Ihmeellisiä uudet asunnot
Ei eteistä, keittiötä eikä makuuhuoneita.
Kaikki samaa yhtä hallia. Kas kun vessassa on sentään ovi.
Eihän noita voi sisustaa, kun ei ole seinätilaa. Joissain ei ole edes ulko-oven lisäksi sisäovea.
Kuka tommosia ostaa?
Kommentit (38)
Vierailija kirjoitti:
Katsoin sitä Ensitreffit alttarilla -ohjelmaa jonkun morsiamen kotoa kun siinä oli sänky ihan vasten keittiön uunia, tiskipöytää ja jääkaappia, vain joku 1 m levyinen käytävä välissä että on siinä pieni huoneisto! Mukava mennä nukkumaan tiskien viereen, roskis saattaa haiskahtaa tai jotkut ruoanlaittorasvat imeytyvät lakanoihin.
Veikkaan, että tarkoitus on, että niihin lakanoihin imeytyy lähinnä muuta kuin ruuanlaittorasvoja...
Ovellinen kylpyhuonekaan ei ole noissa loukoissa enää itsestäänselvyys. Mikä se oli se yksi kerrostalo, josta eteisen ovesta astuttiin suoraan paskahuussiin. Kiva istua ripuloimassa pöntöllä, kun joku tulee kotiin.
Jos yhtään kokkaa, tietää että keittiössä ei ole ikinä liikaa säilytys- eikä työskentelytilaa. Lisäksi tilaa pitää olla esillä oleville koneille.
Keittiön ovi on hyvä voida sulkea.
Vierailija kirjoitti:
Siellä kaunein koti ohjelmassakin näki näitä "sohva keskellä huonetta" ratkaisua, eli liika hienostelu on tappanut käytännöllisyyden, hölmöläisten hommaa.
Meillä on sohva keskellä olohuonetta enkä näe siinä mitään vikaa (enkä kyllä tajua miksi se olisi "hienostelua"). Hyvin toimiva ratkaisu. Olohuone on iso.
Tupamatriisi on syvällä maakansan geeneissä ja toteutuu edelleen asuntosuunnittelussa. Äärimmillään toiletti ja makuuhuone ovat samaa avotilaa. Jeee ja vau!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen yrittänyt löytää itsekin asuntoa spekseillä +100m2, sauna, erillinen keittiö ja makuuhuone. Eli keittiö ei saa olla olohuoneen seinällä.
Ei löydy.
Mistä yrität etsiä? Itse katselen Helsingin asuntoja, ja noita on kyllä vanhoissa taloissa. Tietysti jos etsit asuntoa joltain uudiskohdealueelta, voi olla hankalampaa. Kevyellä väliseinällä keittiön voisi erottaa, jos vain pohja toimii siihen.
Täältä Jyväskylästä koetan etsiä. Nimenomaan uudiskohdetta/suht uutta asuntoa/taloa koska olen aikaisemmin altistunut homeelle, enkä siksi uskalla sijoittaa vanhempaan asuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen yrittänyt löytää itsekin asuntoa spekseillä +100m2, sauna, erillinen keittiö ja makuuhuone. Eli keittiö ei saa olla olohuoneen seinällä.
Ei löydy.
Mistä yrität etsiä? Itse katselen Helsingin asuntoja, ja noita on kyllä vanhoissa taloissa. Tietysti jos etsit asuntoa joltain uudiskohdealueelta, voi olla hankalampaa. Kevyellä väliseinällä keittiön voisi erottaa, jos vain pohja toimii siihen.
Täältä Jyväskylästä koetan etsiä. Nimenomaan uudiskohdetta/suht uutta asuntoa/taloa koska olen aikaisemmin altistunut homeelle, enkä siksi uskalla sijoittaa vanhempaan asuntoon.
Nämä Jyväskylän uudemmat kohteet ovat kyllä tosiaan järjettömiä. Noihin kun yrittää mitään lapsiperhearkea miettiä, niin ei tule toimimaan. Ei noissa ole mitään säilytystilaakaan eri kauden tavaroille ja makuuhuoneisiin ei mahdu lapsillekaan kuin sängyt.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset haluavat asua kaupungeissa ja tuollainen asunto on koettu toimivaksi. Elämähän on muualla eli alakerran kahvilassa, alueen kerhotiloissa tms., kotona käydään vain nukkumassa. Tuollainen 43 neliön kolmio on odullinen rakentaa, sinne mahtuu hyvin 4-henkinen uusperhe
Tää ois mun painajainen. Ei kiinnosta eikä olisi edes varaa istua jatkuvasti kahvilassa, ja uusien taloyhtiöiden yhteistiloissa pyörii lähinnä nistejä, kiitos sijoittajaosakkaiden suuren määrän. Onneksi on toimiva koti vanhassa taloyhtiössä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei löydy.
