Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko skitsofrenikko olla niin järkevä, että osaa peitellä joitain oireita?

Vierailija
05.12.2022 |

Läheisellä ihmisellä on alkanut vähän mieli sairastua. Diagnoosia on arvottu pitkään, minun mielestäni kaikki viittaa skitsofreniaan, mutta selviä toistuvia harhoja ei ole havaittu.

Voiko skitsofreniaa sairastava olla sen verran järjissään, että onnistuu peittämään, jos kuulee esimerkiksi ääniä?

On raskasta aikaa kaikkineen tämmöinen, enkä olisi ikinä uskonut että näin voi läheisellekin käydä. Diagnoosi ja oikea hoito voisi hieman helpottaa myös meidän läheisten huolta ja eloa.

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
05.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo mä sanon, että todella vakavaa on silloin kun se kuulee asioita mitä muutkin kuulee, mutta jostain tietyistä syistä suhtautuu niihin eri tavalla.

Esim jos pienlentokone seilaa (siis ihan oikeasti) edestakaisin oman talon yllä klo 12 yöllä, väitän että sillä on skitsofrenia, joka huomioi sen, että mitä v..ttua ja sillä ei, joka ei huomioi.

Vierailija
22/36 |
05.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se varmaan järkevyydestä johdu vaan sairauden vaikeusasteesta. Tilanne ei välttämättä pysy tuollaisena joten hoitoon pitää hakeutua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
05.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiipivä skitsofrenia vasta tirsk diagnoosi on.

Vierailija
24/36 |
05.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Demokrattinen tasavalta kirjoitti:

Tai siis ts. tuo on sitä mitä terveille laitettiin, kun ei puheet miellyttäneet. Silloin kun puhelee asioita mitkä oikeasti tapahtuneet, mutta mistä ei saa puhua.

Vierailija
25/36 |
05.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ihan ymmärrä miksi niin paljon alapeukkua. Mutta en ole itse arpomassa diagnoosia, mutta tietenkin sitä miettii. Ja saamme jo apua, on jo kauan saatu.

Sain kuitenkin vastauksen kysymykseeni, eli skitsofreenikko voi halutessaan peitellä oireita.

AP

Vierailija
26/36 |
05.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ihan ymmärrä miksi niin paljon alapeukkua. Mutta en ole itse arpomassa diagnoosia, mutta tietenkin sitä miettii. Ja saamme jo apua, on jo kauan saatu.

Sain kuitenkin vastauksen kysymykseeni, eli skitsofreenikko voi halutessaan peitellä oireita.

AP

Tavallisesti puhutaan psykoosista jos lähipiirissä aletaan epäillä jonkun mielenterveyden ongelmaa, skitsofrenia on jo todettu sairaus että siinä sama peitteleekö tai ei, mutta eihän sairauden tunto ole noissa mikään kriteeri, voi olla tai olla olematta ja sen mukaan sitten pystyy peittelemään sen mitä voi ja ymmärtää sairaudeksi. 

Vierailija
27/36 |
05.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee hiipien kirjoitti:

Demokrattinen tasavalta kirjoitti:

Tai siis ts. tuo on sitä mitä terveille laitettiin, kun ei puheet miellyttäneet. Silloin kun puhelee asioita mitkä oikeasti tapahtuneet, mutta mistä ei saa puhua.[/quote

??

Vierailija
28/36 |
05.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki tuntemani skitsofrenikkot on hiipivien narkkistivanhempien aikaansaannoksia.

Tai sitten on kyseessä raudanpuutos.

Joskus saattaa löytyä kuitenkin koti valo, luuvalo ja pieni tupajumi.

Myös eräs nerouden mittapuu. Käydä syväluotaavia keskusteluita itsensä kanssa.

Vierailija
29/36 |
05.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki tuntemani skitsofrenikkot on hiipivien narkkistivanhempien aikaansaannoksia.

luuvalo? tupajumi?

