"Ystäväni" osoittautui ghostaajaksi
Yksi entinen ystäväni (tai sellaisena häntä ainakin pidin) lopetti puheluihini vastaamisen, ilman mitään selitystä. Myöhemmin sain häneen yhteyden prepaid-liittymälläni. Kyllä hän silloin vastasi, tuntemattomaan puhelinnumeroon, ja oli vähän yllättynyt. Se jäi siihen se yhteydenpito. Toivottavasti se ghostaajaämmä kokee itse joskus vastaavaa. Ja hän oli vielä hyvästä perheestä ja hyvin kasvatettu, kunnollinen ihminen. Ei se aina takaa käytöstapoja.
Kommentit (68)
Ghostaajaämmä?
Tässäpä ap antaa meille mallia siitä miten hyvä ystävä toimii...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin olen poistanut elämästäni kaikki energiasyöpöt. En ole kenellekään mitään velkaa ja haluan viettää aikaani täyspäisten ja empatiaan kykenevien ihmisten kanssa.
Kannattaa nyt nostaa se katse peiliin ja miettiä niitä omia vikoja ja puutteita ystävänä.Ei minussa ole ystävänä vikoja tai puutteita. Ja mitä empatiaan tulee, niin se nainen ei ainakaan osoittanut kovinkaan suurta empatiaa tehdessään noin. Hän sanoi vain, että älä nyt ota tätä mitenkään itseesi. 🙄
Ap
Kuulostaa siltä, että et kykene minkäänlaiseen itsekritiikkiin, jos kerrot, että sinussa ei ole mitään vikoja tai puutteita. Kaikki on aina muiden syytä? Kerroit juuri syyn, miksi tämä henkilö, jota kuvittelit ystäväksesi ghostasi sinut.
Minkä syyn? Sitä syytähän hän nimenomaan ei minulle kertonut, vaan vältteli.
Ap
Syytät pelkästään toista osapuolta ja et vaivaudu tekemään minkäänlaista itsetutkiskelua. Kaikki on toisen syytä ja sinussa ei voi mitenkään olla mitään vikaa. Tämä kertoo empatiakyvyttömyydestä ja itsekritiikin puutteesta. Näet ihmiset palvelijoinasi, joista voit hyötyä.
Vierailija kirjoitti:
Ghostaajaämmä?
Ei jumalauta... Käännät tämän noin päin, vaikka nimenomaan hän oli se "ystävä" joka toimi törkeästi ghostaamalla. Ei kai minun enää sellaisen teon jälkeen tarvitse harmitella että nimitän häntä ghostaajaämmäksi. Hänhän se ensin käyttäytyi törkeästi, joten hänelle ihan oikein tuo nimitys.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ghostaajaämmä?
Ei jumalauta... Käännät tämän noin päin, vaikka nimenomaan hän oli se "ystävä" joka toimi törkeästi ghostaamalla. Ei kai minun enää sellaisen teon jälkeen tarvitse harmitella että nimitän häntä ghostaajaämmäksi. Hänhän se ensin käyttäytyi törkeästi, joten hänelle ihan oikein tuo nimitys.
Ap
Get over it. Esim koulukaveruus ei velvoita ketään pitämään yhteyttä. Yrität nyt ottaa toisen elämässä itsellesi jotain roolia johon koet olevasi jollakin tapaa oikeutettua. Sanoit itsekin ette juurikaan ollut tekemissä edes silloin kuin teillä oli se yhdistävä tekijä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin olen poistanut elämästäni kaikki energiasyöpöt. En ole kenellekään mitään velkaa ja haluan viettää aikaani täyspäisten ja empatiaan kykenevien ihmisten kanssa.
Kannattaa nyt nostaa se katse peiliin ja miettiä niitä omia vikoja ja puutteita ystävänä.Ei minussa ole ystävänä vikoja tai puutteita. Ja mitä empatiaan tulee, niin se nainen ei ainakaan osoittanut kovinkaan suurta empatiaa tehdessään noin. Hän sanoi vain, että älä nyt ota tätä mitenkään itseesi. 🙄
Ap
Olitko sitten jatkuvasti yhteydessä? Meinaan, ihan oma lähipiirikin meinaa välillä viluttaa kun päivittäin pitää päivitellä jostain liibalaabasta ja jotkut taas viestittelevät siihen tyyliin että juuri kun olet vastannut ja lasket puhelimen kädestä niin tulee uusi viesti jne.
