Puhelinkello vai kännykkä ekaluokkalaiselle?
Kommentit (84)
Vierailija kirjoitti:
Oma puhelin on kyllä nykyään niin perusasia ekaluokkalaiselle, että en missään tapauksessa jättäisi lasta ilman. Ja nimenomaan puhelin, jos lapsi ei itse halua kelloa.
Tärkeää on olla niin kuin "kaikki" muut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma puhelin on kyllä nykyään niin perusasia ekaluokkalaiselle, että en missään tapauksessa jättäisi lasta ilman. Ja nimenomaan puhelin, jos lapsi ei itse halua kelloa.
Tärkeää on olla niin kuin "kaikki" muut?
Aika monessa asiassa se on. Niin on ollut aina, niin on nyt ja niin on jatkossakin.
Aion hankkia ekaluokkalaiselleni puhelimen, joka on taitettava malli. Siinä on pieni näyttö, toimii whatsapp, ja tekstiviestit jne. On kuitekin niin pieni näyttö ettei ole kovin helppoa pelata. Minusta sopiva 1. luokkalaiselle. En haluaisi hänelle älypuhelinta jossa iso näyttö, ja sitten on houkutus asentaa erilaisia pelejä.
Vierailija kirjoitti:
Aion hankkia ekaluokkalaiselleni puhelimen, joka on taitettava malli. Siinä on pieni näyttö, toimii whatsapp, ja tekstiviestit jne. On kuitekin niin pieni näyttö ettei ole kovin helppoa pelata. Minusta sopiva 1. luokkalaiselle. En haluaisi hänelle älypuhelinta jossa iso näyttö, ja sitten on houkutus asentaa erilaisia pelejä.
5510:n ruutu oli pieni, eikä se estänyt pelaamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
5510:n ruutu oli pieni, eikä se estänyt pelaamista.
Siis 5110
Miksi sanotaan "puhelinkello"? Oikeasti se on rannetietokone jossa on myös puhelinominaisuus.
Me ostettiin puhelinkello, spacetalk joka maksaa yli 100€. Ja on huono. Akku loppuu äkkiä, saa joka ilta ladata. Kellon näyttö naarmuintui äkkiä, maali ympäriltä repeilee. Ja koko systeemi vaan kökkö.
Tällä kokemuksella mieluummin kännykkä. Samalla hintaa saa jo tosi hyvän kännykän ja säästöä jos ostaa halvemman kännykän joka ajaa saman asian.
Eikä mun mielestä kännyköitä tarvitse pelätä näin kahden lapsen kokemuksella, toista ei kiinnosta pätkääkään tehä sillä oikein mitään ja toinen taas olis koko ajan kännykällä. Mutta pelit opettavaisia ja kännykkään saa lapsilukkoa jolla voi olla vaikka 2h/vrk netissä/pelata ja sit se menee lukkoon mutta pystyy soittamaan jne.
Meilläkin toista joutuu komentamaan nott kännykkä pois. Mutta eipä se vaikeaa ole.
VHF käsikapula paras jos alle 20km kouluun matkaa. Yleensä tulee korvanappi vakiona.
Vierailija kirjoitti:
No eikä ole. Olette vaan niitä kasvattajia, jotka paniikissa ostaa lapsille kaikki sen hetkiset trendiroinat, kuvitellen, että muuten kiusataan. Siihen päälle tolkutatte noita välttämättömyyshorinoita pahimmillaan lasten kuullen. Meillä on monella lapsen kaverilla vielä tokallakin puhelinkellot, ja ne on ihan iloisia ja tyytyväisiä niiden kanssa. Eikä ole aivot kyllästetty vielä tiktokilla, toisin kuin niillä joilla jo puhelimet on, ja jotka ei ulkonakaan muuta tee kuin tuijottaa jopa kävellessä luuria.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pointti olisi, et kumpi olisi parempi väline lapsen tavoittamiseen, puhelinkello vai kännykkä? Mietin, kun usein näkee ekaluokkalaisia joiden puhelimet koulun pihalla hiekassa tms, kun ovat leikkimässä, et kuinka käytännöllinen on kännykkä niin pienellä. Toisaalta puhelinkellosta en tiedä, kuinka kattavat ominaisuudet niissä on, akun kesto, jne jne.. ap
Puhelinkello. Kännykkä menee hukkaan aikuisellakin. Lapsella vielä helpommin.
