Kohdunkaulasta otettavat näytteet, millainen toimenpide? Saako rauhoitusta, nukutusta???
Jos joutuu ottamaan kohdunkaulasta näytteitä niin millainen toimenpide se on? Sattuuko? Onko paljon verenvuotoa sen jälkeen? Otetaanko puudutuksessa? Nukutuksessa?
Kommentit (31)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa kyllä osataan pantata kipulääkkeitä, puudutuksia ja esilääkityksiä. Minultakin kerran vietiin esilääke kun olin leikkaukseen menossa. Joku hoitaja lienee taskuunsa sen laittanut. Aina vaan sanotaan että kyllä sinä kipua kestät kun olet synnyttänytkin. Miksi sitä kipua pitäisi kestää? Miksi? Lisäksi ollaan vielä niin töykeitä ja tympeitä että tulee kyllä hyvin selväksi, että ei ole mieleistä työ sille näytteen ottajalle.
Ja tuossa ei burana tai panadol auta yhtään mitään. Ei niin mitään. Toisilleen lääkärit kyllä kirjoittavat kunnon kipulääkkeitä ja rauhoittavia. Potilaille sanotaan vaan että kyllä sinä kipua kestät.
Pahimmassa tapauksessa saat vielä hoitajalta huudot, kun olet hankala asiakas vääntelehtiessäsi kivusta.. Tervetuloa hyvinvointivaltio Suomeen.
Olenkohan täällä ainoa, joka on keskeyttänyt tutkimuksen, kun en ole sietänyt sitä...jos kipu tai pelko ovat sietämättömiä, niin silloin toimenpidettä/tutkimusta/näytteenottoa ei voida tehdä.
Siihen tulisi valmistautua psyykkisesti muutaman viikon ajan ja ottaa se esilääkitys mikä on ohjeistettu, molempia särkylääkkeitä samanaikaisesti maksimimäärä.
Mulla tehtiin kolposkooia ja loop toimenpide ihan ilman mitään rauhoittavia tai muuta. Tietysti puudutettiin, mutta ei muuta. Tuntui ihan järkyttävältä, ei kivun vuoksi vaan se kajoamisen tunne, kun joku leikkaa kohdun kaulasta palasen. Ja sehän on oikeasti semmonen 2cm kokoinen pala, mikä sieltä tossa loopissa otetaan. Itkin kun vauva. Vaikka oon muutoin ihan järkevä ja tunne elämältäni vakaa aikuinen.
Vierailija kirjoitti:
Mulla tehtiin kolposkooia ja loop toimenpide ihan ilman mitään rauhoittavia tai muuta. Tietysti puudutettiin, mutta ei muuta. Tuntui ihan järkyttävältä, ei kivun vuoksi vaan se kajoamisen tunne, kun joku leikkaa kohdun kaulasta palasen. Ja sehän on oikeasti semmonen 2cm kokoinen pala, mikä sieltä tossa loopissa otetaan. Itkin kun vauva. Vaikka oon muutoin ihan järkevä ja tunne elämältäni vakaa aikuinen.
Sitä yleensäkin itketään, aiheuttaa myös sen sietämättömän kivun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa kyllä osataan pantata kipulääkkeitä, puudutuksia ja esilääkityksiä. Minultakin kerran vietiin esilääke kun olin leikkaukseen menossa. Joku hoitaja lienee taskuunsa sen laittanut. Aina vaan sanotaan että kyllä sinä kipua kestät kun olet synnyttänytkin. Miksi sitä kipua pitäisi kestää? Miksi? Lisäksi ollaan vielä niin töykeitä ja tympeitä että tulee kyllä hyvin selväksi, että ei ole mieleistä työ sille näytteen ottajalle.
Ja tuossa ei burana tai panadol auta yhtään mitään. Ei niin mitään. Toisilleen lääkärit kyllä kirjoittavat kunnon kipulääkkeitä ja rauhoittavia. Potilaille sanotaan vaan että kyllä sinä kipua kestät.
