Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

JOULUpallojen perjantai

10.11.2006 |

pino pystyyn

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
10.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hankimme keväällä Topfieldin tallentavan digiboksin. Hankinta oli kallis, mutta joka sentin arvoinen. Laitteella voi tallentaa yhtä aikaa kahta kanavaa ja katsoa kolmatta. Pojan DVD-valikoima on mittava, mutta ilmeisesti nuo ennen Pikku Kakkosta tulevat ohjelmat voittavat ne. Nyt on pop sellainen ohjelma kuin Kimmo Kuu. Illansuussa pitäisi mennä nauhalle Postimies Pate. Itsekin olen katsonut oikein urakalla sairaslomalla ollessani tallentamiani elokuvia ja englantilaisia sarjoja (lemppareitani).

Sitten JOULUNKORISTEGALLUPIIN. Minä taitaisin olla sellainen yksinkertainen, hopeanvärinen pallo. Ei liikaa glitteriä, muttei ihan mattakaan. Hauska gallup! :-)

KUIVAUSRUMPU. Vaatteet ja tarvikkeet -puolella taisi olla kyselyä kuivausrummun tarpeellisuudesta. Olen tähän asti ollut sitä vastaan. Nyt vain näyttää siltä, että nykyinen päältä täytettävä pesukone on aikeissa hajota. Kun olen nyt parina päivänä pessyt, ripustanut ja vielä silittänytkin noita pienen pieniä vaatteita (50-62 cm), olen alkanut vakavasti harkita kuivausrumpua. Onkohan kellään jouluntähdellä kokemusta moisesta laitteesta? Se on selvää, että seuraava kone on edestä täytettävä, jotta on mahdollista hankkia vaikka myöhemmin se rumpu. Kylpyhuone nimittäin ei ole neliöillä pilattu, joten koneet on laitettava torniksi.

VAUVANVAATTEET. Nyt on siis kaikki omat, saadut ja lainatutkin höyhenet laitettu kuntoon ja järjestykseen. Noita vaatteita muuten riittääkin. Viime kerralla saimme lainaan 50-senttisiä vaatteita, ja niille riitti käyttöä. Tälläkin kertaa saimme niitä lainaan ja mutta myös omaksi. Saapa nähdä, onko tämä sitten sellainen jättiläinen, jolle ne eivät juuri mahdu. Tosin on kiva, että vauvalla on ihan alusta lähtien vaatteita, jotka sopivat. Esikoisella olivat pitkään 50-senttisetkin suuria.

RAUPOTAR. Minun on pitänytkin kysyä tuosta edellisestä synnytyksestäsi. Onko tämä siis varhaisilla viikoilla syntynyt pikkuruinen tyttö nyt eskari-/kouluikäinen? Ja anteeksi kauheasti, jos kysymykseni loukkaa tai olen liian utelias. Jotenkin vain kiinnostaa muutkin, joilla vauva on syntynyt ennen aikojaan, vaikka kyllähän meidän esikoisemme syntyi jo aikasen isona. Aikamoinen virhe oli tosiaan sattunut puhtaaksi kirjoittajalle papereissasi, kun 460-grammainen vauva oli vääntynyt 4600-grammaiseksi. Jokos sait kammettua itsesi ostoksille? :-)

TARVIKELISTA. Itse aion tulostaa listan ja hankkia uskollisesti valmiiksi varmasti kaikki. Edellisellä kerralla ei ollut kiva höyrytä pitkin Kehä I:ä hankkimassa kaikenlaista tavaraa. Toki nyt tietenkin on aika paljon tavaraa jo ennestään. Jopa imetysliivit löytyvät ennestään. Viime kerralla hyödyttömiksi jäivät liivinsuojat. Maidonkerääjää en tainnut hankkiakaan, mutta nyt taidan investoida kaikki mahdolliset etukäteen, jotta saa rauhassa keskittyä vauvaan ja jouluun.

MIEHEN PIHIYS. Pari jouluntähteä on kertonut miehensä pihiydestä. Meillä mies joskus yllättää, kun tulee kotiin työpaikkansa intranetin kautta hankkimiensa tavaroiden kanssa. Yleensä ostokset ovat olleet onnistuneita ja edullisia. Loppukesästä hän toi näytille turvaistuimen. Sanoin, että se käy kakkosistuimesta mummoloihin jätettäväksi, mutta ei ykkösistuimena eli minulla säilyy hankinnoissa veto-oikeus. Onneksi itselläkin iskee pihiys joidenkin hankintojen kanssa, joten emme juuri joudu kääntämään peistä asioista. Mies on jo pitkään alistunut esikoisen kohdalla esim. Reimatec-innostukselleni. Nykyään vaan tyytyy joskus oikein ihastelemaan, että onpa kiva takki tms.

