Hyvä paistinpannu?
Ehdottakaa jotain hyvää paistinpannua, mielellään teflon, keraaminen tms. pintainen pannu?
Ärsyttää, taas on tullut yksi pannu tiensä päähän. Olemme kokeilleet vaikka mitä Iittalan ja Fiskarsin pannuja yms, mutta mikään ei tunnu kestävän. Tuleeko tämä vain hyväksyä?
Kommentit (616)
Kumma että valurautapataan jossa tehdään pataruokia, ei ikinä tartu mikään, se puhdistuu helposti harjalla pyöräyttämällä.
Käytän tietysti eri harjaa kuin muihin tiskeihin. Tiski ainetta ei missään nimessä.
Paistinpannuun aina puinen lasta, puhdistus patatiskiharjalla myös. Valurautapaistinpannun onnistuin pilaamaan.
Oletan että kaadatte jääkylmää vettä noihin tefloneihin. Pitää aina olla lämmintä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei nuo modernit teräspannut kestä mitään ne on suunniteltu induktioliesille. Eli luultavasti pohjakerros on valmistettu jostain magneettisesta metallista joka ei kestä kuumuutta (alumiini tms?)
Nyt on asiantuntija paikalla. Magneettinen alumiini? Ei ne induktioliedet magneettisuudella toimi.
Oksettaa provo. Hyi!
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa vähän siltä, että pannuja kuumennetaan liikaa ja käytetään jotain naarmuttavia välineitä ja vielä kaiken kruunuksi pestään tiskikoneessa. Hellävaraisempi kohtelu pidentää kummasti käyttöikää.
Näin juuri.  Käytän laser lämpömittaria pannun, lämpö saa olla 175-200 astetta. Rupesi pannut kestämään.
Kätevä myös leivinuunissa paistamisessa, ei tarvitse arvioida lämpötilaa.
Vierailija kirjoitti:
Googleta, niin löydät vaikka mitä hyviä pannuja:
https://yleiskone.com/paras-paistinpannu/
Löytyy hyvää tietoa, voin suositella.
Kiitos kai se on pakko laittaa joku valurautapannu testiin kun niin moni suosittelee niitä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikään pinnoitettu pannu ei kestä, jos pannua kuumentaa liikaa.
Lieden 1-6 asteikolla 4 riittää kaikkeen paistamiseen.
Ei. Yksinkertaisesti ei riitä. Kunnon paistopinta syntyy vain riittävässä kuumuudessa. Kylmällä pannulla ruoka vain kiehuu omassa nesteessään.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa vähän siltä, että pannuja kuumennetaan liikaa ja käytetään jotain naarmuttavia välineitä ja vielä kaiken kruunuksi pestään tiskikoneessa. Hellävaraisempi kohtelu pidentää kummasti käyttöikää.
No joo, mutta kyllähän sillä pannulla pitää pystyä paistamaan ja se vaatii kuumuutta. Omassa käytössä ei ainakaan pinnoitetut pannut kestä paria vuotta kauempaa. Ei vaikka kuinka olin varovainen enkä käyttänyt kuin puukauhoja ja pesen pannut aina käsin. Ihan sama mikä pannu oli käytössä. Olen todennut käytössä parhaaksi ikean pannut, kestävät saman kuin muutkin, mutta eivät maksa maltaita.
In Tefal We Trust, kuten Jamie Oliverkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikään pinnoitettu pannu ei kestä, jos pannua kuumentaa liikaa.
Lieden 1-6 asteikolla 4 riittää kaikkeen paistamiseen.
Ei. Yksinkertaisesti ei riitä. Kunnon paistopinta syntyy vain riittävässä kuumuudessa. Kylmällä pannulla ruoka vain kiehuu omassa nesteessään.
Et ole koskaan paistanut kunnon kuparipannulla. Ei tarvitse pitää täysillä koska lämmönjohtavuus on niin hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Selittäkääpäs viisaammat asia niin että tajuaisin - miksi pinnoitettua pannua sanotaan paistinpannuksi?
