Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kohdunkaulasta otettavat näytteet, millainen toimenpide? Saako rauhoitusta, nukutusta???

Vierailija
08.12.2022 |

Jos joutuu ottamaan kohdunkaulasta näytteitä niin millainen toimenpide se on? Sattuuko? Onko paljon verenvuotoa sen jälkeen? Otetaanko puudutuksessa? Nukutuksessa?

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
08.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä tarkoitatko tätä toimenpidettä, mutta mulla napsaistiin näytteitä kohdunsuulta. Ensin siveli jollain etikkaseoksella ja sen jälkeen napsaistiin muutamasta kohdasta. Kirpaisee kyllä, mutta oli nopsaa ohi. Ja kipu ei ollut mitään ihan järkkyä vaan itse sen siedin ihan ok.

Itse toimenpide sinäänsä inhottava kun haarat levällään siinä joutuu makoilemaan. Aika meni kattoa tuijottamalla ja kauppalistaa miettiessä.

Kipulääkkeitä tai rauhoittavia en saanut. En muista oliko vuotoa jälkikäteen. Tuskin.

Vierailija
2/31 |
08.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis laajempi koe kuin perus-Papa?  Papa ei satu eikä vuoda muutamaa tippaa enempää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
08.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvita puudutusta eikä nukutusta. Se normaali papa-koehan on myös kohdunkaulasta otettava näyte, se otetaan harjalla, kun taas joskus sieltä voidaan ottaa myös pieni koepala. Kivuliaisuus on yksilöllistä, siitä alkaen ettei jollain tunnu juuri miltään siihen että on hyvin kipeä, mutta se on silti vain sellainen nopea terävä nippaisu se kipu, hyvin lyhytkestoinen. Kotona voi ottaa esilääkkeeksi ibuprofeenia ja parasetamolia, jos pelkää kipua. Vuotoa voi tulla vähän tiputtelua, ei mitään isoa. Jos ne siellä huomaa, että vuotaa, saat sieltä tutkimuspaikasta siteen kyllä.

Vierailija
4/31 |
08.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se miellyttävä ole, mutta ei mikään pahakaan. Mielestäni ei tarvita rauhoittavia, ellei itse ole paninkoivaaa tyyppiä. En muista tuntuuko etikka miltään, mutta koepalat tuntui napsaisulta. Mutta ei mitään kestämätöntä kipua. Inhoan papakoetta, eli en ole mikään rohkelius.

Vierailija
5/31 |
08.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvita puudutusta eikä nukutusta. Se normaali papa-koehan on myös kohdunkaulasta otettava näyte, se otetaan harjalla, kun taas joskus sieltä voidaan ottaa myös pieni koepala. Kivuliaisuus on yksilöllistä, siitä alkaen ettei jollain tunnu juuri miltään siihen että on hyvin kipeä, mutta se on silti vain sellainen nopea terävä nippaisu se kipu, hyvin lyhytkestoinen. Kotona voi ottaa esilääkkeeksi ibuprofeenia ja parasetamolia, jos pelkää kipua. Vuotoa voi tulla vähän tiputtelua, ei mitään isoa. Jos ne siellä huomaa, että vuotaa, saat sieltä tutkimuspaikasta siteen kyllä.

Hieno vastaus👍

Vierailija
6/31 |
08.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa sen puudutuksessa tai nukutuksessa jos on jotain kehitysvammatyyppistä ongelmaa ettei oikein selviydy tuollaisesta tilanteesta jossa joutuu pakkotahtiseen intiimialueen toimenpiteeseen. Varsinainen operaatio ei ole kovin kummoinen mutta tilanne itsessään saattaa aiheuttaa paniikkia. 

Vierailija
7/31 |
08.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos on endometrioosi, voi papakoekin sattua

voi pyytää etukäteen puudutusta

yleisesti ottaen, naisten ei aina tarvitse suostua kärsimään hiljaa joka helvetin asiaa

Vierailija
8/31 |
08.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vaan ymmärrä miksi gynen vastaanotto on ainoa jossa koepalat otetaan ilman puudutusta.

Esim. Pipelle-näyte kohdusta.

Ei missään muulla osastolla toimita noin.

Vierailija
9/31 |
08.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle sanottiin, kun kiireellisenä (papa4 jälkeen) koepalaan aikoinaan kutsuttiin, että on sen verran pahassa paikassa, että antavat ensin lääkkeen. Lääkäri totesi ronkkimisen jälkeen, että et taida olla kipuherkimpiä ihmisiä. Normaalisti koepaloja on nipsaistu papan yhteydessä tarvittaessa.

Vierailija
10/31 |
08.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nyt vastaavasta toimenpiteestä kyse kuin mulle tehtiin, niin voin sanoa ettei mikään ole koskaan sattunut niin paljon. Kipulääkettä annettiin mukaan onneksi.

Vierailija
11/31 |
08.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa kyllä osataan pantata kipulääkkeitä, puudutuksia ja esilääkityksiä. Minultakin kerran vietiin esilääke kun olin leikkaukseen menossa. Joku hoitaja lienee taskuunsa sen laittanut. Aina vaan sanotaan että kyllä sinä kipua kestät kun olet synnyttänytkin. Miksi sitä kipua pitäisi kestää? Miksi? Lisäksi ollaan vielä niin töykeitä ja tympeitä että tulee kyllä hyvin selväksi, että ei ole mieleistä työ sille näytteen ottajalle.

