Miten voisin kehittää itsetuntoa niin, ettei tuntuisi niin pahalta kun tulee puhe koulutuksesta
Olen itse rakentamani uran huipulla, enkä koskaan tullut käyneeksi mitään korkeakouluja.
Harmittaa, että ihmisten kyselyt ja kulmien nostelut riipaisee hieman. Seilaan kaikissa piireissä oikein luontevasti, keskustelut sujuu, olen sivistynyt ja taidan etiketin etu- ja takaperin. Koulutuksen puute tuntuu romuttavan kaiken.
Tiedän olevani hölmö ja haluaisin näkökulmia aiheeseen. Miten lähestyisin tätä niin, että itsetuntoni kehittyisi tällaisten pikkujuttujen yläpuolelle?
Kommentit (72)
Vierailija kirjoitti:
Minä olen paininut saman asian kanssa aikoinaan. En ole suorittanut korkeakouluja, mutta olen kouluttautunut itse mm. johtajakoulutuksen. Moni korkeakoulutettukaan ei ole pärjännyt yhtä hyvin työelämässään. Ap. käy mielessäsi tilanteita, joissa kulmia nostellaan, ja opettele kysymään, mikä askarruttaa. Mikä on vialla ym.ym. Arvosta itseäsi.
Hyvä neuvo. Monet luottavat siihen, ettei pieniin eleisiin kiinnitetä huomiota. Ystävällinen ja kohtelias tarkentavia kysymys voisi olla tietyissä tilanteissa aivan oikea lääke. Ap
Oletko ap siis luonut yrityksen peruskoulupohjalta ja hyvin nuorena? Jos sinulla on toisen asteen tutkinto, niin mikset kerro koulutukseksi sitä? Esim. ylioppilas tai lähihoitaja tai vastaava.
Meillä töissä ei kollegoiden tutkinnot kiinnosta oikeastaan yhtään. Tärkeämpää on, miten jokainen hoitaa työnsä. Ehkä tämä on alakohtaista ja jostain syystä tuttavasi haluavat korostaa juuri koulutusta. Tai oletko edelleen hyvin nuori ja tuttavasi opiskelevat vielä?
Itse kunnioitan yrittäjiä suuresti. Erityisesti jos on itse luonut yrityksen ja vienyt sen taloudelliseen menestykseen. Muukin menestys on toki kunnioitettavaa. Tämä on paljon mielenkiintoisempaa kuin 20v sitten tehty diplomityö (josta en tosiaankaan keskustele missään).
Vierailija kirjoitti:
Oletko ap siis luonut yrityksen peruskoulupohjalta ja hyvin nuorena? Jos sinulla on toisen asteen tutkinto, niin mikset kerro koulutukseksi sitä? Esim. ylioppilas tai lähihoitaja tai vastaava.
Suunnilleen näin. Minulla on kyllä parikin ammattitutkintoa ja olen opiskellut ammattikorkeassa, mutta lukio jäi välistä enkä koskaan tullut käyneeksi yliopistoa. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, en kyllä arvostaisi ihmistä, jolla on älyä, mutta ei ole jaksanut, eikä jaksa opiskella.
Eli laiskuus syynä?
Mitkä ominaisuudet sitten ovat arvostettavia ihmisessä paitsi koulutus? Vai onko koulutus kaikki kaikessa?
Monet ominaisuudet, mutta koulutus ja itsensä sivistäminen ovat itselleni hyvin tärkeitä. Suomessa on ilmainen / edullinen koulutus yliopistoissa tai avoimisssa yliopistoissa, ja älykäs aktiivinen ihminen janoaa tietoa ja haluaa oppia uutta. Toki kouluja on muitakin kuin yliopistot, mutta jotenkin epäilyttävää, jos joku on tehnyt hienon uran ilman koulutusta.
Tulee kyllä vaikutelma, että on päässyt eteenpäin joko suhteilla, reittä pitkin tai hyväveliverkoissa (esim. lestadiolaiset). Sellaista en arvosta, koska harvoin näissa on se lahjakkain tyyppi, joka on uraa noita reittejä pitkin luonut.
Onko kouluttamaton auttamattomasti silmissäsi epäilyttävä tai arvostatko häntä vähemmän, vai onko tähän poikkeuksia? Mitä? Ap
Lähipiirissäni on monenlaisesta taustasta tulleita. On vähemmän koulutettuja (esim. ammattikoulu), koska taustalla on esim. lukihäiriötä. Tunnen joitain hyvin lahjakkaita, jotka ovat jättäneet esim. lukion tai yo-tutkinnon suorittamatta ja jatkaneet yliopistoon. Taustalla on esim. autisminkirjoa tai lahjakkuutta, jolloin on halunnut vähän oikaista tai ei ole sopeutunut koulumaailmaan.
Jos taas esim. omalla alallani (tyypillisesti yliopisto-, vähintään amk-koulutus) tapaan henkilön, jolla ei ole koulutusta, niin kyllä se on epäilyttävää. Näillä henkilöillä on juurikin jotain sukulaisia, uskonveljiä organisaatiossa niin, että ovat päässet ohituskaistaa pitkin. Osaaminen tai käytännön pätevyys ei ole yhdelläkään ollut kovin kummoinen.
Ammatillisesti en siis arvosta henkilöä, joka ei ole edes perustason tutkintoa tehnyt. Alani työ vaatii kuitenkin pitkäkestoista perehtymistä, eikä pikavoittoja, joten koulutus on ihan perusjuttu. Edes mitkään lyhyet sertifikaatit eivät tuo samanlaista ymmärrystä kuin tutkintokoulutus. Lisäksi vaaditaan samaa sinnikkyyttä ja asioiden valmiiksi tekemistä kuin mitä tutkinto-opiskelu vaatii.
