Mikä avuksi kun lapsi ei suostu nousemaan aamulla sängystä?
Kyseessä on 11-vuotias poika. Hän vitkuttaa ja vetkuttaa heräämistä ihan viimeiseen asti ja sitten onkin kamala kiire minullakin, vien hänet autolla kouluun. Ja hän menee puoli kymmeneltä nukkumaan joka ilta. Miten unen tarve voi olla niin iso, että edes 9-10 h ei riitä?
Kommentit (20)
Voit kokeilla sanoittaa pojan tunteita. Muuta ei suosittele kokeilemaan, koska muut keinot ovat traumaattisia ja sitä paitsi lasun paikkoja.
Vierailija kirjoitti:
Onko kyseessä kasvuspurtti ? Valvooko salaa ?
En usko, että valvoo. Olen seurannut hänen nukkumista ja se on sikeää. Kasvanutkin on vain hieman.
Ap
katoppa ruoka, liikaa hiilareita jotka muuttuu sokeriksi, se väsyttää, laita puoli tuntia uniaikaa illalla lisää, telkkarit sun muut pois aiemmin, siis rauhoita iltaa
Pyydä lapsiasiavaltuutettu paikalle auttamaan repimään se laiska lapamato pois punkasta.
Vierailija kirjoitti:
Pyydä lapsiasiavaltuutettu paikalle auttamaan repimään se laiska lapamato pois punkasta.
Tuo on väkivaltaa.
Siis sinä kuskaat autolla 11 vuotiaan kouluun? Lähdet aamulla surutta töihin ja jätät kakaran loisimaan kotiin. Oppii heräämään ajoissa kouluun kun saa sieltä muutaman kerran noottia. Ei niitä lapsia ennenkään ole tarvinnut passata autolla kouluun, kävelköön/pyöräilkööt/bussilla.
soita pekkariselle hänhän saa palkan virastaan kyllä hän jotain mutua selittelee
Raudanpuute ? Mittauta ferritiini.
Mulla se vaikutti niin, ettei mikään unimäärä tahtonut riittää
Ihan totuttu tapa. Miksi nousta aiemmin, kun ehtii kumminkin. Äiti auttaa, kaahaa autolla kouluun.
Vetkutteluja luonteeltaan, ei sen kummempia tautidiagnooseja.
Ei siihen auta mikään. Jotkut vaan on aamu-unisia. Minä vetkuttelen aina viimeiseen minuuttiin. Tänäänkin töissä piti olla viimeistään klo 5.09 (liukuma on tuo 9 min). Heräsin 4.30, 4.35, 4.40...4.50 nousin ylös ja työpaikan pihassa olin 5.08. Tätä se on ollut neljä vuosikymmentä. Myöhästynyt olen ehkä kolme kertaa.
Olisiko nepsypiirrettä? Kannattaa viedä poika tutkimuksiin.
Nostat ylös jos ei käsky tehoa. Lässyttämisellä teet vaan karhun palveluksen hänelle ja laitat matkalle niin aikaisin että kerkiää. Vanhemmat määrää mitä tehdään
Vierailija kirjoitti:
Ei siihen auta mikään. Jotkut vaan on aamu-unisia. Minä vetkuttelen aina viimeiseen minuuttiin. Tänäänkin töissä piti olla viimeistään klo 5.09 (liukuma on tuo 9 min). Heräsin 4.30, 4.35, 4.40...4.50 nousin ylös ja työpaikan pihassa olin 5.08. Tätä se on ollut neljä vuosikymmentä. Myöhästynyt olen ehkä kolme kertaa.
Mun ex pelasi kaikki yöt ja sitte torkutti aamut. Raivostuttavaa kun ei noussut siihen aikaan kun kello soi vaan torkkua torkun perään. Aina heräson itsekin enkä sen jälkeen saanut enää nuttua. Ex...
Ei miullakaan tuon ikäsenä riittänyt 9-10h unet. Piti olla vähintään 12h ja viikonloppuisin jopa 14h
Sit viskaat sen suoraan autoon ilman aamupalaa. Sanot jos haluaa syödä aamupalaa,niin nousee aikasemmin sängystä. Se on vaan fakta eikä mitään muuta. Jos tulee lasu,voit sanoa heille että kiitos,tulkaa te herättämään se. Jos se ei heiltä onnistu,sinä lähdet töihin ja lasuhenkilö jää tekemään aamupalaa ja vie kouluun. Ei sen kummempaa,heidän tehtävä on auttaa ja se on sitä auttamista. Töihin on ehdittävä ilman ylinopeuksia.
Meneekö nukkumaan luuri kourassa ja piilottaa sen peiton alle, kun kuulee mutsin tulevan norkoilemaan, onko kersa nukahtanut. Nukkuvaa on aika helppo feikata. Pidä huoli siitä, että minkäänlaisia älylaitteita tai ruutuja ei ole makuuhuoneessa. Siellä todellakin vain nukutaan.
Eikö herää jos käyt laittamassa valot päälle?
Onko kyseessä kasvuspurtti ? Valvooko salaa ?