Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Outo kysely, kuka on ollut paras presidentti Suomessa

Vierailija
05.12.2022 |

Emme elä enää vanhoja aikoja, emmekä tunne niitä aikoja, jolloin joku oli presidentti. Esimerkiksi Ståhlberg oli ilmeisesti varsin hyvä presidentti aikoinaan. Ryti taas joutui vankilaan, kun ajoi maamme etua. Kekkonen piti naapurmaan aisoissa yms. On hyvin vaikeaa laittaa heitä mihinkään järjestykseen. Toki nyt luulemme, että Niinistö on parsas, koska emme juuri muusta tiedä, koska elämme tätä aikaa. Onko tämä joku kokoomuksen vaaikampanja.

Kommentit (81)

Vierailija
21/81 |
05.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Venäjän valinta: Paavo tai Ano. Rufi peesaa.

Vierailija
22/81 |
05.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paras: Ryti

Huonoin: Halonen

Rytin ansiosta meillä on itsenäisyys. Paha pistää paremmaksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/81 |
05.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No Niinistö sen takia, kun sillä on näyttävä vaimo, joka väitteli.

Saas nähdä milloin Jenni vaihtaa nuorempaan mieheen. Kyllä se aika vielä tulee.

No Jennikin vanhenee. On nyt 45 ja vuoden päästä 46. Sitten vuonna 2024 tuleekin jo uusi pressa. 

Vierailija
24/81 |
05.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun elinaikana paras on ollut Niinistö ja huonoin Halonen, toiseksi huonoin Kekkonen..

Vierailija
25/81 |
05.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No Halonen pääsi ainakin ensimmäisenä naisena pressaksi. Hänen aikanaan elämä oli aika seesteistä. 

Halosesta huolimatta.

Vierailija
26/81 |
05.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paras: Ryti

Huonoin: Halonen

Hyviä on ollut monta. Halonen on ollut huonoin.

Vierailija
27/81 |
05.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Risto Ryti. Ainoa joka on asettanut elämänsä alttiiksi isänmaan takia. Henki säästyi mutta vankilatuomio tuli ja terveys meni. Syvä kunnioitus Risto Rytille.

Vierailija
28/81 |
05.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin pitäisi panna kaikki vastaajat tenttiin, että mitä he yleensäkään tietävät Suomen presidenteistä. 

Toinen ongelma on se, että presidentin viran rooli on radikaalisti muuttunut sitten Kekkosen aikana. Jo Koiviston aikana se muuttui ja sen jälkeen vielä lisää. Eli nykyinen presidentin virka ei ole enää lainkaan sama virka kuin mikä se vielä oli Kekkosen aikana. Kekkosen aikana presidentillä oli todella isot valtaoikeudet.

Eli täysin järjetön kysely.

Ehkä motiivina panna vastaajat vertaamaan käytännössä Niinistöä ja Halosta keskenään?

Vierailija
29/81 |
05.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun elinaikana paras on ollut Niinistö ja huonoin Halonen, toiseksi huonoin Kekkonen..

Ajatkin ovat varmaan olleet ihan eri Kekkosen aikana tai sitten Niinistön/Halosen aikana. Eivät ole oikein verrattavissa kunnolla toisiinsa.  Muistatko itse hyvin nämä ajat ja sen, mitä Kekkonen teki. Siitäkin on aika kauan aikaa. Välillä oli sitten myös Koivisto ja Ahtisaarikin. 

Vierailija
30/81 |
05.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Halonen huonoin

miina-halonen

Punanoidan aiheuttamia vahinkoja korjaillaan vieläkin.

Vierailija
31/81 |
05.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harja Talonen oli paras

Vierailija
32/81 |
05.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ståhlbergin ansiosta meillä on parlamentaarinen demokratia, jossa laillisuus ja maltillisuus on etusijalla. Kekkosen presidenttivetoinen Suomi toivottavasti jää oman aikansa tuotteeksi, joka olisi voinut loppua jo 1970-luvun alkupuolella.

Vierailija
33/81 |
05.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Risto Ryti. Ainoa joka on asettanut elämänsä alttiiksi isänmaan takia. Henki säästyi mutta vankilatuomio tuli ja terveys meni. Syvä kunnioitus Risto Rytille.

