Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tuotantoeläinten kaltoinkohtelu, järkyttävää!

Vierailija
09.12.2022 |

Pahaa tekee taas katsella suomalaisen lihasikojen tuotannon todellisuutta.

https://oikeuttaelaimille.fi/sikatilat-2022

Kommentit (318)

Vierailija
61/318 |
09.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tommosia kuvia ei sais navetoista jos siellä ois asianmukaisesti hoidettu sairaat eläimet ja siivottu karsinat ja annettu virikkeitä yms!

Tuo on kuvattu yöllä! Mitä virikkeitä nukkuva sika tarvitsee? Ja tuossa eläimet on herätetty, ne ovat peloissaan ja niistä näkyy selkeä kauhu. Onko eläinaktivismi oikeasti sitä, että hyvien kuvien saamiseksi kiusataan sikoja?

Ja itse näet, että tuottajat näissä puitteissaan harjoittavat suurtakin eläinystävyyttä?

Miksi ne siat muuten lähtökohtaisesti näyttävät pelkäävän ihmisiä, ei kai ne lähtökohtaisesti heti syntymästään ihmistä pelkää, kerta niiden läheisyydessä elävät?

Valitettavasti kuvia pitää käydä ottamassa toisinaan öisin, että totuus tulisi julki juuri sellaisena kuin se oikeasti on.

Nuo siat pelkäävät vaarallisia ihmisiä, jotka tunkeutuvat niiden karsinoihin keskellä yötä.

Pelästytkö sinä, jos joku tulee kotiisi keskellä yötä vai ajatteletko, että lähtökohtaisesti ihmiset on kivoja?

Vierailija
62/318 |
09.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että itkettää tämä. 🙄

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/318 |
09.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki hyvesignaloimassa täällä yhteen ääneen. Jatkakaa.

Vierailija
64/318 |
09.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Silti Suomalaisten joulupöytään kuuluu tänäkin vuonna kinkku. Enemmistöllä mennään.

Onneksi ajat ja ihmiset muuttuu..

Vierailija
65/318 |
09.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Videolla kuvattiin 12 eri tilaa, eli ongelmia on ympäri Suomen.

Toki varmastikin on tiloja, joissa tilanne on nyt kuvattuja parempi, mutta yhtä kaikki, niilläkin eläimiä vain säilötään ja kasvatetaan teurastettavaksi, ei niitä siellä hyvää hyvyyttään pidetä iloa tuomassa.

Onneksi nuoret sukupolvet tuovat uuden ajan, inhimillisemmän ajan.

Katsoin maajussille morsianta ja siinä nuori ihminen kaitsi lehmiä sisälle keppi kädessä ja lehmien turkit ihan paskaset, en tiedä onko yhtään inhimillisempää toi nuorienkaan homma

Lehmällä ei varsinaista turkkia ole eikä lehmä erityisemmin nauti peseytymisestä. Likaa karvapeitteessä ei kerro kaltoinkohtelusta ellei sitä likaa ole selässä asti. Yritäpä itse pysyä puhtaana syksyisellä laitumella.

Jokaisella eläimellä on tarve pysyä puhtaana. Karjatilojen likaiset eläimet johtuvat ihan siitä, että elävät oman sontansa keskellä kovalla lattialla. Lehmille syötetään rehua, jolla maksimoidaan maidontuotanto ja sen takia niiden uloste ei myöskään ole lajityypillistä. Tuotantoeläiminä elävät lehmät ulostavat löysää kuraa, kun taas lajityyppillisesti syövien lehmien uloste on huomattavasti kiinteämpää, eikä siten sotke.

Jokainen voi mennä esimerkiksi Eläinsuojelukeskus Tuulispäähän katsomaan lehmiä, jotka saavat ulkoilla päivittäin, kurakeleilläkin ja ovat silti  ilman pesuja puhtaita ja hyvä turkkisia. Ja kyllä vain, lehmällä on turkki.

Vierailija
66/318 |
09.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toki varmastikin on tiloja, joissa tilanne on nyt kuvattuja parempi, mutta yhtä kaikki, niilläkin eläimiä vain säilötään ja kasvatetaan teurastettavaksi, ei niitä siellä hyvää hyvyyttään pidetä iloa tuomassa.

Katsoin maajussille morsianta ja siinä nuori ihminen kaitsi lehmiä sisälle keppi kädessä ja lehmien turkit ihan paskaset, en tiedä onko yhtään inhimillisempää toi nuorienkaan homma

Lehmällä ei varsinaista turkkia ole eikä lehmä erityisemmin nauti peseytymisestä. Likaa karvapeitteessä ei kerro kaltoinkohtelusta ellei sitä likaa ole selässä asti. Yritäpä itse pysyä puhtaana syksyisellä laitumella.