USAmama. Toivottavasti paranet flunssasta, joko sitten antibioottien avulla tai mieluiten tietenkin ilman niitä. Koska sinulla onkaan se suunniteltu sektio? Terveisiä muuten yhteiseltä ystävältämme. :-) Hän on tulossa mummolakiertueen jäljiltä perheineen meille ihan kohta. Hehän lähtevät kohti kotikonnuja ensi viikon tiistaina.

Mukavaa isänpäiväviikonloppua!

Iituli rv 35+

Vierailija
22/29 |
10.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jeee, sainpas itsestäni irti ja kaikki tavarat tarttuivat mukaan sekä hiukan ylimääräistäkin ;)

Iituli: juu, tyttö syntyi vkolla 24 ja on nyt reipas tokaluokkalainen :)) Muistutuksena keskosuudesta on vain pieni koko eli on luokkakavereitaan päätä lyhyempi :o

Niin ja kuivausrumpu: vannoo ja vakuuttaa sen nimeen!!! Me hankittiin viime keväänä ja pois en enää antaisi on niin kätevä peli. Meillä on Philipsin Whirlpool -torni ja toimiva kuten kerroin :))

Nyt pukkasi vierasta taloon... palaillaan taasen pallerot :))

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
10.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli enpä sitten tarvinnut edes noita liukkaita jäitä kompuroidakseni. Eilen tulin portaat alas sellaista kyytiä, että oksat pois....Huh huh. Onneksi en sentään mahallani, vaan ihan vaan istuallani¿toinen jalka edellä, toinen takana. Vähän niinkuin spagaatilla, jos nyt vaan tässä vaiheessa raskaana voi sellaseen venyä. Nyt on jalat mustelmilla ja alapäässä ja persuuksissa tuntee, että venytelty on! Pikkusen vaikeeta liikkua, kun on sellasta liitoskipumaista kipua kokoajan. Argh... Mutta tärkeimpänä siis tietysti heti kaatumisen jälkeen makailin sohvalla mehua litkien, vauvan liikkeitä laskien. Ihan normaalilta tuntui koko illan, joten vaikka se pää onkin jo jotakuinkin lähtöasemissa, niin onneksi vissiin vielä sen verran suojassa tuolla lantion sisällä, ettei tainnut olla vauvalle moinen hurja kompurointi vaaraksi. Onneksi.

Muutenkin on niin älyttömän tupelo olo, kun liikkuminen on niin vaikeaa, ja sormet niin turvoksissa, että ei meinaa mikään pysyä käsissä. Aamukahvit meni tänäänkin pitkin keittiön lattiaa. Mies siinä mietiskeli, että kyl sinä varmaan olet sitten taas paljon onnellisempi ihminen kun tuo vauva saadaan ulos... :o) Ihmetteli sitäkin, että on teillä naisparoilla kestämistä, kun on kaikenmaailman ongelmaa ensin raskaana ollessa ja sitten vielä synnytyksen jälkeen yöherätykset sun muut päälle. No, kiva että tuli ajatelleeksi tuollaisia!

Jos nyt pistäisin tässä kommenttia vaikka TURVAKAUKALOSTA. Täällä on vissiin suositukset että ei yli 5 vuotta vanhaa enää käytettäis. Meillä esikoiselle ostettiin 4.5 vuotta sitten, joten jospa siitä vielä tälle kolmannellekin tulokkaalle olisi istuimeksi. Sisällä on säilytelty. Ei noista aina tiedä että onko ne oikeesti turvallisuussyistä annettuja ohjeita, vaiko markkinoinnin edistämiseksi annettuja normeja. Se kun on tuo vauvaperheille markkinointi aika tuottavaa ainakin täällä, kun äidit (varsinkin esikoista odottavat) luulevat tarvitsevansa ihan kaiken mahdollisen selvitäkseen vauva-ajasta kunnialla. Ja kukapa sitä tieten tahtoen vauvansa turvallisuudesta tinkisi. Joten kunkin täytyy vissiin itse puntaroida noi turvallisuus tekijät omalla kohdallaan terveellä maalaisjärjellä.

