Onko teistä lasun paikka jos lapselle syötetään vanhaa ruokaa?
Tuli vaan tänään juttua työkaverieden kanssa ruokailutottumuksista. Mä oon tarkka hygieniaata ha tuoreudesta, ja heitän kaiken vanhentuneen pois. Elintarviketeollisuus on varmasti tässä paras asiantuntija, kuinka kauan voi jotakin turvallisesti käyttää. No, jotkut onkin sitä mieltä, että ihan hyvin voi syödä vaikka kuukauden verran vanhaa jogurttia tai pari VUOTTA vanhaa pastaa. Eihän se ole turvallista! Ja nämä lapsille syöttää aivan huolella tätä tavaraa. Eikä ihmisille enää opeteta jo ihan koulusta lähtien, että kun päiväys on mennyt niin tuote lentää roskiin. Tietysti tarkkaan pitää suunnitella ostokset, että tule roskaa, mutta välillä meilläkin joudutaan heittämään ruokaa pois. Sairastumisriskiä ei olla valmiita ottamaan.
Kommentit (57)
Ei pasta mene miksikään kaapissa. Tiesitkö että nälkävuosina syötiin vaikka mitä kuraa ja hengissä selvittiin?!
Jogurteissa ja pastoissa on parasta ennen -päiväys, joka on eri asia kuin viimeinen käyttöpäivä.
Miksi pelkäät noin kovasti sairastumista? Onko teillä tavallinen nuhakin katastrofi?
Pasta ei mee miksikään. Haju- ja makuaisti sekä maalaisjärki käyttöön.
Vierailija kirjoitti:
Ei pasta mene miksikään kaapissa. Tiesitkö että nälkävuosina syötiin vaikka mitä kuraa ja hengissä selvittiin?!
Kyllä ne päiväykset ovat tuotteissa syystä. Joskus oli kurjaa, mutta nyt meillä ovat asiat toisin. Ei kenenkään tarvitse terveyttä vaarantaa.
Ap
Ei ole ok syöttää/juottaa lapsille vanhaa tai mitä tahansa. Sitä en tiedä miten asian saisi fiksusti hoidettua, että lapsille tuoretta ruokaa. Pasta tosin kuivana säilyy vähän pidempään. Kuinka vanhaa ja mitkä tuotteet. Onko lapsilla mummo tai kuunteleeko äiti ketään. Mikä ihme tuohonkin olisi ratkaisuksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne päiväykset ovat tuotteissa syystä. Joskus oli kurjaa, mutta nyt meillä ovat asiat toisin. Ei kenenkään tarvitse terveyttä vaarantaa.
Ap
Ota selvää, mitä tarkoittaa se parasta ennen.
Perhetyöntekijänä mene aina ensimmäisenä keittiöön ja tarkistan ruokien päivämäärät. Niistä näkee parhaiten perheen elämänhallinnan ja turvallisuusajattelun tason, ja siten tarpeen tukitoimille. Päivämäärät ovat myös konkreettinen todiste, mikäli perhe riitauttaa tukitoimiin ryhtymisen.
Jo on, Afrikassa kuollaan nälkään ja Suomessa ruokaan.
Vierailija kirjoitti:
Miksi pelkäät noin kovasti sairastumista? Onko teillä tavallinen nuhakin katastrofi?
Ruokamyrkytys ei ole leikin asia. Se voi viedä ihmisen tosi huonoon kuntoon. Tunnen erään henkilän, jolle näin on käynyt.
Ap
Se on nykyään lasun paikka, jos näen perheen, jossa on lapsia. Tähän on tultu.
Jugurtti itse asiassa voi säilyä pitkäänkin käyttökelpoisena, mutta kuukausi parasta ennen päiväyksestä on aika pitkä aika. Viikon vanhaa olen itse syönyt. Luulisi jugurtin jo homehtuvan kuukaudessa. Keittämätön pasta ei mene miksikään kahdessakaan vuodessa, koska se on kuivatuote.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruokamyrkytys ei ole leikin asia. Se voi viedä ihmisen tosi huonoon kuntoon. Tunnen erään henkilän, jolle näin on käynyt.
Ap
Ei vanhasta pastasta mitään myrkytystä saa. Se vaan maistuu pahvilta.
Mulla on kaapissa 50 kiloa pastaa päiväyksillä parasta ennen 2023-2026. Eivät vanhene kaappiin.
Vierailija kirjoitti:
Perhetyöntekijänä mene aina ensimmäisenä keittiöön ja tarkistan ruokien päivämäärät. Niistä näkee parhaiten perheen elämänhallinnan ja turvallisuusajattelun tason, ja siten tarpeen tukitoimille. Päivämäärät ovat myös konkreettinen todiste, mikäli perhe riitauttaa tukitoimiin ryhtymisen.
Eli ammattilaisena olet sitä mieltä, että tämä on oikeasti vakava asia, eikä mitään hysteeriaa. Tämä on hyvä kuulla.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ei vanhasta pastasta mitään myrkytystä saa. Se vaan maistuu pahvilta.
Ehkä jos on 25 vuotta vanhaa. Mutta pari vuotta vanhan pastan maussa ei ole mitään vikaa.
Ne nyt vaan on suosituksia. Itse kyllä syön kuukauden vanhan jugurtin jos näyttää oklta, mutten ehkä lapsille antaisi enää.
Parasta ennen - tuote säilyy ainakin tähän päivämäärään asti ja sitä saa myydä siihen asti. Tämän jälkeen tuotteen kunnon voi todeta aistinvaraisesti eli maistamalla ja haistamalla.
Viimeinen käyttöpäivä - tuotteen nauttiminen tämän päivän jälkeen on vaarallista. Tuotteen kuntoa ei voi todeta aistinvaraisesti.
Ei ole lasuasia.
T: Lasun sossu
Olet niuho.