Kyllä lehmällä turkki tai no karva on, ne ei ole "karvattomia". Tarkoitin tällä sitä, että usein ne navettojen lehmät saattavat olla enemmän tai vähemmän lantapanssareiden peitossa, se ei ole mitään pientä pintalikaa, vaan tiukassa istuva, paksu ja kovettunut kerros lehmän ulostetta ja totta, usein lähes selkäänkin asti.

Mistäkö tiedän? Olen itse ollut useammassa navetassa näitä puhtaaksi harjaamassa.

Aika harvoin lehmillä mitään lantapanssaria on, niiden ulosteet ei enää kerry parteen, vaan kone kaapii lannat suoraa lietekaivoon. Ei ne lehmät siellä aikaansa vietä.

Vierailija
67/318 |
09.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syksyisellä laitumella :DD ne lehmät on kaulapannasta kiinni 0.5m pituisella kettingillä ja sisällä. ja olen ollut navetassa töissä, ja lehmät todellakin rakasti sitä kun harjasin niiden turkit puhtaaksi joka aamu😊 huomaa että olet kylmä ihminen etkä eläinten ystävä kun väität että lehmä ei muka tykkäisi harjauksesta ja että turkki ei kiristä kun lantapanssarit otetaan pois!

Vierailija
68/318 |
09.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sika söisi ihmisen, niin heti kerrottaisiin uutisissa, ja kaikki olis niin järkyttyneitä. Mut jos ihminen söis sian.

Vierailija
69/318 |
09.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä lehmällä turkki tai no karva on, ne ei ole "karvattomia". Tarkoitin tällä sitä, että usein ne navettojen lehmät saattavat olla enemmän tai vähemmän lantapanssareiden peitossa, se ei ole mitään pientä pintalikaa, vaan tiukassa istuva, paksu ja kovettunut kerros lehmän ulostetta ja totta, usein lähes selkäänkin asti.

Mistäkö tiedän? Olen itse ollut useammassa navetassa näitä puhtaaksi harjaamassa.

Aika harvoin lehmillä mitään lantapanssaria on, niiden ulosteet ei enää kerry parteen, vaan kone kaapii lannat suoraa lietekaivoon. Ei ne lehmät siellä aikaansa vietä.

Melkoset lantapanssarit oli maajussille morsian ohjelmassakin lehmillä..

Vierailija
70/318 |
09.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

sikojen porsimishäkit ne on surullista nähtävää :'( toiseksi lehmät ja pienet lehmävauvat erotetaan toisistaan ja IHMINEN juo ne vasikan maidot?? ihan kuin joku aikuisvauva ei pärjäis vedellä

Meillä kaupunkilaislapset järkyttyivät navetassa, kun vasikka ja emo olivat samassa isossa karsinassa. Heille oli kerrottu, että vasikka viedään emolta samantien ja siellä se kuitenkin oli ja imi maitoa, vaikka ikää oli jo reilusti yli viikko.

Että kivasti ne valheet saadaan jaettua lapsille.

mitäpä lottoot tarviiko se vasikka sen viikonkin jälkeen maitoa?

Tämä juuri. Lehmä vieroittaa vasikan sen ollessa noin 17 kk ikäinen, jos sillä on mahdollisuus luonnolliseen elämään.

Olen työskennellyt lomittajana viimeiset 15 vuotta, pääasiassa maitotiloilla ja voin ihan joka työpäiväisestä kokemuksesta kertoa, että suurimmalla osasta tiloista vasikka viedään heti syntymän jälkeen emolta pois. Oli kyseessä sitten tavallinen tai luomutila.

Tämäpä. ite olen kans ollut navetassa töissä, ja vasikat vietiin omiin lokeroihinsa erilleen emoista :( lehmät seisoivat kaulapannassa koko talven sidottuna omalle paikalleen, oksettavaa!!

Jos sun kokemuksen mukaan vasikat vietiin lokeroihin, niin tuskin olet navetassa käynytkään.

Vierailija
71/318 |
09.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
72/318 |
09.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

sikojen porsimishäkit ne on surullista nähtävää :'( toiseksi lehmät ja pienet lehmävauvat erotetaan toisistaan ja IHMINEN juo ne vasikan maidot?? ihan kuin joku aikuisvauva ei pärjäis vedellä

Meillä kaupunkilaislapset järkyttyivät navetassa, kun vasikka ja emo olivat samassa isossa karsinassa. Heille oli kerrottu, että vasikka viedään emolta samantien ja siellä se kuitenkin oli ja imi maitoa, vaikka ikää oli jo reilusti yli viikko.

