Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tiedätkö millaisen testamentin vanhempasi ovat tehneet

Vierailija
05.12.2022 |

Siis olettaen tietysti, että he ovat minkäänlaista testamenttia ylipäänsä tehneet, niin onko sinun (ja muiden jälkeläisten) tiedossa millainen kyseinen testamentti on ja mitä kaikkea siinä määrätään perinnönjaon suhteen, ja onko esim hallintaoikeutta yms asioita.

Omalta kohdaltani voin sanoa, että itse en ainakaan tiedä (eikä käsittääkseni sisaruksenikaan) yhtään mitään siitä, mitä vanhempani ovat omaisuudestaan testamenteissaan päättäneet. Ja olen miettinyt, että pitäisikö asiasta kysyä, jotta tietäisi, mitä tulee tapahtumaan (verot yms. asiat). Mutta toisaalta taas, vanhempani eivät ole koskaan itse puhuneet asiasta, ja en sitten tiedä olisiko loukkaavaa kysyä tällaisesta .

Kommentit (40)

Vierailija
1/40 |
05.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän, leski perii kaiken ja jos häneltä jää jotain, niin jaetaan tasan lasten kanssa.

Vierailija
2/40 |
05.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole testamenttia, kun ei ole mainittavaa omaisuuttakaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/40 |
05.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä. Sen näkee sit joskus. Toki vanhempani ovat jo reippaasti yli 70-vuotiaita, äiti pian 80v.

Vierailija
4/40 |
05.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekivät typerän omistusoikeustestamentin, äiti sai kaiken ja onneksi vaadin lakiosaa (testamentissa toive, että en niin tekisi), koska äiti myi kaiken siskolleni kaksi vuotta myöhemmin huomattavan halvalla,

Vierailija
5/40 |
05.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän, olen nähnyt sen. Legaatilla määrätty tietty omaisuus tietyille henkilöille. Muu omaisuus tulee minulle, ainoalle rintaperilliselle.

Vierailija
6/40 |
05.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän, koska ovat jo kuolleet ja perintö jaettu. Tasan meni 2 lapsen kesken ja kaikki omaisuus muutettiin rahaksi toisen vanhemman vielä eläessä.

Vierailija
7/40 |
05.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini testamentin tiedän, isäni kanssa en ole tekemisissä, niin en tiedä. Vanhempani siis eronneet, ja siitä liitosta ei sisaruksia mulla, sen jälkeen molemmilla lapsia liitoistaan..

Vierailija
8/40 |
05.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän ja omakin tehty jo 20-vuotiaana, tietysti päivitelty n. 10 vuoden välein. Ei sitä ikinä tiedä milloin lähtö tulee, joten parempi olla edes jotenkin kunnossa. Varsinkin jos mahdollistaa erikoisemmat kuviot ylisukupolvien heitoista ym.

Vierailija
9/40 |
05.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tiedän, kun se on jo käytössä. Puolisot rajattiin testamentillä ulos suvun mailta.

Vierailija
10/40 |
05.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiennyt kun äitini kuoli. En tiennyt että sillä oli paljon rahaa. Sain perinnöksi 229000 euroa. Mutta  olin ainoa perijä kun äiti kuoli joten sen omaisuus tuli minulle.

Tiedän että isä testamentannut omaisuutta minulle. Isälläni on rahaa 500 000-1000 000 euroa. Firma, kesämöki ja kaikkea.

Vierailija
11/40 |
05.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies47 kirjoitti:

En tiennyt kun äitini kuoli. En tiennyt että sillä oli paljon rahaa. Sain perinnöksi 229000 euroa. Mutta  olin ainoa perijä kun äiti kuoli joten sen omaisuus tuli minulle.

Tiedän että isä testamentannut omaisuutta minulle. Isälläni on rahaa 500 000-1000 000 euroa. Firma, kesämöki ja kaikkea.

Italiassa tuosta ei tarvitsisi maksaa perintöveroa lainkaan,  vasta 5 miljoonan ylittävältä osalta menee 4%

Suomalaiset tasaavat mielellään tuota eroa omassa verotuksessaan.

Vierailija
12/40 |
05.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mies47 kirjoitti:

Italiassa tuosta ei tarvitsisi maksaa perintöveroa lainkaan,  vasta 5 miljoonan ylittävältä osalta menee 4%

Suomalaiset tasaavat mielellään tuota eroa omassa verotuksessaan.

Minun isä tasannut perintö veroa antamalla käteistä rahaa aika paljon.