Yleensä, ainakin luulisi että tuollaiseen ghostaamiseen on joku syy, viimekädessä se että hän ei pidä/halua sinun seuraa ja/tai kokee sinut ahdistavaksi jollain tasolla. Ehkä hän on pitänyt sinua korkeintaan "tuttuna" mutta sinä jonain läheisempänä? En tiedä, vaikea näillä tiedoilla analysoida kun ei historiaa tiedä.
Ei, en minä liian usein yhteyttä pitänyt, ei ole siitä kyse. Se nainen tosin on muutenkin jonkin sortin erakko eikä hänellä paljoa ollut ystäviä. Ei opiskeluaikanakaan halunnut viettää hirveästi aikaa meidän muiden kanssa vaan oli aika paljon kotona.
Ap
Opiskelimme yhdessä = velvollisuus loppuelämän yhteydenpitoon?
Vierailija kirjoitti:
Muistan, että laitoin hänelle sinä vuonna vielä joulukortinkin, mutta hän ei laittanut minulle. Eräälle toiselle kaverille kuitenkin laittoi.
Ap
Ai jessus että kuullostat muuten raskaalta ihmiseltä
Minut on ghostattu ja olen tehnyt sen itsekin. Jos toinen ihminen vie kaikki energiat eikä haluta olla sellaisen kanssa tekemisissä niin on enemmän kuin ok antaa sellaisen ihmissuhteen mennä. Ei kukaan ole tilivelvollinen selittelemään miksei halua olla tekemisissä. Varsinkaan jos tietää että toinen osapuoli alkaa vänkäämään vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Olitko sitten jatkuvasti yhteydessä? Meinaan, ihan oma lähipiirikin meinaa välillä viluttaa kun päivittäin pitää päivitellä jostain liibalaabasta ja jotkut taas viestittelevät siihen tyyliin että juuri kun olet vastannut ja lasket puhelimen kädestä niin tulee uusi viesti jne.
Yleensä, ainakin luulisi että tuollaiseen ghostaamiseen on joku syy, viimekädessä se että hän ei pidä/halua sinun seuraa ja/tai kokee sinut ahdistavaksi jollain tasolla. Ehkä hän on pitänyt sinua korkeintaan "tuttuna" mutta sinä jonain läheisempänä? En tiedä, vaikea näillä tiedoilla analysoida kun ei historiaa tiedä.
Ei, en minä liian usein yhteyttä pitänyt, ei ole siitä kyse. Se nainen tosin on muutenkin jonkin sortin erakko eikä hänellä paljoa ollut ystäviä. Ei opiskeluaikanakaan halunnut viettää hirveästi aikaa meidän muiden kanssa vaan oli aika paljon kotona.
Ap
Sinä haluat pelastaa hänet yksinäiseltä elämältä?
En, ei ole siitä kysymys.
Ap
Mistä sitten?
Ihmisestä, joka tuotti minulle pettymyksen: hän lopetti ystävyyden ghostaamalla, vaikka olisi voinut vaan vastata puheluihin ja kertoa, miksi ei halua enää olla tekemisissä.
Ap
Yleensä jos "ystävä" ei kerro syytä oletetaan että toinen on käyttäytynyt huonosti. Pyytää anteeksi , eikä niin että haluaa vaan jatkaa. Sitä kutsutaan keskustelutaidoksi. Ap.ltä ilmeisesti puuttu itsereflektiokyky. Aikuisten ihmisten kesken on aina joku syy miksi toinen häippäsee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ghostaajaämmä?
Ap
Get over it. Esim koulukaveruus ei velvoita ketään pitämään yhteyttä. Yrität nyt ottaa toisen elämässä itsellesi jotain roolia johon koet olevasi jollakin tapaa oikeutettua. Sanoit itsekin ette juurikaan ollut tekemissä edes silloin kuin teillä oli se yhdistävä tekijä.
Kyllä olimme tekemisissä opiskelujen päätyttyä, vielä usean vuoden ajan.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap
Missä kohtaa olen noin kirjoittanut tai mistä teit tuollaisen johtopäätöksen? Olimme tekemisissä opiskelujen jälkeenkin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Minut on ghostattu ja olen tehnyt sen itsekin. Jos toinen ihminen vie kaikki energiat eikä haluta olla sellaisen kanssa tekemisissä niin on enemmän kuin ok antaa sellaisen ihmissuhteen mennä. Ei kukaan ole tilivelvollinen selittelemään miksei halua olla tekemisissä. Varsinkaan jos tietää että toinen osapuoli alkaa vänkäämään vastaan.