Eikö paistaminen ole lämmön/kuumuuden avulla tapahtuvaa kypsentämistä, jota pinnoitetulla pannulla ei voi tehdä, koska pannua ei saa kuumentaa ilman että se menee pilalle?
Kyllä pinnoitettujakin pannuja saa kuumentaa, mutta ei liikaa. Minulla on sekä pinnoitettu pannu että valurautapannu. Valurautapannulla paistan pihvit ja ruskistan poronkäristyksen. Kaikkeen muuhun paistamiseen pinnoitetulle pannulle sallittu lämpö riittää oikein hyvin. Ja kyllä minä pihvit ja poronkäristyksen sain onnistumaan pinnoitetulla pannulla ennen kuin hankin rinnalle valurautapannun. Valurautapannulla niistä vain tulee aavistuksen verran parempia.
Pari Greenpan pannua täällä. Niissä on kai kaikista turvallisimmat pinnoitteet ja ei irtoa mitään kemiallisia aineita ruuan sekaan.
Vierailija kirjoitti:
Hankkikaa rosteripannu ja opetelkaa käyttämään sitä! Käy kaikkeen paistamiseen eikä muita tarvita.
T: 30 vuotta ravintolatyötä takana
Kerran yritin kokata rosteripannulla (ei omassa kodissa), ja se oli yhtä painajasta, kun mikään määrä rasvaa ei meinannut riittää siihen, että ruoka ei tarttuisi kiinni. Oliko käyttämässäni pannussa jokin vika vai onko se vain normaalua, että rosteripannulla paistamiseen tarvitsee hirveästi rasvaa esim. valurautapannuun verrattuna?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Googleta, niin löydät vaikka mitä hyviä pannuja:
https://yleiskone.com/paras-paistinpannu/
Löytyy hyvää tietoa, voin suositella.
Kiitos kai se on pakko laittaa joku valurautapannu testiin kun niin moni suosittelee niitä
Kaikkien hyvien ominaisuuksien kääntöpuolena valurautapannussa on yksi huono puoli: paino. Sen huomaa siinä vaiheessa, kun yrittää siirtää ruskistettuja lihapaloja pannusta pataan niin, että pitää yhdellä kädellä pannua kahvasta ilmassa ja toisella kaapii pannua. Myös tiskaamisen paino tekee ikäväksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa hommata joko valurautaa tai hiiliterästä oleva. Käyttöönotto voi olla vaivalloista, mutta kun pinta on valmis, niin pannu kestää lapsenlapsille.
Itse en käytä valurautaa, koska kun sillä paistaa esim kalaa niin sitten seuraavat pihvit on kalanhajuisia ja en halua syödä niitä.
TÄMÄ! Käytät väärin! PPeset väärin! Ei saa laittaa tiskiainetta eikä saa laittaa astianpesukoneeseen, pannussa pitää olla tarpeeksi öljyä ja voita ettei valkuainen pala kiinni. Mielellään eri pannut kananmunallekkin!
Tässä muutama vinkki:
https://www.martat.fi/marttakoulu/ruoka/ruoanvalmistus/astiat-ja-tyoval…
https://www.mtvuutiset.fi/makuja/artikkeli/naita-ruokia-ei-saisi-koskaa…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei nuo modernit teräspannut kestä mitään ne on suunniteltu induktioliesille. Eli luultavasti pohjakerros on valmistettu jostain magneettisesta metallista joka ei kestä kuumuutta (alumiini tms?)
Nyt on asiantuntija paikalla. Magneettinen alumiini? Ei ne induktioliedet magneettisuudella toimi.
Kyllä induktioliesi toimii magneettikentällä. Siksi astiassa pitää olla magneettista metallia, mitä alumiini siis ei ole.