Vierailija
13/40 |
05.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tekivät typerän omistusoikeustestamentin, äiti sai kaiken ja onneksi vaadin lakiosaa (testamentissa toive, että en niin tekisi), koska äiti myi kaiken siskolleni kaksi vuotta myöhemmin huomattavan halvalla,

Kai ymmärrät että äitisi myi kaiken halvalla sisarellesi nimenomaan sen vuoksi koska et noudattanut testamentin toivetta.

Vierailija
14/40 |
05.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaan lasteni puolesta että he eivät tiedä mitä testamentissamme lukee. Ei siellä mitään kovin yllättävää ole, suljetaan lasten puolisot ulkopuolelle ja suositaan hieman ydinperhettä. Oikeastaan merkittävämpi paperi perinnön kannalta on avioehto, jonka teimme muutama vuosi sitten. Minulla on siis yksi lapsi edellisestä elämästäni ja lisäksi meillä on yhteinen lapsi.

Vierailija
15/40 |
05.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysymiseen voi vanhemmat suhtautua eri tavoilla, joten en tiedä kannattaako vai ei kysyä etukäteen.

Tuttavapariskunta(kummallakin aikuinen lapsi ed.liitoista) oli tehnyt aikanaan testamentin. Sitten mies kuoli. Auta armias jos olisi etukäteen kertonut pojalleen tämän saavan vain lakiosan. Olisi taatusti isä kuulla kunniansa eläessään. Kuoleman jälkeen riitautti asian. Kaikkea en edes viitsi kertoa. Ymmärrän täysin tuon "vain" lakiosan. Eipä poika juurikaan isästään välittänyt. No jaa, poika ja poika, ikääkin isän kuollessa jo melkein 50.

Vierailija
16/40 |
05.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän. Meillä on puhuttu näistä ihan avoimesti vanhempien aloitteesta.

Vierailija
17/40 |
05.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä tällä hetkellä. Joskus oli niin että toinen vanhempieni omistamista kahdesta asunnosta oli testamentattu minulle ja toinen siskolleni. Nyt minulle testamentattu asunto on myyty, en tiedä miten testamenttia on muutettu sen jälkeen.

Vierailija
18/40 |
05.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulin tietäväni. Vanhempani olivat valmistelleet keskinäistä testamenttia avoimesti ja siitä oli puhuttu kaikkien asianosaisten kesken. Kun isäni sitten yllättäen kuoli, kävikin ilmi, ettei testamenttia oltu allekirjoitettu. Tästä seurasi hankaluutta kaikille, ennen kaikkea leskelle. Me yritimme ehdottaa, että jaetaan pesä silti niin kuin oli suunniteltu, mutta se ei kelvannut jaon toimittajille, vaan oli mentävä lain mukaan.

Mieheni vanhempien testamentin tiedän suurin piirtein. Siitäkin on puhuttu avoimesti. Ovat myös jakaneet ennakkoperintöjä ja niistäkin on puhuttu yhteisesti.

Varsinkin jos omaisuutta on vähänkään enempää, on minusta vastuutonta olla puhumatta. Nämä asiat ei saisi tulla yllätyksinä kenellekään, niihin pitäisi osata varautua. Moniin omaisuuslajeihin pitää käytönnössä myös vähän kouluttautua niitä hoitamaan.

Vierailija
19/40 |
05.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän. Ovat virittäneet melkoisen sekasotkun. Täytyy toivoa, että minulla on vielä töitä asiallisilla tuoloilla, kun toinen vanhemmistani kuolee. Tulen saamaan useamman kymmenen tuhannen euron perintöverolaskun ilman, että nään perinnöstä euroakaan ennen myös leskeksi jääneen poismenenoa.

Perinnöstä en haluaisi kuitenkaan luopua, sillä se mahdollistaisi lukuisia lisävuosia nykyisen tasoisella elintasolla sen jälkeen kun työelämä jää taakse. Kuulun ikäluokkaan, jonka eläkeikä tulee nousemaan korkeaksi ja maksuun tuleva eläke olemattoman pieneksi. Lähes varmaa on, että nykyisessä työssäni minua ei eläkeikään asti katsella.

Vierailija
20/40 |
05.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi hyvä ihme kun jotenkin voisi välttää saamasta aataminaikuista sukutilaa oheistiluksineen, toiselta puolelta Suomea.

Jos kieltäydyn perinnöstä niin menee väkisin sitten lapsilleni.