Pahimmassa tapauksessa saat vielä hoitajalta huudot, kun olet hankala asiakas vääntelehtiessäsi kivusta.. Tervetuloa hyvinvointivaltio Suomeen.
Olenkohan täällä ainoa, joka on keskeyttänyt tutkimuksen, kun en ole sietänyt sitä...jos kipu tai pelko ovat sietämättömiä, niin silloin toimenpidettä/tutkimusta/näytteenottoa ei voida tehdä.
Siihen tulisi valmistautua psyykkisesti muutaman viikon ajan ja ottaa se esilääkitys mikä on ohjeistettu, molempia särkylääkkeitä samanaikaisesti maksimimäärä.
Ohjeistettu? Esilääkitys?
Minulla oli lähete Pipelle-näytteenottoon, jota oli jo edeltänyt joukko epämiellyttäviä tutkimuksia. Halusin näytteenottoon esilääkityksen, ja soitinkin siitä etukäteen. Ohjeistettiin tulemaan aikaisemmin ja mainitsemaan ilmoittautuessa. Näin tein, ja ohjattiin odottamaan. No, esilääkettä ei koskaan tuotu ja kun näytteenotossa tietysti sanottiin että ei sitä enää ehdi.
Näytteenottaja oli nuorehko naislääkäri, joka suutahti oikein kun kerroin mitä oli tapahtunut. Ei ilmeisesti ollut ensimmäinen kerta, kun hoitajat olivat omavaltaisesti 'unohtaneet' esilääkkeen. Pahoitteli, rauhoitteli ja suostutteli näytteenottoon, mikä sitten onnistuikin. Lääkeasiakin oli kirjauksissa jotenkin siihen tapaan, että 'pyynnöstä huolimatta potilaan esilääkitystä ei toteutettu', ja sanoi myös tekevänsä Haipron asiasta. Onneksi on siis lääkäreitä, jotka ovat sitä mieltä, että naisillekin kuuluu asianmukainen kivunlievitys ja lääkitys kivuliaissa toimenpiteissä!
Vierailija kirjoitti:
Jos nyt vastaavasta toimenpiteestä kyse kuin mulle tehtiin, niin voin sanoa ettei mikään ole koskaan sattunut niin paljon. Kipulääkettä annettiin mukaan onneksi.
Se oli niin tuskallista että itkettää kun ajattelen kin. Pahin kokemus elämässäni. En voi uskoa miksi sitä ei voi tehdä kulutuksessa. Siis Korpelan otto kohdusta .
Käyttäjä2875 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos nyt vastaavasta toimenpiteestä kyse kuin mulle tehtiin, niin voin sanoa ettei mikään ole koskaan sattunut niin paljon. Kipulääkettä annettiin mukaan onneksi.
Se oli niin tuskallista että itkettää kun ajattelen kin. Pahin kokemus elämässäni. En voi uskoa miksi sitä ei voi tehdä kulutuksessa. Siis Korpelan otto kohdusta .
..nukutuksessa ja koepalan otto.
Takaisin kohtuun eli takaisin GoTo.
Mulla ei ihan normipapa ollut kummempi homma viiskymppisenä, mutta viisvitosena oli kauhee! Luulis lääketieteen ammattilaisten tajuavan, että viisvitosen limakalvot ei jousta niinkuin aiemmin! Voisiat edes tarjota liukkaria sen sijaan, että työntävät jotkut leuat sisään ja sitten alkavat niitä levittämään. Minä istuin toimenpiteen jälkeen 15 minuuttia odotushuoneessa, itkin ja tärisin. Vuosin 2 päivää verta (ja se tuli ihan siitä pakolla venytetystä, ei sen syvemmältä) ja istuminen oli kivuliasts. Eli varaa itse puuduttavat liukkarit ja särkylääkkeitä niitä ei ole tarjolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ohjeistettu? Esilääkitys?
Buranaa + panadolia paketin maksimiannostus tuntia ennen.