Ja paljon sulla on rahaa käyttää tähän? Kantakaupungin vanhoissa asunnoissa noita avokeittiöitä ei ole ollenkaan, hintalappu sit toki on rapeat 1milj+.
Musta toimii hyvin avoin malli.. Sermejä tai väliseiniä saa helposti ja edulliseti rakennettua, jos haluaa..
Vierailija kirjoitti:
Ei löydy.
Ostat jonkun 70-luvun kämpän, niin löytyy kyllä. Keittiö on vielä tosiaan kokonaan erillinen tila, eikä mikään puoliavokeittiö.
Siitä vaan remppaat mieleisen. Toki energiatehokkuus ei tule vastaamaan uusia taloja. Niissä ei tosiaan ole ajateltu, että niissä pitäisi asuakin. Sukulaiseni asuu kämpässä, jossa makkariin on kaksi ovea, koska on niin kapea, että kun siellä on parisänky, ei mahdu sängyn ympäri kiertämään, vaan eri puolille sänkyä joutuu menemään eri ovista.
Kuka näitä oikeasti suunnittelee?
Vieläkö uusissa on ikkunoita vai joko grynderit ovat saaneet luvan maksimoida voitot poistamalla nekin?
Vierailija kirjoitti:
Maksoin 1000e/kk uudesta 52 neliön kaksiosta jossa astut ulko-ovesta suoraan johonki avokeittiöviritelmään. Ja tyyliin kolmasosa neliöistä kylpyhuoneessa.
Nyt asun tuosta n. 200m päässä remontoidussa 1970 luvun 52 neliön kaksiossa 780e/kk ja on iso tilava eteinen.Miksi edes asuin tuossa ekassa pari vuotta? :D Olinpa TYHMÄ.
Juuri tämä on uusissa asunnoissa ihan käsittämätöntä. Keittiö on eteisessä, kun muualle ei mahdu, mutta vessaan mahtuisikin sitten vaikka parisänky.
Vierailija kirjoitti:
Vieläkö uusissa on ikkunoita vai joko grynderit ovat saaneet luvan maksimoida voitot poistamalla nekin?
Monissa on kyllä sellaiset kapeat ampuma-aukot, mutta ei niitä oikein voi ikkunoiksi kutsua.
Vierailija kirjoitti:
Maksoin 1000e/kk uudesta 52 neliön kaksiosta jossa astut ulko-ovesta suoraan johonki avokeittiöviritelmään. Ja tyyliin kolmasosa neliöistä kylpyhuoneessa.
Nykyisin asuntoa noilla neliöillä ei edes kutsuta kaksioksi. Kolmio se on - tai on ainakin olevinaan.
Vierailija kirjoitti:
Tommosessa kodissa ei ole tilaa elämälle eikä tekemiselle.
Vaikka ompelukone, piano, akvaario.
Mihin ne laitetaan?
Noi on ku jotain huoneistohotellitiloja.
Ei Kokoomuksen orjatyövoima ehdi harrastaa ja persuille riittää harrasteeksi alkoholismi.
Mutta juu, ei tässä sinässä tilavassa 1970-luvun kolmiossanikaan ole tilaa harrastaa lukemista, ompelua ja kankaankudontaa tai seksiä kummempaa. Kangaspuut lohkaisevat melkein 1,5 neliötä 20 neliön olkkarista! Ei mahdu enää flyygeli. Ompelemaan joudun kirjastohuoneessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei yhdistetä eteistä vessaa keittiötä ja suihkua. Voi näppärästi istua paskalla ja hämmentää keittoa hellalla, samalla suihkuttelee itseään kenkätelineessä. Olohuone makuuhuone parveke ja tarvikevarasto samaan tilaan, yhteiseksi naapureiden kanssa.
Helsingissähän näitä asuntoja jo on, joissa kylppäri toimii eteisenä. Kiva kun on vieraita tulossa ja pitää käydä kakalla ennen sitä, niin ensimmäisenä vieraita tervehtii ruskea tuoksu.
Kävin n. Kymmenen vuotta sitten Saksassa jossa kaveri asui asuntolassa jossa oli kyllä erillinen wc, mutta suihkukaappi oli eteisessä. Eteisessä! Toi kivasti kosteutta pieneen yksiöön. Noniin suomen rakennuttajat, ottanee mallia! /s
Kyllä minulle iso avoin tila ainakin keittiön ja olkkarin osalta käy oikeastaan parhaiten.
Mutta se EI käy, että entisajan 110 neliön 4h+k onkin nyt 65 neliötä. Eli oikeastaan ei ole jätetty väliseiniä pois, vaan koko keittiön yms. neliöt puuttuu kokonaan!