No ei kai se terveys voinut vankilatuomion takia mennä?

En ole koskaan  ymmärtänyt tätä. Ei hän kovin kauan joutunut vankilassa olemaan. Ei häntä siellä varmasti huonosti kohdeltu. Eli varmaan oli terveysongelmia jo ennestään? Sota-aika oli varmasti erittäin rankkaa monille silloisille poliitikoille. Muistaakseni valvoivat yökausia silloin ja muutenkin varmaan erittäin stressaavaa. En toki tunne asiaa tarkemmin.

Rytin tuomiohan oli olosuhteisiin nähden lievä (ei sillä että mulla olisi Rytiä vastaan mitään) ja Mannerheim säästyi tuomiolta kokonaan, koska Stalin ihaili Mannerheimia ja Mannerheim oli asunut Venäjällä pitkään.

Vierailija
34/81 |
05.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse elin jo Kekkosen aikana, mutta olin niin nuori, että en oikein pysty arvoimaan edes häntä. Koivistokin jäi vähän oudoksi. Tuntuu, että Ahtisaari ja Halonen eivät juuri saaneet mitään aikaiseksi, mutta ei heidän ilmeisesti tarvinnutkaan, koska oli rauhalliset ajat. Ahtisaari on kyllä niittänyt mainetta muualla myös. Niinistö taas on yrittänyt olla yhteydessä Venäjään ja muidenkin maiden johtajiin, mutta onko siitä sitten ollut kuinka paljon apua?  

Vierailija
35/81 |
05.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Manu oli yllättävän hyvä, muuttuvassa maailmassa. NL sylistä --> EUhun.

Meni kylmä sota, yya, Pariisin rauhansopimus ja EUkin läpi.

Ehkä moka , että vie turhan paljon pressan valtaoikeuksia.

Ahtisaari kansainvälinen, rauhanneuvottelija, mutta liian Natomyönteinen demareille.

Halonen oli heikko muumimamma. Nyt näyttää kamalalta hänen ystävänsä Vladimirin kanssa halailut. Ja ne miinat.

Niinistö toistaiseksi ++

Vierailija
36/81 |
05.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saulihan se tottakai.

Vierailija
37/81 |
05.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen samaa mieltä ja olen aina ollut puolueeton.

N 70+

Vierailija
38/81 |
05.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halonen oli liian naivi ja idealistinen. Tuskin koskaan myöntää virheitään ja sitä, millainen tyranni oli työntekijöilleen kun kamera ei kuvannut.

Vierailija
39/81 |
05.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei kai se terveys voinut vankilatuomion takia mennä?

En ole koskaan  ymmärtänyt tätä. Ei hän kovin kauan joutunut vankilassa olemaan. Ei häntä siellä varmasti huonosti kohdeltu. Eli varmaan oli terveysongelmia jo ennestään? Sota-aika oli varmasti erittäin rankkaa monille silloisille poliitikoille. Muistaakseni valvoivat yökausia silloin ja muutenkin varmaan erittäin stressaavaa. En toki tunne asiaa tarkemmin.

Rytin tuomiohan oli olosuhteisiin nähden lievä (ei sillä että mulla olisi Rytiä vastaan mitään) ja Mannerheim säästyi tuomiolta kokonaan, koska Stalin ihaili Mannerheimia ja Mannerheim oli asunut Venäjällä pitkään.

Ryti sai 10 vuotta kuritushuonetta. Paasikivi armahti hänet vuonna 1949 eli kyllä kait hän sitten oli aika monta vuotta vankilassa. Ryti jouduttiin siirtämään kuritushuoneesta sairaalaan vuonna 1948 vaikean sairauden takia. Hänet armahdettiin, ja käytännössä Kivelän sairaalasta poistuivat vartijat.  Hän sairasti ja eli lopun elämäänsä hiljaisuudessa ja kuoli v. 1956. Hautajaiset oli merkkitapaus, vaikka virallinen taho vaikeni, koska se pelkäsi Neuvostoliittoa.

Luultavasti Rydin viimeiset vuodet ja vankilassa olo oli ainakin psyykkisesti tosi raskas aika.

Vierailija
40/81 |
05.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavja

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan kahdeksan