Näinhän se tokikin on. Tosin täytyy muistaa, että osa ihmisistä on hyvin paljon "herkempiä" tekemään päätelmiä siitä, että nyt ei olekaan enää kivaa, jätetään se kaveri. Itselleni tapahtui niin, kun äitini kuoli ja isäni sairastui vakavasti. 15 vuoden kaveruus ei kestänyt sitä, että olisin kertonut myös vakavista asioista.
No, sittemmin näille hyvän päivän tutuiksi osoittautuneille itselleen tulikin samanlaista elämässä, kun minulla nämä vanhempia koskevat murheet olivat alkaneet tavallista aiemmin. Tuli jotain vuodatusta viesteillä yms. Otin hyvin laimeasti osaa enkä lähettänyt edes mitään virtuaalihalauksia.
Ap:n juttuihin kuitenkin sanon, että hän vaikuttaa nyt stalkkaavan tuota ghostaajaansa. Sellaiseen ei pidä ryhtyä. Jotain ylpeyttä pitää ihmisellä olla. Kyllä elämä hoitelee ne "energiasyöppöjä" pelkäävät ihan muutenkin.
Ghostaus on nyt muotisana. Kyllä ennenkin sattui, että ystäviä ja tuttavia ei vaan kiinnostanut enää nähdä, vaikkei mitään painavaa syytä siihen ollutkaan. Ei ehkä ollut tarpeeksi yhteistä tai ei vaan kiinnostanut.
Näin erakkona, lähes kaverittomana ihmisvihaajana ymmärrän hyvin, ap:n puhe voisi olla vaikka minusta, paitsi puheluasiat ei osu kohdalleen. Pisteet kuitenkin siitä, että yritit itse ottaa yhteyttä etkä vain odottanut, että toinen tekee sen. Niitäkin on, jotka sitä odottaa ja sitten valittaa kun kukaan ei kaipaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap
Me elämme koko lapsuutemme valheessa. Pitää olla kaikkien kaveri, tulla toimeen, jne. Kun huomaamme ettei tämä pidäkään paikkaansa syntyy soppa, jos toinenkin. Varsinkin nyt kun elämme uhriutumisenkulttuurissa, jossa jokainen kokee olevansa jollakin tapaa uhri ja liioittelee niitä itseensä kohdistuvia asioita.
Ap, sinut on ghostattu, so what? Kuka sinulle on luvannut että kaikki menee aina tismalleen oikein niin kuin ohjekirjoissa sanotaan? (taas yksi lapsuuden valhe)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistan, että laitoin hänelle sinä vuonna vielä joulukortinkin, mutta hän ei laittanut minulle. Eräälle toiselle kaverille kuitenkin laittoi.
Ap
Ja sinä taas kuulostat epäempaattiselta. Arvaa, tuntuiko mukavalta kun itse edelleen laittaa kortin ja toinen ei? Ja missähän sen ihmisen empatiakyky on, kun laittoi kuitenkin kortin sille yhteiselle ystävällemme, muttei minulle?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ja sinä taas kuulostat epäempaattiselta. Arvaa, tuntuiko mukavalta kun itse edelleen laittaa kortin ja toinen ei? Ja missähän sen ihmisen empatiakyky on, kun laittoi kuitenkin kortin sille yhteiselle ystävällemme, muttei minulle?
Ap
Sinun pitää lopettaa korttien lähettely sille ihmiselle. Ei pidä lähteä kyselemään muilta, ovatko nämä saaneet kortteja. Sinun ihmisarvosi ei ole kiinni tästä ihmisestä vaan siitä, että arvostat itseäsi niin paljon, että otat oikein kunnon katkeran irtioton myös hänestä. Hän oli paska ihminen, sinä et sitä vain ennen tiennyt, nyt elämässä eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näinhän se tokikin on. Tosin täytyy muistaa, että osa ihmisistä on hyvin paljon "herkempiä" tekemään päätelmiä siitä, että nyt ei olekaan enää kivaa, jätetään se kaveri. Itselleni tapahtui niin, kun äitini kuoli ja isäni sairastui vakavasti. 15 vuoden kaveruus ei kestänyt sitä, että olisin kertonut myös vakavista asioista.
