Tuilla elävät - paljonko saatte kuukaudessa mitäkin tukia?
Itse olen matalapalkka-alalla (vartija päivätyössä, ei lisiä siis palkan päälle) ja yhdessä ketjussa yksi kysyi, no miksette ole vielä irtisanoutuneet ja alkaneet elämään myös niillä tuilla. Joten kertokaas konkreettisesti, paljonko saatte mitäkin tukia/tuloja nettona?
Voisin mielenkiinnosta vertailla käteenjäävään palkkaani. Marraskuussa mulla tuli palkkaa nettona 1485e/kk.
en saa tukia tuon lisäksi mieheni tulojen takia. Enkä kaipaakaan, vaikka mielenkiinnosta haluaisin tietää paljonko saattaisin saada ihan vain kotona olemalla.
Kommentit (30)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liiton tuki 1050 ja asumistuki 199.
Liiton tuki 😄 Et varmaan laske itseäsi edes sossupummiksi, loinen!
Älä lässytä siinä. Mä olen ollut työelämässä 30v. Opiskelin toisen ammatin työperäisen sairauden takia. Nyt ollut 5kk työttömänä. Kuulun Jyty liittoon. Saan sieltä työttömyysrahaa.
Tästä voisi tehdä lööppiuutisen. Muut ansiosidonnaista nostavat saavat rahansa työttömyyskassasta, mutta tämä epeli saakin jotain mystisiä Liiton rahoja.
Työmarkkinatuki 571€, asumistuki 319€, toimeentulotuki 85€. Vuokra 520€.
Minä opiskelen työvoimakoulutuksessa, saan siis työmarkkinatuen päälle 9e/päivä, eli 750e/kk. Mies saa normaalia työmarkkinatukea 570e/kk. Yhteinen asumistuki 260e ja tt-tuki 83e, lisäksi tt-tuesta maksetaan sähkö, kotivakuutus ja terveydenhuollon laskut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
yh, vuokralla, 3 lasta, saan tukia 2900e käteen nettona (sisältää elatusmaksut)
Oho. En siis ilkeästi ihmettele, aidosti hämmästyneenä. Saako udella tarkemmin, paljonko on elatusmaksujen osuus tuosta?
Joskus oon miettinyt ja murehtinut, mitä jos tulisi tilanne ja jäisin yh:ksi jostain syystä lapsen kanssa, että miten ikimaailmassa pärjäisin palkallani lapsen elättäen.
Elatusmaksut lasketaan mukaan tukia laskettaessa. Ei ne lisää yhtään sitä summaa. Tuo 2900 ei pidä paikkaansa. Joku on laskenut maksimutuet+elatusmaksut päälle. Ihan Provo mielessä. Ansiosidonnaista hän voi kyllä saada paljonkin. Mutta ei sen päälle muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä lässytä siinä. Mä olen ollut työelämässä 30v. Opiskelin toisen ammatin työperäisen sairauden takia. Nyt ollut 5kk työttömänä. Kuulun Jyty liittoon. Saan sieltä työttömyysrahaa.
Tästä voisi tehdä lööppiuutisen. Muut ansiosidonnaista nostavat saavat rahansa työttömyyskassasta, mutta tämä epeli saakin jotain mystisiä Liiton rahoja.
Liiton työttömyyskassa. Etkö ole kuullut koskaan? 😄
Vierailija kirjoitti:
Mä elän tuilla ja miehen siivellä nyt.
Saan työmarkkinatukea vähän päälle tai vähän alle 850€ kuussa brutto.
Lapsilisä reilut 90€ ja jos sen jakaa kahtia miehen kanssa niin 45€.
Eli yhteenä 895€ bruttona. Siitä 20% veroja pois niin tulee netto, joka on vähän päälle 700€.
Että pysy vaan vartijana.
Joo, saanhan mä noin 700e kuussa enemmän. Mutta terveyden kanssa on ongelmia ja arjessa myös ollut haasteita vuosikausia mm. lapsen sairauden takia. Lääkäristä en ole saanut apua, kun mulla joku uskottavuusongelma ja vaikutan ulospäin kai kovinkin reippaalta. Sairaslomaa ei ole tippunut, vaikka jaksaminen on lopussa. Sekin on ongelma, kun työni jaksan kyllä, mutta kotona en jaksa enää mitään. Tuntuu, että vuorokaudesta loppuu aina tunnit kesken ja viikonloppuna olen ihan finito ja makaan lähes raatona vain. Siitä tää aloitus lähtikin. Tavallaan sylettää se, että ikäänkuin 700 eurolla myyn koko elämäni ja arjessa jaksamiseni. Että pitäisikö sit kuitenkin alkaa downshiftata, irtisanoutua ja alkaa oikeasti elämään tuilla, vaikka mulla on työ ja jossa oon hyvä, vaikka ite sanonkin ja tää olisi periaatteessa vastoin mun periaatteita. Jos edes muutaman vuoden keskittyisi oman terveytensä takaisinsaamiseen ja perheeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et ole sitten pilkunnus sija ikinä kuullut että puhekielessä sitä usein kutsutaan liiton rahoiksi. Vaikka jokainen kyllä tietänee mistä ne rahat tulee. Mahtaa sun elämä olla köyhää kun pitää jossain vauvalla päteä.
Eri
Vierailija kirjoitti:
Et ole sitten pilkunnus sija ikinä kuullut että puhekielessä sitä usein kutsutaan liiton rahoiksi. Vaikka jokainen kyllä tietänee mistä ne rahat tulee. Mahtaa sun elämä olla köyhää kun pitää jossain vauvalla päteä.
Eri
Niinpä, pitää päästä kiusaamaan.
Yh ja kaksi lasta (toinen on adhd) Kuntoutustuki, asumistuki, toimeentulotuki, vammaistuki, lapsilisät yh korotuksella ja elarit yhteensä 2.480 e netto. Vuokran ja vesimaksun jälkeen jää 1390 euroa.
Pärjätään kyllä, mutta harkiten pitää ruokaa ja vaatteita ostaa.