Ja VAUVAN SYNTYMÄVALMIUDESTA oli kanssa keskustelua. Siis ennen la:ta syntyneistä, keuhkojen valmiudesta jne. Se on kai aika vauvakohtaista, että milloinka kukin on valmis. Monet tosiaan joutuu hengityskoneisiin vielä aika myöhäisilläkin viikoilla ja koosta huolimatta. Oma kokemukseni oli esikoisen syntymä rv32. Olin saanut päivää ennen syntymää kaksi kortisonipiikkiä pakaraan, et liekö siitä johtuen pienen 1113g tytön keuhkot oli valmiit hengittelemään omillaan. Lisöhappea viiksillä kyllä sai pari ekaa päivää, ettei menis liikaa energiaa hengittämiseen, mutta muuten ok. Oli hän keskolassa 4 viikkoa seurannassa ja syömään opettelemassa. Mulle lääkärit ja hoitajat sanoi, että tytöt yleensä on kehittyneempiä aikaisemmin, samoin raskausmyrkytyksen aiheuttama stressi ¿kypsyttää¿ vauvaa nopeammin. Että mene ja tiedä...

Tulipas tästä taas novelli, kun oli aikaa kirjoittaa. Nyt kuitenkin lapsoset heräsivät, ja haluisivat ¿puuloo¿, joten eikun puuron keittoon. Olipas hyvä, että RAUPOTAREN vedet on vielä visusti pussissa! :o)

UM 35+3

PS. IITULI terkkuja vaan takaisin myös täältä sinne päin sekä itsellesi että tuttavillemme! Kerros heille, että koitin meilata, mutta luukku oli täynnä taas vaihteeksi! :o)

Vierailija
24/29 |
10.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun unohtui vastata, että se sektio on edessä 5.12 tiistaina. Aika nopeesti tulossa! Yikes, yikes... vielä ois niin paljon tehtävää, mutta olo on niin saamaton etenkin nyt tän flunssan kanssa, ja muutenkin kun tuon kaatumisen jäljiltä joka paikkaa kolottaa. Vali vali.... :o) Mutta eikun nauttikaa vieraistanne!

Vierailija
25/29 |
10.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi RauPotar ei käynyt kuinkaan! Itse kaaduin eilen ja nyt on lonkat entistä enemmän kipeänä.

Tosiaan lääkärissä kävin ja vaavi on jalat edellä tulossa. Paino-arvio oli onneksi sopiva 2400g. Parin viikon päähän pitäs tulla aika synnytyssairaalaan, jossa sitten päätetään lopullisesti sektio vai alatie. Neuvolalääkäri sanoi; " fysiologiset seikat huomioiden olen sektion kannalla" . Eli nyt sitten mietin, että mitähän mahtoi tarkoittaa. Jospa se selviäis.

Paino oli minulla taasen laskenut, eli koko raskauden saldo on + 700g. Eli hyvä, kun oli kuitenkin lähtöpainoa. Ketoaineita oli vähän pissassa, pitäs kuulema juoda enemmän. SF-mitta oli muuten muhkeat 38 cm! Sikiön asento vaikuttaa kuulema paljon, pää kun tuntuu selvästi pallean kohdalla pallona.

Paikat olivat pysyneet samana kuin edellis kerralla. Seuraavan lääkärireissun jälkeen saa kuulema jo alkaa normaalia loppuraskauden elämää viettää. Ihanaa!!!

Koitetaan pallerot lyllertää ja vaappua varovaisesti, ettei kaatumisia satu enempää!

Jouluodotus 34+1

Vierailija
26/29 |
10.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ennen kun pitää saunaan mennä, tai siis paremminkin ei pidä vaan saa mennä;)

Nyt on sitten isyyspakkaus valmis, vaikka iskikin hirveä paniikki kun tulin kauppareissulta kotiin.... (ehei toverit älkää pelästykö en kaatunut eikä muutenkaan mitään vakavaa tapahtunut matkalla!!!!) vaan ainoastaan mies oli keskellä päivää kotona (normaalisti ei ikinä käy päiväsaikaan kotona) vaikka piti olla töissä kun tulin. Ekana iski heti paniikki etten vaan jättäny pakettia aamulla jonnekin pöydälle esille kun katselin mitä vielä pitää ostaa. Uudet ostokset oli onneks repussa missä myös vähäiset " normaalit kauppaostokset" , ettei mies yhtään ihmetelly mistä tuun kun sanoin et kaupassa kävin vaan;))) Hihi aika hölmä olo tuli ittelle siinä vaiheessa... ihan kun olis olla jossain salaisilla reissuilla tekemässä pahojaan;D tulihan sekavasti selostettua mutta pääsi melkein mies yllättämään.

