Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

KELA VAI TYÖTTÖMYYSKASSA?!??

09.11.2006 |

Olen hieman etuajassa, mutta onko kenelläkään ollut tällaista tilannetta...

Jään työttömäksi tammikuun alussa (olen vs. ja vakinainen palaa töihin) ja äitiyslomani alkaa maaliskuun alussa, ja olen miettinyt, että jos en ole enää työkuntoinen tuona kahtena kuukautena, jota olen työttömänä, niin kannattaako minun hakea kelasta sairaspäivärahaa (eikös se makseta tulojen perusteella?) vai työttömyyskassasta päivärahaa (500päivää kuitenkin vähenee koko ajan tuona aikana, vielä kun ajattelin rennosti heittäytyä työttömäksi äitiysloman jälkeen...), eli saako kelasta työtön sairaspäivärahaa? vähentääkö ne millään tavalla liiton päivärahoja?

kiitos jos joku viitsii valaista minua asiasta!

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
10.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikös siihen kelasta haettavaan sairaspäivärahaan (mikä lie?=) pitäisi sitten olla lääkärin todistus? Eihän sitä vielä voi sanoa oletko työkuntoinen silloin vai et, siis lääkärin mielestä. Jos siihen siis tätä lääkärintodistusta tarvitaan..

Kuulun itsekkin liittoon (metalliliittoon) ja kyllä luulisin siihen ainakin vaikuttavan sen saako kelalta tai jostain muualta muita avustuksia. Kyllä siinä hakemuksessa ainakin tarkkaan kyseltiin muista avustuksista..

Kotihoidontuki ainakin vaikutti niin että sen verran mitä sitä saa vähennetään siitä liiton rahasta. Näin ollen en hakenut kotihoidontukea lainkaan...

Mutta joku viisaampi osaa sua varmasti paremmin neuvoa. Ja liittoonhan voit aina soittaa ja kysyä! =)

Vierailija
2/5 |
10.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tulee olla tosiaan tuo lääk tod. Se lasketaan siten, että ensin katsotaan verotettavaa tuloa vuodelta 2005, jos jää saikulle 2007. Sitten päivarahan hakija voi toimittaa hakemuksen mukana edellisen kuuden kuukauden tulot. Näiden perusteella (1/2 vuoden tulot *2 - tulonhankkimiskulut (jäsenmaksut ja työmatkat)) tehdään vertailu. Mikäli puolen vuoden tulot on 20 % suuremmat kuin tuo verotettava tulo 2005, maksetaan sairauspväraha tulojen perusteella.

Sitten tuo äitiyspväraha tulee olemaan samansuuruinen kuin edeltävä sairauspväraha, koska sitä on saanut äitiyslomaa edeltävän neljän kk:n aikana.

Mikäli et saa sairauslomaa lääkäriltä, saat työttömyyspvärahaa ja äitiyspvärahaa saat tod näk tulojen/verotietojen perusteella samoin, kuin sairauspvärahan...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
10.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jää sairaslomalle ennen äitiyslomaa? Onkohan sairauspäiväraha samaa luokkaa kuin ansiosidonnainen?

Vierailija
4/5 |
10.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla on tilanne se, että rv 26 meneillään nyt, ja ilmeisesti ens viikolla jään saikulle. ainakin niin oli ke neuvolassa puhe. ja nyt tulevana ti on sitten lääkärin aika, jolloin se sitten selviää.

olen työvoimapoliittisessa koulutuksessa, eli saan ansiosidonnaista koulutustukea, mikä on saman suuruista kuin työttömyyskassan ansiosidonnainen työttömyyspäiväraha (ne 500-päivät), mutta koulutustuki ei vähennä 500-päivien määrää.

noh, kun ja jos saikku kestää yli 9 päivää, maksaa kassa 9 päivältä päivärahan normaalisti (=omavastuuaika), ja sitten kela maksaa siitä eteenpäin sairaspäivärahaa.

sairaspäiväraha menee tulojen mukaan, ja jos on saanut muistaakseni 4kk ennen saiku alkua ansiosidonaista päivärahaa tai koulutustukea, on sairaspäivärahan määrä 86% ansiosidonnaisen määrästä (josta on vähennetty ensin pois mahdolliset lapsikorotukset yms lisät).

loppupelissä lopullinen rahan määrän ero ei ole niin pajoa, kun työttömyyspäivärahaa ja koulutustukea maksetaan 5 päivältä viikossa, ja sairuspäivärahaa taas 6 päivältä viikossa..

esikoista kun odotin, ja jäin saikulle, sairaspäiväraha määräytyi samaksi, kun äitiyspäiväraha sitten oli sen saikun jälkeen.

käy katsomassa kelan nettisivuilta lisää, siellä on kaiken maailman laskuritkin asiasta.

itse kävin kelan luukulta kysymässä, että jos joudun saikulle, miten sairaspäivärahan määrä lasketaan, miten monta päivää on se omavastuu, ja maksaako joku siltä omavastuuajalta jotain vai onko se täysin tulotonta aikaa ne 9 päivää.

Vierailija
5/5 |
10.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

esikoista odottaessani olin siis vakituisessa työssä jäädessäni sairauslomalle, joka kesti sitten äitiysloman alkuun saakka.. oli vähän epäselvästi tossa sanottu