No, sittemmin näille hyvän päivän tutuiksi osoittautuneille itselleen tulikin samanlaista elämässä, kun minulla nämä vanhempia koskevat murheet olivat alkaneet tavallista aiemmin. Tuli jotain vuodatusta viesteillä yms. Otin hyvin laimeasti osaa enkä lähettänyt edes mitään virtuaalihalauksia.
Ap:n juttuihin kuitenkin sanon, että hän vaikuttaa nyt stalkkaavan tuota ghostaajaansa. Sellaiseen ei pidä ryhtyä. Jotain ylpeyttä pitää ihmisellä olla. Kyllä elämä hoitelee ne "energiasyöppöjä" pelkäävät ihan muutenkin.
Ei kaikki kaveruus ole mitään syvää ystävyyttä. Ihmisellä on erilaisia tarpeita ja erilaisia ihmisiä elämässään. Tuntuu, että muilta odotetaan vähän liikaa vaikka se kaveruus on ns pussikalja kaveruutta. Jonkun kanssa pitäisi voida vaan saada lähteä kaljalle ilman, että odotetaan yhtään mitään ja jos et täytä tätä tarvetta voikin haukkua muille miten paska kaveri olet.
Sussa ei sit oo mitään vikaa itsessäsi, kun sulle ei enää vastata puhelimeen?? Katso peiliin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap
Sinun pitää lopettaa korttien lähettely sille ihmiselle. Ei pidä lähteä kyselemään muilta, ovatko nämä saaneet kortteja. Sinun ihmisarvosi ei ole kiinni tästä ihmisestä vaan siitä, että arvostat itseäsi niin paljon, että otat oikein kunnon katkeran irtioton myös hänestä. Hän oli paska ihminen, sinä et sitä vain ennen tiennyt, nyt elämässä eteenpäin.
Minulla on joulukorttien osalta lista, kenelle olen lähettänyt ja kuka on lähettänyt takaisin. Seuraavana vuonna en sitten lähetä niile, joilta en edellisenä vuonna saanut korttia. Moni on lopettanut korttien lähettelyn, joten onneksi lista lyhenee vuosi vuodelta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kaikki kaveruus ole mitään syvää ystävyyttä. Ihmisellä on erilaisia tarpeita ja erilaisia ihmisiä elämässään. Tuntuu, että muilta odotetaan vähän liikaa vaikka se kaveruus on ns pussikalja kaveruutta. Jonkun kanssa pitäisi voida vaan saada lähteä kaljalle ilman, että odotetaan yhtään mitään ja jos et täytä tätä tarvetta voikin haukkua muille miten paska kaveri olet.
Näinhän sitä voisi ajatella muuten, mutta miksiköhän sitten henkilö lähtee vuodattamaan omia vanhempiaan koskevia huolia sille, jota piti liian raskaana silloin, kun tällä oli vaikeaa? Minäpä kerron miksi.
Osa ihmisistä kun on jonkinlaisia yksinkertaisia pässinpäitä, joilla ei riitä empatiakyky kuvitella asioita vasta kuin sitten, kun ne osuvat omalle kohdalle. Siksi nämä ihmiset eivät esimerkiksi kykene olemaan ystäviä kuin juuri samassa elämäntilanteessa olevien kanssa. Usein se toki sujuu sitten ihan kivasti, mutta valitettavasti samanikäisetkin ystävät välillä elävät elämäänsä eri tahtia ja silloin se sitten kostautuu.
Mutta niin. En ole kuin ap, joka on nyt ripustautunut ystäväkseen kuvittelemaansa ihmiseen. Minulle on onneksi koko elämäni ollut hyvin selvää, että osoittaudun epäsopivaksi ihmisille, joten näihin ei ole ylipäätään syytä luottaa. Välillä tulee jokin positiivisuuden puuska, jossa paljastan haavoittuvuuteni jollekin pitkään tuntemalleni ihmiselle, mutta saan kyllä siitä aina sellaisen kurinpalautuksen että tuntuu. Siinä kohtaa sitten todellakaan en lähde kyselemään perään vaan lopetan kaikki yhteydenottoyritykset omaltakin puoleltani heti.
Minkä syyn? Sitä syytähän hän nimenomaan ei minulle kertonut, vaan vältteli.
Ap