Kerroit, että sinulla on ammattitutkinto. Mikäli yrityksesi on ammattitutkintosi alalta, niin eikös se ole juurikin mitä tarvitset ja täysin oikea koulutus alallesi. Turhaan siitä tunnet alemmuutta.
Typerämpää on istua koulussa tai opinnoissa vaikka vuosikymmen, ja valmistua sitten ilman työpaikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä avoin (yli)opisto.
Ei kouluja nyt. Työ vie paljon aikaa ja energiaa, minulla on paljon harrastuksia enkä halua luopua niistä. En juuri nyt tarvitse mitään opintoja niin paljoa, että kannattaisi aloittaa opiskeli. En aio hankkia mitään tutkintoa ainoastaan muita miellyttääkseni.
Jos joskus vaikka myyn yritykseni hyvään hintaan, voisin muuttaa aurinkorannalle ja suorittaa jonkun tutkinnon omaksi ilokseni etänä, mutta ei nyt. Ap
Kuulostat vähän ylimieliseltä ja paljon juntilta. En suoraan sanottuna usko, että ilman koulutusta siitä suosta nouset.
Ydin olis tässä: Moni hemmetin rikas ja menestynyt kaveri on Neuvostoliitossa ryöstöjä ja rai skauksia tehtaillut kriminaali. Tahtoo sanoa: rahalla ja menestyksellä elvistely ei ole minkään arvoista.
Valitset nyt kiltisti sen oppiaineen, josta ilmiselvästi tarvitset tutkinnon. Jos et pääse sisään tai opinnot sakkaavat, ota se oppina: Ympärilläsi on ihmisiä, jotka syystä kyselevät toistensa koulutustaustoja - niiden perusteella kun voi ihmisestä silloin tällöin tehdä luotetavampia analyysejä kuin esim lompakkometriikkaan nojaten (kts. edellinen kappale).
-Iso, Paha ja Hyvin Isällinen Setämies
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä avoin (yli)opisto.
Ei kouluja nyt. Työ vie paljon aikaa ja energiaa, minulla on paljon harrastuksia enkä halua luopua niistä. En juuri nyt tarvitse mitään opintoja niin paljoa, että kannattaisi aloittaa opiskeli. En aio hankkia mitään tutkintoa ainoastaan muita miellyttääkseni.
Jos joskus vaikka myyn yritykseni hyvään hintaan, voisin muuttaa aurinkorannalle ja suorittaa jonkun tutkinnon omaksi ilokseni etänä, mutta ei nyt. Ap
Kuulostat vähän ylimieliseltä ja paljon juntilta. En suoraan sanottuna usko, että ilman koulutusta siitä suosta nouset.
Ydin olis tässä: Moni hemmetin rikas ja menestynyt kaveri on Neuvostoliitossa ryöstöjä ja rai skauksia tehtaillut kriminaali. Tahtoo sanoa: rahalla ja menestyksellä elvistely ei ole minkään arvoista.
Valitset nyt kiltisti sen oppiaineen, josta ilmiselvästi tarvitset tutkinnon. Jos et pääse sisään tai opinnot sakkaavat, ota se oppina: Ympärilläsi on ihmisiä, jotka syystä kyselevät toistensa koulutustaustoja - niiden perusteella kun voi ihmisestä silloin tällöin tehdä luotetavampia analyysejä kuin esim lompakkometriikkaan nojaten (kts. edellinen kappale).
-Iso, Paha ja Hyvin Isällinen Setämies
Ahaa. Kerrotko, mikä kandiohjelma minun tulisi valita, kun en itse koe tarvitsevani tähän hetkeen mitään. Mikään ei sakkaa työelämässä. Päinvastoin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Kerroit, että sinulla on ammattitutkinto. Mikäli yrityksesi on ammattitutkintosi alalta, niin eikös se ole juurikin mitä tarvitset ja täysin oikea koulutus alallesi. Turhaan siitä tunnet alemmuutta.
Typerämpää on istua koulussa tai opinnoissa vaikka vuosikymmen, ja valmistua sitten ilman työpaikkaa.
Minulla on kaikki tarvitsemani koulutus menestyvää uraani ajatellen. Tutkintoja on pari saatettu loppuun ja täydentäviä opintoja on kerääntynyt tarpeen mukaan. Opiskelen tälläkin hetkellä työhön liittyviä asioita, joista on hyötyä sitä enemmän, mitä enemmän tietää. Korkeakoulutus vain puuttuu. Ap
Ole ylpeä siitä, että olet menestynyt ilman koulutusta.
Vierailija kirjoitti:
Amerikan malliin. Siellä katsotaan menestystä eikä kyylätä koulutodistuksia kuten Suomessa. No eipä täällä kukaan muutenkaan oikein pidä menestyjistä.
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi olla enemmänkin. Ap
Minä olen paininut saman asian kanssa aikoinaan. En ole suorittanut korkeakouluja, mutta olen kouluttautunut itse mm. johtajakoulutuksen. Moni korkeakoulutettukaan ei ole pärjännyt yhtä hyvin työelämässään. Ap. käy mielessäsi tilanteita, joissa kulmia nostellaan, ja opettele kysymään, mikä askarruttaa. Mikä on vialla ym.ym. Arvosta itseäsi.