Alumiinipohjainenkin astia toimii, jos sisäosa on magnetisoituvaa tavaraa. Ja onhan siinä alumiinissa sekin hyvä puoli, että se on pehmeämpää kuin teräs, ei naarmuta niin helposti induktiolieden pintaa. Muilla kuin induktioliesillä alumiinipohja on siitä hyvä, että se johtaa hyvin lämpöä, silloin astia kuumenee tasaisesti.
jos se pannu ei muuten mahdu uuniin eikä tiskialtaaseen voi sen varren sahata leikkurilla lyhyemmäksi
Minä olen ihmetellyt samaa ja päätynyt siihen tulokseen, että paistinpannu pitää lämmittää hiljalleen. Eli jos haluan kuuman pannun, niin en väännä (induktio)liettä suoraan 9:lle, vaan aloitan jostain 4:sta.
Muovia tai puuta on lastat ja käsin on pannuja pesty. Siitä huolimatta kaikki paloi kiinni, jopa pekoni. Eli rasvan määrä ei vaikuttanut mitään.
Ikea toimii kuin unelma, jos on jotain, mitä voi keskilämmöllä paistella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hankkikaa rosteripannu ja opetelkaa käyttämään sitä! Käy kaikkeen paistamiseen eikä muita tarvita.
Kerran yritin kokata rosteripannulla (ei omassa kodissa), ja se oli yhtä painajasta, kun mikään määrä rasvaa ei meinannut riittää siihen, että ruoka ei tarttuisi kiinni. Oliko käyttämässäni pannussa jokin vika vai onko se vain normaalua, että rosteripannulla paistamiseen tarvitsee hirveästi rasvaa esim. valurautapannuun verrattuna?
Rosteripannulla paistamiseen riittää kolmanneksen pienempi lämpö kuin esim. rautapannulle. Pannun ominaisuuksiin kuuluu se, että paistettava tuote tarttuu siihen hyvin hanakasti kiinni, mutta irtoaa kun sen pinta on kypsä. Pannu paistaa todella vähällä rasvalla. Pihvejä paistaessa en kaada rasvaa pannuun vaan sivelen öljyn pihvien pintaan. Jauhenlihaa (s-n) paistaessani laitan 400 gramman huoneenlämpöisen köntsän sellaisenaan ilman rasvaa ja painelen hieman tasaisemmaksi. Kun pintaan alkaa nousta pisaretta liha irtoaa pannusta ja on kääntämisen aika - että suunnilleen näin toimii rosteri paistamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Selittäkääpäs viisaammat asia niin että tajuaisin - miksi pinnoitettua pannua sanotaan paistinpannuksi?
Eikö paistaminen ole lämmön/kuumuuden avulla tapahtuvaa kypsentämistä, jota pinnoitetulla pannulla ei voi tehdä, koska pannua ei saa kuumentaa ilman että se menee pilalle?
Kyllä pinnoitettujakin pannuja saa kuumentaa, mutta ei liikaa. Minulla on sekä pinnoitettu pannu että valurautapannu. Valurautapannulla paistan pihvit ja ruskistan poronkäristyksen. Kaikkeen muuhun paistamiseen pinnoitetulle pannulle sallittu lämpö riittää oikein hyvin. Ja kyllä minä pihvit ja poronkäristyksen sain onnistumaan pinnoitetulla pannulla ennen kuin hankin rinnalle valurautapannun. Valurautapannulla niistä vain tulee aavistuksen verran parempia.
Lihapulliin ja -pihveihin saa rapean pinnan pinnoitetulla pannulla vahingoittamatta itse pintaa. Parhaiten pannut kestävät, kun ne pestään käsin pian käytön jälkeen, eikä anneta lillua ruoantähteissä päivän tai pari ennen kuin aletaan hinkkaamaan niitä puhtaiksi. Laiskalla tiskarilla eivät pannut kestä.
Vierailija kirjoitti:
Mitä helekuttia te oikein niille pannuillene teette kun ne vuoden tai kahden jälkeen on kaatiskamaa? Mä en muista milloin mä olisin viimeksi saanut pannun joka olisi hajonnut. Ei ole mun pannuissa naarmuakaan ja on joka päivä käytössä.
Pidä huoli omista asioistas.