Mulla on varmaan vaihdevuodet alkaneet..tai jokin premenopaussi..
Vajaan vuoden ajan kuukautiskierto ollut hieman aiempaa lyhyempi eli n.25vrk ja nyt näköjään toinen kierros jossa vuotoa ei edes näy silloin kun pitäisi..viimekuussa alkoivat muistaakseni 1-2vrk "myöhässä" ja nyt taas ei näy ei kuulu ja tämän olisi tasan 28vrk.
Alkuvuodesta oli 3kk niin, että alkoivat 5vrk-2vkoa myöhässä, se alkoi Koronan sairastettuani.
Hitto tällainen riepoo ihmistä joka tykkää tietää asiat mahd tarkalleen ja suunnitella sen mukaan muun elämänsä.
Olen 47v.
Kommentit (15)
Hanki Mirena niin loppuu tuollanen vatvominen.
Mulla alkoi tuossa vaiheessa myös kaikki kiertoon liittyvät kivut alavatsalla pahenemaan. Hankin Mirenan, vaikka ennen olin tiukasti sitä vastaan. Loppui vuodot ja kivut.
Mitä ihmeen kokemuksia vänkäät. Sama setti se on puolella maailman väestöstä tuossa iässä. Sillä mennään.
Premenopaussi- ja puberteetti-iässä korona sotkee superhelposti kuukautiset, ainakin minun suvussa.
Vähällä olet selvinnyt, minulle korona aiheutti moneksi kuukaudeksi kuukautiset kahden viikon välein eli käytännössä joka toinen viikko oli kuukautiset päällä. Nyt taas normaali noin neljän viikon kierto.
Itellä kk-kierto heitellyt aina helposti välilöä 26-33pv. Ikää 48v ja näin ollut siitä asti, kun kuukautiset alkoivat teini-iässä
Mulla alkoi 44v heitellä kierto sinnetänne ja jäi joskus väliin. Nyt oon 47 ja kahdet menkat jääneet väliin. Vv esioireina oon pitänyt. Myös yöhiki välillä vaivaa. Ja siihen 44v ikään asti kierto oli säntillisesti 28 päivää. Ja ei, korona tai rokote ei osu siihen missä muutoksia alkoi olla.
Joo, tyypillisiä pre-menopaussioireita ja normaaleja sinun iässä. Ei minusta ainakaan ole ollut iso juttu. Mulla alkoi jo 42-vuotiaana tuo kierron lyheneminen, meni 31 päivästä 21-24 päivään. Parin vuoden päästä alkoi välillä jäädä pidemmäksikin aikaa pois, välillä väli oli 40 päivää, välillä se 21 ja välilä oli kuukausiakin pois. Myös vuotojen määrä ja menkkojen kivuliaisuus vaihtelee, usein pitkän kierron jälkeen tulee iso vuoto. Nyt ikää 48 ja nyt on taas ollut pari pitkää kiertoa, tänään päivä 57 eikä vielä mitään oireita että olisi menkat tulossa. Olen tyytyväinen vaan, mitä harvemmin tulevat. Saisivat jo loppuakin. Ja kiva, kun ei mulla ole mitään mielialanvaihteluja, kuumia aaltoja, kipuja tms. mitä jotkut saa, vain tuota vuotojuttua.
Esi vaihde vuodet alkoivat jo ennen 50v kun heräsin hiki lammikosta. 51v alkoivat ihan kamalat oireet jotenka oli pakko hakea estrogeeni korvaushoito. Ensin käytin pillereitä jolloinka vuoto tuli ja nyt käytän mietoja laastareita niin kauan kun tarpeen. Koitin pari kuukautta olla ilman niitä niin ei onnistunut kun tuli niin kamalat kuumat aallot ja hermot repesi jotenka jatkan mietojen laastareiden käyttöä. Rinta syövän seulonnassa kävin juuri ja sain puhtaat tulokset niin ettei kuuden vuoden estrogeenin käytön jälkeen ole tullut mitään rintasyöpää.
Päivä kuumotuksia ei ole mutta yöllä herään ihan märkänä hiki lammikosta. Jalat ja kaula voi olla ihan märkänä ja kuumana. Sitten nukkuminen on pätkittäistä ja koko ajan pitää vessassa rampata monta kertaa yössä. Illalla janottaa niin ettei pysty olemaa juomatta.
Rakko on levoton niin että pitää katsoa aina ettei juo kahteen tuntiin jos jonnekkin pitää lähteä, jos ei ole varma että pääsee vessaan.
Kiitos kokemuksista, en vain itse millään jaksaisi sietää mitään kierron heittelyjä, todella raivostuttavaa, sehän tarkoittaa sitä, että 24/7/365 oltava varuillaan ja varautunut vuodon alkamiseen, ei helvetti mikä elämisen rajoite🤯.
Ennen tätä, ja Koronaani, kiertoni oli aina säännöllisesti sen 27-28pv ihan siitä alkaen, kun kuukautiseni alkoivat 12v iässä, jopa kummankin synnytyksen jälkeen alkoivat jo 4-5vkon kuluttua vaikka vauvat olleet ns täysimetyksellä.
Huokaus 😫
Ap
Mulla on kierto aina ollut epäsäännöllinen. Kierron pituus vaihtelee 35- 60 vrk.
Ihme kontrollifriikki olet kyllä.
Eniten menopaussissa vituttaa jatkuva vittuuntuneisuus, siksi vastasinkin ilkeästi. Olen väsynyt, väsähtänyt ja vittuuntunut.
Minulla on ollut tammikuusta asti tasan 21 päivää entisen kellontarkan 28 päivän sijasta. Nyt on 4 päivää myöhässä. Nukuttua ei ole saanut kunnolla kuukausiin. Nyt pitäisi olla pmdd tai vähintään pms, mutta ihan rauhallinen fiilis. Keskivartalo on pönäköitynyt ja tullut "tyhjästä" pari kiloa. Vatsa pömpöttelee. Otan rennosti, koska olen odotellu kuukautisten loppumista hormonaalisen migreenin ja pmdd vaivan takia. Ihan helvettiä elää migreeni kierteessä kun joka hormoni laskuun ja nousuun pää reagoin päiviä kestävällä kivulla, oksentamisella tai sokeutumisella. Joten minulle tämän henkilökohtaisen helvetin loppuminen olisi nimenomaan sitä, että voisi vihdoin järjestää ajankäyttöään.
Vierailija kirjoitti:
Ihme kontrollifriikki olet kyllä.
Eniten menopaussissa vituttaa jatkuva vittuuntuneisuus, siksi vastasinkin ilkeästi. Olen väsynyt, väsähtänyt ja vittuuntunut.
Osta Ramavittiä, kun ramasee, masentaa ja vituttaa.
No joo, ymmärrän, mutta ei se kyllä minusta kontrollifriikkiyttä ole, jos ei halua ihan koko ajan kulkea suojat laukussa ja odotella alkaako veri lorisemaan vai ei. Onneksi ei paljoa yhtään mitään "bileitäkään" ole tässä elämässä, mutta silti.
Ap
Ei näy vieläkään😫😐
Oikeastiko tässä pitää vain odotella ja olla "valmiudessa" vaikka sitten prkl siihen asti, kun jo seuraavienkin pitäisi alkaa sitten n.1kk kuluttua?!?!
Vatsa on turvoksissa, selkää juilii on/off, mutta ei mitään.
Ap
Kokemuksia??
Ap