Että kivasti ne valheet saadaan jaettua lapsille.

mitäpä lottoot tarviiko se vasikka sen viikonkin jälkeen maitoa?

Tämä juuri. Lehmä vieroittaa vasikan sen ollessa noin 17 kk ikäinen, jos sillä on mahdollisuus luonnolliseen elämään.

Olen työskennellyt lomittajana viimeiset 15 vuotta, pääasiassa maitotiloilla ja voin ihan joka työpäiväisestä kokemuksesta kertoa, että suurimmalla osasta tiloista vasikka viedään heti syntymän jälkeen emolta pois. Oli kyseessä sitten tavallinen tai luomutila.

Tämäpä. ite olen kans ollut navetassa töissä, ja vasikat vietiin omiin lokeroihinsa erilleen emoista :( lehmät seisoivat kaulapannassa koko talven sidottuna omalle paikalleen, oksettavaa!!

Jos sun kokemuksen mukaan vasikat vietiin lokeroihin, niin tuskin olet navetassa käynytkään.

Ihan olin navetassa töissä, siellä ne oli omissa aitauksissaan ja niin sitä tehdään muuallakkin. Vieroitetaan emosta ja emo ja vasikka itkevät ikävää

Vierailija
73/318 |
09.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi pikku possuja, onneksi teidän ei tarvitse kovin pitkään kärsiä :(

Vierailija
74/318 |
09.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hirveää. Vähennän lihan syöntiä.

Vierailija
75/318 |
09.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isolla osalla tiloista lannat poistetaan edelleen ihan käsipelillä ja edelleen iso osa maitotiloista on parsinavettoja, missä lehmät elävät päästään paikalleen sidottuna. Lehmät siis ulostavat siihen missä makaavat ja siten makaavat myös omassa lannassa. Se, että lannat käydään muutaman kerran päivässä lappaamassa, ei paljon auta jatkuvasti ulostavan eläimen kohdalla.

Vierailija
76/318 |
09.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikinä nähnyt mitään niin surullista kuin pienet vasikat omissa poteroissaan, joista eivät näe edes minnekkään koska umpinaiset seinät. Ja raukoilla etujalat poteron reunalla kun yrittää kiivetä poterosta ylös että pääsisivät ikävää huutavan emonsa luo :'(((

Vierailija
77/318 |
09.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisten ei tarvitse lopettaa lihan syöntiä, vaan antaa eläinten elää hyvä elämä, ja tappaa kivuttomasti.

Vierailija
78/318 |
09.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sairasta! Miksei noita valvota? Miksi Suomessa eläimillä ei ole kunnon oikeuksia?

Niin kauan eläimiä saa tappaa, tämä jatkuu. Ihmisten tulisi valita kannattavatko he lihan syömistä ja eläinten tappamista vai eläinten oikeuksia ja hyvinvointia.

Kuule lihan syönti on luonnollista ja siinä ei ole mitään vikaa. Kunhan eläimiä kohtelee hyvin.

Jos jonkin eläinlajin edustaja ( ihminenkin on eläinlaji ) saalistaa toisen yksittäisen eläimen, on se luonnollista, tällainen tehotuotanto ei ole.

Kun kerran ihminenkin on eläin, niin miksi sen tarvitsisi käyttäytyä jotenkin eri tavalla kuin muiden eläinten? Se että jollain susilaumalla ei ole omaa lammaskarsinaa ei johdu mistään susien jalommasta luonteesta.

Vierailija
79/318 |
09.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät ne ole muita kuin älyttöminä ja tunteettomia elukokoita, niin mitä väliä niiden hyvinvoinnilla on?

Vierailija
80/318 |
09.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

MInkä takia näitä kuvataan salaa?

Sen takia, että tilalliset eivät anna muuten kuvata. Olen tämän täällä ennenkin kertonut, mutta olen ollut useampiin eläintiloihin yhteydessä ja pyytänyt päästä tutustumaan heidän tilalleen. Monet näistä tiloista ovat Facebookissa ja toivottavat aina kaikki eläinten kaltoinkohtelusta huolissaan olevat ihmiset tutustumaan juuri heidän tilaansa. Järjestäen kaikki tilat ovat kieltäytyneet tutustumiskäynnistä viimeistään siinä kohtaa kun olen kysynyt, että voinko ottaa myös kameran mukaan. Useimmat eivät ole edes vastanneet kyselyihini.

Ihmettelen vaan, että jos kaikki ovat niin hyvin, että oikein pyydetään käymään, miksi sitten todellisuudessa ei kutsua heru eikä ainakaan kuvata saa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä viisi