Nyt en kyllä yhtään muista mistä muut puhunu.... perkule tätä onttoa päätä....:(

Joku/jotkut olivat ainakin kompuroineet ja kaatuilleet, toivottavasti ei käynyt pahemmin!

nani 33+

Vierailija
27/29 |
10.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä koittanut kellottaa supistusten väliä, mutta on vielä epäsäännöllistä 10-15min, mutta kipua jo on, ei siis pelkkää mahan kovettumista. Tänään täynnä 36 viikkoa, joten onneks on jo aivan hyvät viikot. Minulla on kaikki 6 syntynyt 37-39 viikoilla eli ei tässä varmaan enää kauan mene. Päivän olen siivonnut ja nyt illalla ajattelin saunoa, siis jos pystyy. Minulla myös flunssaa pukkaa. Kurkku kipeä ja nenä tukossa. Meillä lapsetkin olleet tämän viikon kuumeessa ja vielä kovassa sellaisessa käynyt jopa yli 40 astetta. Onneks heillä jo helpottamaan päin. Isänpäivä lahja on hommattu ja kakkukin kuorrutusta vaille valmis=) Taidan pistää vaaka-asentoon.

Sigrid ja 36vko

Vierailija
28/29 |
10.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

KUIVAUSRUMMUSTA: Jos tarkkaan noudattaa vaatevalmistajien ohjeita niin mä ainakin huomasin että aika monissa trikoo vaatteissa on että ei saakaan rumpuun laittaa. Mutta olen kyllä perus vaatteet kaikki rumpuun laittanut. Paremmat ja ihan uudet jätän laittamatta rumpuun. Pieni kutistumisen riski on. Oiva vehje kyllä sen jälkeen kun on uskaltautunut sinne laittamaan vaatteita kielloista huolimatta.

Isänpäivä lahja ostettu - käytiin miehen kanssa yhdessä ostoksilla hän sai valita itselleen mieleisen pelikonsolin - on siinä isälle ja esikolle nyt sitten yhteistä puuhaa. Peli otettiin jo käyttöön - eihän sitä voinu pakettiin enää laitttaa. Samallapa tuossa on miehelle sitten joululahjaakin.

Sairaalakassikin pakattu - JES ! Pikkuhiljaa alkaa tuntumaan siltä että valmista alkaa olemaan vauvaa varten.

Mukavaa viikonloppua mammat !

Elkäähän nyt enää kovin kompuroiko sen paremmin sisällä kun ulkonakaan !

T:Hyrre 36 + 6

Vierailija
29/29 |
10.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

just päässy tähän asti sanomaan ettei missään satu eikä suurempia vaivoja muutenkaan niin nyt sitten iski outo kipu ihan alavatsaan vasemmalle puolelle. ensin makoilin sohvalla jolloin ei tuntunu missään, sit nousin istumaan ja istuskelin noin vartin verran ja sinä aikana alko kipu tuntumaan.....

ensin mietin et onkos nää nyt niitä " menkkamaisia kipuja" , (mitä sitten ovatkaan???) vai supistuksia ??? vai olikohan asento vaan huono??? tai kenties sauna, voiko sillä olla vaikutusta kun sielläkin illalla olin? (nyt mielikuvitus kehittelee jo monenlaisia vaihtoehtoja;D)

nyt kun tulin koneelle ei tunnu samalla tavalla tai ainakaan yhtä paljon, mut jonkunlaista kipua edelleen.....????

Nyt oon ihan avuton?!?! osaakohan kukaan auttaa ???

ei kai tää vaan enteile jo jostain......:(

toinen mitä oon tässä nyt pari päivää miettiny niin tuota lapsivesien menemistä.... mistä ihmeestä mä tiedän koska sitä tulee jos ei kerralla tuu kaikki vaan vähitellen. kun nyt jo tuntuu et housut kosteena aina välillä, joko valkovuodosta tai sit ihan vaan hikisenä kun jalat hankaa toisiaan ja kostuu siinä sit pikkarit .... (johan oli hehkeesti kirjotettu=) ) miltä se muuten sit haisee jos alan nuuhkimaan???

Nyt vuoroa muille meen kokeilemaan makuuasentoa, jos se vaikuttais tuohon masun kipuun.

nani 33+3