Tämä. Kun nimenomaan tavoitettavuus on tärkeää koululaisen ollessa vielä pieni, eikä nettiä tarvita, on puhelinkello todella hyvä. Pelejä voi pelata tabletillakin, ja nimenomaan kotona, ei keskellä katua tai koulumatkaa.
Vierailija kirjoitti:
Jomman kumman ehdottomasti hankimme lapselle ennen koulun alkua, sinne onneksi vielä se reilu puoli vuotta aikaa. Olen tehnyt saman havainnon, minkä joku täällä mainitsi, eli jos lapsella ei ole oma puhelin kädessä niin sitten tuijotetaan kaverin puhelinta. Tätä näkee ihan leikkipuistoissa, joissa ala-asteikäisiä. Voi kolmekin lasta seisoa ympärillä katsomassa kun yksi pelaa jotain peliä puhelimella. Kaikilla someniska-asento. Olen surullinen et maailma on mennyt tällaiseksi. Ap
Meillä on onneksi ekaluokkalaisten vanhemmat havahtuneet tähän, ja suurimmalla osalla on vain kellopuhelin. Muiden vanhempien kanssa juteltukin, että niillä mennään niin pitkään kun pystyy.
Saatoin ekaluokkalaisen vielä vuodenvaihteeseen asti hänen halustaan koululle, ja välillä pääsin hakemaankin. On ollut kammottavaa katsoa, kun saman koulun toisella tokaluokalla muutama lapsi on heti koulun päätyttyä töllöttämässä puhelimia, tiktok ja pelit näyttäisi niissä pyörivän. Kävelevät kotiin niskat kenossa kolmen rivissä tuijottaen vain puhelinta, huomioimatta ollenkaan ympäröivää liikennettä. Toisen tokaluokan lapset säntäävät koulun päätyttyä juoksemaan hippaa ja kiipeilemään lumikasoihin, kunnes kävelevät nätisti koteihinsa.
Vierailija kirjoitti:
Mä en tiedä minkä kokoinen se rannepuhelin on, mutta mun lapsi sai tavallisen rannekellon kun aloitti koulun. Ei pitänyt sitä kädessä montaa kertaa kun se häiritsi.
Mä en myöskään laittaisi lastani pitämään kellopuhelinta ranteessa juurikin sen säteilyn vuoksi. Kännykän voi laittaa reppuun, pöydälle, taskuun, mutta kännykkäkello on koko ajan lapsessa kiinni ja säteilee siinä.
Meidän lapsen koulussa ja iltapäiväkerhossa oman puhelimen käyttö on kiellettyä. Jos koulu tai ip-kerhon aikana on tarve ottaa yhteys oppilaan kotiin, se tehdään opettaja tai kerhon ohjaajan puhelimella.
Meidän lapsi ei ota puhelinta kouluun mukaan kuin sellaisina päivinä jolloin sitä tarvitaan johonkin tiettyyn asiaan.
Mä en ole opettanut lastani siihen, että ei tarvitsisi kertoa mihin menee tai noudattaa kotiintulosääntöjä tai muuta, koska kännykkää seuraamalla tietää missä lapsi menee. Ei, meillä lapsi tulee koulusta suoraa kotiin ja ilmoittaa mihin on menossa ja kenen kanssa. Olen kertonut lapselle, etten pysty näkemään omasta kännykästä missä hän viipottaa, vaan se pitää kertoa ja sääntöjä pitää noudattaa.
Ääneni menee siis normaalille puhelimelle. Joko älykännykkä tai perinteinen näppäinpuhelin.
Pitäiskö sun mennä lääkäriin puhumaan tosta sun säteily pelosta? Ei nimittäin vaikuta ihan normaalilta tuo puheesi!
Kännykkä varmaan, ekaluokalla taitaa jo alkaa kvereillekin viestiminen tms...Itse olen ainakin kallistumassa kännykkään kun se kohta tulee ajankohtaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Kännykkä varmaan, ekaluokalla taitaa jo alkaa kvereillekin viestiminen tms...Itse olen ainakin kallistumassa kännykkään kun se kohta tulee ajankohtaiseksi.