Vierailija
30/36 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oot aika tarkkanäköinen jos olet oikeasti tietoinen siitä, että raudanpuutteen hoitamisen esille tuoma psykkinen epätasapaino voi pahimmillaan aiheuttaa psykoosin. Näin kävi minulle vuonna 2021, mutta se on pitkä juttu jos lähden tässä sitä avaamaan.

Vierailija
31/36 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, etenkin paranoidikot on tosi taitavia peittelemään oireitaan ja harhojaan, elleivät ole niin huonossa kunnossa, että ovat täysin avoimen harhaisia. Pystytvät skarppaamaan, eivätkä useinkaan edes itse tunnista olevansa sairaita. Tarvitsevat sairaalahoitoa.

Vierailija
32/36 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ihmisellä puhkeaa vakava, psykiatrinen prosessisairaus, sitä edeltää prodromaalioireilu. Prodromaalioireilu muistuttaa usein masennusta tai teini-ikää. Tässä vaiheessa oireita voi 'peitellä'.

Kun varsinainen psykoosi sitten iskee, ei se jää keneltäkään huomaamatta.

Psykoosista tulee diagnoosiksi skitsofrenia, mikäli tautiluokituksen kriteerit täyttyy. 

No voiko skitsofreniaa sairastava peitellä oireitaan? Voi. 

Voiko skitsofreniaa sairastava olla älykäs? Tietysti voi.

Skitsofreniaa sairastava on usein (ei aina) vetäytyvä, pelokas ja epäluuloinen, joten välttely onnistuu. Ja joskus pinnallisessa keskustelussa ei sairauden aktiivivaiheessakaan erota, että henkilön ajattelu on bizarria, vaikka henkilö olisi akuutilla suljetulla osastolla.

Mikäli sinulla on huoli läheisestäsi ole yhteydessä terveydenhuoltoon ja kysy neuvoja.

Ihmisen kotona käyminen antaa osviittaa voinnista. Onko täynnä tavaraa, barrikaadeja, virityksiä? Joskus koti on taas psykoosissa olevallakin tiptopsiisti. 

Harhaisuutta on monenlaista,lähtien kevysetä epäluulosta massiivisiin aistiharhoin. Useimmiten kuuloharhoihin.

Minkäköhän ikäinen ihminen on kyseessä? Harhoja aiheuttaa myös myrkytystilat, infektiot ja tietysti päihteet, valvominen.

Skitsofrenian lisäksi myös esim harhaluuloisuushäiriö ja erilaiset deliriumit.

Tsemppiä sinulle.

Harhoista ja omasta ajattelusta kertominen vaatii luottamusta. Jos on ikäviä kokemuksia hoitoon kärräämisestä niitä tietysti peitellään. Myös itse kuuloharhat ovat usein ohjaavia; äänet kieltävät kertomasta.

Vierailija
33/36 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on läheinen, joka kuuluu fiksuimpaan kahteen prosenttiin. Kun hän sairastui, niin pystyi peittelemään tilannetta aika kauan, jopa kuukausia. Viimeisen kuukauden aikana oli aika lyhytjänteinen, mutta pystyi käymään suorittavassa duunarityössä ongelmitta. Oli varma jostain vainoamis-salaliitosta ja oli yrittänyt selvittää tilannetta ja suojella perhettään. Sitten tuli tähän liittyen isompi juttu ja osastolle.

Vierailija
34/36 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kyllä kuuloharhat pysyneet pois lääkityksen avulla, mutta minulla on erilaisia mielenterveydellisiä irrationaalisia pelkoja, joita en mielellään näytä muille. Joku saattaa pitää minua hieman outona, mutta muuten normaalina. 

Vierailija
35/36 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä löytyy eturauhastutkimuksen yhteydessä. Skitsofrenia prostata.

Vierailija
36/36 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi peittää. Siskoni on mestari tässä. Salaa kaikki oireensa, mutta someen tuuttaa juttua, kuinka seinät liikkuuu ja ruoka on myrkytettyä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän viisi