Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sukulaisnuoreni ei suostu enää psykalle, koska nuorisolääkäri julkaisee juttuja somessa

Vierailija
06.12.2022 |

Mikä tätä nykyaikaa oikein vaivaa?? Kummilapseni oli kuullut tämän nuorisolääkärin julkaisevan mm.Twitterissä asioita, joista vaikka jutellut asiakasnuoren kanssa. Tekee sen anonyymisti, mutta samalla kun osasto on niin tupaten täynnä, niin ihan kaikki kuulemma kyllä tietää kuka käy milloinkin lääkärillä. Kummilapseni ei enää suostu sitoutumaan psyk.hoitoonsa eikä vanhemmat tiedä mitä tehdä. Yritin tukea nuorta, mutta mitä voi sanoa kun olen itsekin sitä mieltä, että kyseinen lääkäri toimii väärin? En itsekään haluaisi, että joku lääkärini laittaisi vastaanoton jälkeen someen, että tällaista tapahtui tänään. Käsittääkseni lääkäreillä on ollut erityisen tarkat "käytösohjeet" tmv., onko ne siinä valassakin vai Lääkäriliiton kautta?

Kyseinen lääkäri on myös pyrkimässä politiikkaan, M.H.

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
06.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Potilasasiamieheen yhteys ja valituksen tekoon. Potilasasiamies auttaa siis valituksen tekemisessä.

Mielestäni ei kuulosta kovin asialliselta että lääkäri kirjoittelee somessa työasioita, varsinkin jos potilaat on käytännössä mahdollista tunnistaa.

Ehdottomasti asia pitää nostaa keskusteluun kyseisessä hoitopaikassa.

Vierailija
2/17 |
06.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärin vaitiolovelvollisuus on ehdoton ja työasioita ei saisi kyllä käsitellä somessa. Tehkää ihmeessä valitus!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
06.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi olla laillista. Mikä puolue?

Vierailija
4/17 |
06.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista! Pitää tosiaan kehottaa valituksen tekemiseen, nuoren vanhempia siis.. minä voin puhua nuorelle avoimesti, että lääkäri tässä toimiikin väärin.

Tietääkö joku onko tällainen nykyään yleistäkin lääkäreiltä? Itse olin ihan järkyttynyt ja tietenkin vihainen nuorten takia. Ei aikuisetkaan tällaiseen suostuisi, miksi nuorten pitäisi suostua. En kertakaikkiaan ymmärrä tätä someaikaa.

Vierailija
5/17 |
06.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistaakseni Vihreät.

Vierailija
6/17 |
06.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olikin Vasemmistoliitto!

Vierailija
7/17 |
06.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vastauksista! Pitää tosiaan kehottaa valituksen tekemiseen, nuoren vanhempia siis.. minä voin puhua nuorelle avoimesti, että lääkäri tässä toimiikin väärin.

Tietääkö joku onko tällainen nykyään yleistäkin lääkäreiltä? Itse olin ihan järkyttynyt ja tietenkin vihainen nuorten takia. Ei aikuisetkaan tällaiseen suostuisi, miksi nuorten pitäisi suostua. En kertakaikkiaan ymmärrä tätä someaikaa.

En ymmärrä minäkään someaikaa. Mutta jos näihin ja muihin ei puututa, niistä tulee kohta normaali asia.

Vierailija
8/17 |
06.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En usko että on kauhean yleistä. Yleensä jo opiskeluaikana painotetaan vaitiolovelvollisuutta ja että potilaiden asioista ei ole luvallista puhua tai kirjoitella netissä. Joillakin yksittäisillä ihmisillä valitettavasti tuntuu työn ja vapaa-ajan rajat hämärtyvän ja he eivät ota huomioon että joku potilas voidaan tunnistaa kirjoituksista.

Vierailija
9/17 |
06.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vi**u tätä some-aikaa, periaatteessa aikuiset ja oppineetkin henkilöt ovat taantuneet pikkulapsiksi ja lasten tavoin kertovat muille kaiken mitä mieleen tulee. Se ero tässä tietysti on että nämä aikuiset kertovat ne koko maailmalle somessa, ja lapset vain lähellä oleville. 

Vierailija
10/17 |
06.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähdin sitten googlettamaan ja tämä on julkisuudessakin jo:

https://yle.fi/a/3-12175380

Tamperelainen nuorisolääkäri kysyi itsemurhaa yrittäneen nuoren puolesta hyviä syitä elää syntyi koskettavin Twitter-keskustelu pitkään aikaan

Eikö ihmiset enää ajattele kunnolla näitä asioita? Ihan kuin olisi hyväksyttävää vaikka nyt jollekin saatu Twitteristä tsempit. Entä ne kaikki muut nuoret, jotka kärsii lääkärin sometoiminnasta?

Vierailija
11/17 |
06.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea nyt sanoa kun ei tiedä mitä kirjoittanut, mutta olisko vähän vainoharhaa mukana jos kuvittelee kaikkien tunnistavan kirjoituksista?

Vierailija
12/17 |
06.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikea nyt sanoa kun ei tiedä mitä kirjoittanut, mutta olisko vähän vainoharhaa mukana jos kuvittelee kaikkien tunnistavan kirjoituksista?

Vaikka nimiä ei mainittaisi, niin kyllä joku voi silti tunnistaa. Näkeehän nuoret hoitopaikoissa, ketkä lääkärin juttusilla käyvät ja kaikilla on netti ja älypuhelin käytössä. Ei ole kovin vaikeaa päätellä siis kenestä lääkäri milloinkin kirjoittaa...

Vierailija
13/17 |
06.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuten sanoin, osasto tupaten täynnä, joten vähän vaikeaa käydä lääkärillä ilman että muut sitä ei tajuaisi.

Lisäksi mielestäni pitäisi riittää sekin, että jos nuori itse tunnistaa hänen kanssaan käydystä keskustelusta väännetyn vaikka huumoria someen. Mitä tapahtuu lääkärin ja nuoren väliselle luottamukselle? Ei voi olla järkevää touhua.

Vierailija
14/17 |
06.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä vähän harmaata aluetta nuo tuon julkaisut. Joo, vaikka julkaisee anonyymisti, niin varmasti itsenä pystyy tunnistamaan noista keskusteluiden lainauksista. Lääkäreillä on vaitiolovelvollisuus.

Vierailija
15/17 |
06.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika järkkyä. En itsekään tykkäisi olla potilas tuossa tilanteessa. 

Vierailija
16/17 |
06.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mätämunia löytyy jokaisesta työpaikasta ja suvusta.

Kun sinulla kerran on keskusteluyhteys nuoreen ja hänen vanhempiinsa, tässä on ikävän hyvä sauma näyttää miten maailmassa voi toimia. Nuori voi päästä häväistyksi tulemisen kokemuksestaan niskan päälle jollakin konstilla. Jos joku uskoo häntä se on jo jotain. Asemaa käytetään hyväksi silloin kuin voidaan ja hän tekee sitä siellä itsekin. Jos käy niin onnekkaasti että hän selviää kuiville ongelmistaan, oppeja voi säilöä muihin tilanteisiin avuksi.

Vierailija
17/17 |
06.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vainoharhoilla varmasti osataan lyödä jo hoitohenkilökunnan puolelta. Kyllä siellä esihenkilöt osaavat suojella alaisiaan ja kollegat toisiaan vedoten samaan seikkaan. Hyvä esimerkki sinunkin teksti siitä, että kaikkea ei uskota mitä uhri sanoo. Epäillä osaa kuka tahansa ilman vieraiden somekommenttejakin.