Viestejä voi lähettää kellopuhelimellakin. Plus pystyt itse hyväksymään puhelimeen tallennettavat numerot.
Vierailija kirjoitti:
Kaikilla ekaluokkalaisilla on puhelin ainakin meidän lasten koulussa.
Hei
Meidän lapset ovat 10v ja 13v heillä on vielä kellopuhelimet käytössä aamusta iltaan eikä ole edes halunnut vielä kännykkää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ostaa kännykän, niin siitä tulee sitten pääasiallinen vapaa-ajan viettoväline lapselle. Ainakin siihen asti kunnes ruutu on niin säröillä että sitä ei pysty käyttämään.
Jos lapsella ei ole omaa puhelinta, lapsi tuijottaa kaverin puhelinta. Ja kotona oman puhelimen voi laittaa parkkiin, ei muuten tekisi pahaa perheen aikuisillekaan.
Sen kaverin puhelimen saatavuus ei kuitenkaan ole yhtä hyvä.
Ehkä ei, mutta sen verran hyvä kuitenkin ettei sillä verukkeella kannata jättää puhelinta hankkimatta. Se on kuitenkin lapselle tärkeä kommunikointiväline siinä missä aikuisellekin.
Tuolla perusteella puhelin kannattaisi hankkia vaikka 4-vuotiaalle. Sillä totta kai pienenkin lapsen tarvitsee kommunikoida.
Älä nyt ole naurettava. 4-vuotias ei pidä itsenäisesti yhteyttä kavereihinsa, koululainen pitää. 4-vuotias ei kulje itsenäisesti koulussa ja kavereilla, koululainen kulkee. Olisitko sinä kieltänyt 90-luvun lapselta kodin lankapuhelimen käytön? Siltä tuo kännykkävastaisuus kuulostaa.
Kavereihinsahan ei voi pitää yhteyttä muuten...?
Mitä 90-lukuun tulee, niin silloin oli hyvin yleistä, että se lankapuhelin oli varattu lähinnä vain aikuisten asioita varten. Jos haluttiin yhteys kaveriin, niin sitten mentiin kaverin ovelle soittamaan ovikelloa.
Kavereihin pidetään yhteyttä mm. puhelimella. (Ja niin muuten vaikka isovanhempiinkin.) Toki muutenkin, mutta ihan rehellisesti, onko nykyään vanhemmille ok että lapsi kulkee missä kulkee, eikä vanhemmilla ole siitä mitään tietoa, ei mitään keinoa saada lapseen yhteyttä kun tämä on sulkenut kotioven?
Jos nyt ei jostain pääkaupunkiseudun lähiöistä tms. puhuta niin ei yhteiskunta ole nykyään sen vaarallisempi kuin silloin muutama kymmenen vuotta sittenkään, kun lapsilla ei kännyköitä ollut. Eli normaalitapauksissa oikein hyvin pärjää ilman sitä yhteydenottomahdollisuutta.
Kuinka monesta pk-seudun lähiöstä sinulla on kokemusta? Väittäisin, että samat (vähäiset) vaarat kuin nykyisin, ovat olleet olemassa 1990-luvulla. Silloin niistä ei vain pidetty niin paljon meteliä, koska media oli radio, televisio ja painetut sanoma- ja aikakauslehdet. Nykyään someaikakaudella kaikille ja kaikkialle leviää tieto siitä, jos esimerkiksi koululainen on jäänyt auton alle.
Vierailija kirjoitti:
Ja jos ei noudata niin remmiä
Takajaloista kiinni ja takankylkeen, oppii !
Työskentelen itse pienessä koulussa ohjaajana ( Ensimmäinen ja toinen luokka vain koulussamme).
Ekaluokkalaisista noin puolella on kellopuhelin, puolella kännykkä. Ja todella hyvin vanhemmat nykyään laittavat estoja puhelimiin, meillä ei ole ollut ongelmaa puhelimistakaan.
Puhelinkello. Kännykkä menee hukkaan aikuisellakin. Lapsella vielä helpommin.