos niissä mun geenejä on..
ni jotain urpoo keksisivät varmasti..
Aikuisen oikeasti? Olet kyllä riemuidiootti.
Kuten sanoin, tästä on aikaa kun annoin tytön lähteä. Enää en päästäisi.
Ap
Vierailija kirjoitti:
eikös nykyään enää interreilata? mikä ero tällä muka on?
Me 70-luvun reilaajanuoret oltiin ihan eri kaliiperia kuin nämä nykynuoret. Me tehtiin ensin töitä jossain tehtaissa sun muissa rankemmissa duuneissa ja säästettiin ne matkarahat itse. Ei ollut älypuhelimia, joten kaikki kartat ja tiedot piti hankkia etukäteen, reitit ja yöpaikat sekä junareitit piti suunnitella huolella ettei jäänyt yöksi kadulle jonnekin vieraaseen paikkaan. Eikä voinut soittaa äidille kotiin, että rahat loppu, koska puhelut oli kalliita, ja minne äiti edes olisi voinut ne rahat lähettää yhtäkkiä. Äidiltä tuli korkeintaan kirje tai kortti jonnekin poste restanteen. Itse piti huolehtia rahan riittävyydestä, sitä ettei tavaroita varastettu ja kaikesta muusta, oma turvallisuus mukaanlukien. Ei meikäläisille tullut mieleenkään ryypätä saati ottaa huumeita sun muuta ja asettaa itseään alttiiksi. Jos joku jätkä kävi kiinni yöllä kadulla meikäläisen hihaan, pistin tiukasti vastaan ja kiroilin suomeksi, olin jo 17-vuotiaana kova luu. Toisaalta eipä siihen aikaan huumeita ollut liikkeellä niin avoimesti ja paljon kuin nyt Euroopassa.
Nykyään en uskaltaisi edes parikymppisiä sukulaislapsia lähettää yksin edes tuollaisille Euroopan interrail-matkoille. Nämähän pillahtavat itkuun heti, jos töissä tai koulussa joku vanhempi ihminen antaa rakentavaa kritiikkiä, miten ressukat pärjäisivät jossain täpötäydessä junassa joka on täynnä brittiläisiä huligaaneja tms.? Joka käänteessä ollaan soittamassa äidiltä tai isältä apua pikkujuttuihin kotimaassakin. Miten nuo onnettomat pärjäisivät itsekseen sellaisissa maissa ulkomailla, jossa monet paikalliset elävät sillä että tunnistavat sekunnissa sinisilmäisen suomalaisturistin ja pystyvät huijaamaan tätä joka käänteessä tai vielä pahempaa?
Vierailija kirjoitti:
Ap tässä, enpä tosiaan enää päästäisi näitä nuorempia lapsia ainakaan Thaimaahan. Jos Eurooppaa haluavat kiertää niin siitä vain, jos fiksuja ja luotettavia ovat muutaman vuoden päästä.
Ap
Minä en tietenkään olisi päästänyt ja olisin tehnyt teidän perheestä lasun jos teidät tuntisin.
Ja lisään vielä että noin nuoret voivat matkustaa vanhempien kanssa, jolloin turvallisuutta voi varmistella enemmän, ei toki olla kontrollifriikki silti. Ei ole mitään sellaista syytä miksi kannattaisi mennä yksin tai kaksin.