Ja tuossa ei burana tai panadol auta yhtään mitään. Ei niin mitään. Toisilleen lääkärit kyllä kirjoittavat kunnon kipulääkkeitä ja rauhoittavia. Potilaille sanotaan vaan että kyllä sinä kipua kestät.

Vierailija
12/31 |
08.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

jos on endometrioosi, voi papakoekin sattua

voi pyytää etukäteen puudutusta

yleisesti ottaen, naisten ei aina tarvitse suostua kärsimään hiljaa joka helvetin asiaa

Minä en ihan hevin ota puudutetta hammaslääkärissäkään, laukaisee migreenin, joka voi puolestaan kestää viikkoja. Mutta jos pelkää voi pyytää rauhoittavan lääkkeen tai sen puudutteen.

Vierailija
13/31 |
08.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis laajempi koe kuin perus-Papa?  Papa ei satu eikä vuoda muutamaa tippaa enempää.

Joo, tarkoitan perus papaa laajempia näytteenottoja, sellaisia joissa joudutaan ottamaan ihan koepaloja ja sellaisia näytteitä. Kuulostaa vasn hurjalta se että kohdunkaulasta nipsaistaan pala pois.

Vierailija
14/31 |
08.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten kohdunpoistoleikkaus, tehdäänkö se vatsan läpi tähystyksessä? Vuotaako siinä sitten alapäästä? Toipuminen?

Vierailija
15/31 |
08.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mies lääkäri ottaa näytteen omalla kohtukairallaan. Jos näytteenantaja ei ole kaunis, saattaa lääkäri laittaa näytteenantajalle paperipussin päähän.

Voi ei! Mä nauroin tälle ja kovaa nauroinkin. Mietin vaan sitä tilannetta, kun mieslääkäri kaivaa paperipussia ja asettelee sen päähäni. Siihen tietenkin olisi piiretty silmät ja hymy suu. Iloinen näytteenantaja on kivempi.

Vierailija
16/31 |
08.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä, kun naisten pitää kestää tällaista paskaa ilman mitään puudutusta mutta auta armias jos miehiltä otettaisiin säännöllisesti peniksen päästä koepala niin jo olisi tarjolla puudutusta ja rauhoittavia.

Vierailija
17/31 |
08.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se jännä, miten nainen ei alapäähänsä saa kivunlievitystä. Miksi? Monia naisen alapäähän kohdistuvia operaatioita tehdään Suomessa puutteellisin kivunlievityksin. Esim. Suomessa munasolujen kerääminen tehdään pelkällä kipulääkityksellä, muualla anestesiassa. Tai kierukka asennetaan ilman puudutusta, muualla puudutetaan. Kuulostaa Mengelen touhulta.

Vierailija
18/31 |
08.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En vaan ymmärrä miksi gynen vastaanotto on ainoa jossa koepalat otetaan ilman puudutusta.

Esim. Pipelle-näyte kohdusta.

Ei missään muulla osastolla toimita noin.

Pipelle näytteen otto oli ainakin mulle todella tuskaa, meinasi taju lähteä. Olin silloin vielä synnyttämätön, ehkä nyt kolmen synnytyksen jälkeen kohdunkaulakanava ei ole enää niin tiukka. 

Vierailija
19/31 |
08.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa kyllä osataan pantata kipulääkkeitä, puudutuksia ja esilääkityksiä. Minultakin kerran vietiin esilääke kun olin leikkaukseen menossa. Joku hoitaja lienee taskuunsa sen laittanut. Aina vaan sanotaan että kyllä sinä kipua kestät kun olet synnyttänytkin. Miksi sitä kipua pitäisi kestää? Miksi? Lisäksi ollaan vielä niin töykeitä ja tympeitä että tulee kyllä hyvin selväksi, että ei ole mieleistä työ sille näytteen ottajalle.

Ja tuossa ei burana tai panadol auta yhtään mitään. Ei niin mitään. Toisilleen lääkärit kyllä kirjoittavat kunnon kipulääkkeitä ja rauhoittavia. Potilaille sanotaan vaan että kyllä sinä kipua kestät.

Pahimmassa tapauksessa saat vielä hoitajalta huudot, kun olet hankala asiakas vääntelehtiessäsi kivusta.. Tervetuloa hyvinvointivaltio Suomeen.

Vierailija
20/31 |
08.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On se jännä, miten nainen ei alapäähänsä saa kivunlievitystä. Miksi? Monia naisen alapäähän kohdistuvia operaatioita tehdään Suomessa puutteellisin kivunlievityksin. Esim. Suomessa munasolujen kerääminen tehdään pelkällä kipulääkityksellä, muualla anestesiassa. Tai kierukka asennetaan ilman puudutusta, muualla puudutetaan. Kuulostaa Mengelen touhulta.

Suomalaisten naisten pitää alkaa vaatia sitä. Meidän pitää sanoa, ettemme suostu näihin ilman mahdollisuutta kivunlievitykseen.

Hammaslääkärikin kysyy ennen hampaan paikkausta, haluatko puudutuksen. Sen voi valita tai olla valitsematta. Samanlaista voisi olla gynellä.

Mutta meillä on kai pitkä perinne siinä, ettei naisten kipuja pidä valittaa. Esim. menkkakivut ovat vain menkkakipuja ja on diivailua valittaa. Tähän tarvitaan asennemuutos.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi neljä