5000€ luottokorttivelkaa
Hirvee ahdistus, tänään kaikki älysin miten päin peetä mun taloudenhallinta on. Pystyisin lyhentämään tuota 400€-400€ kuussa, eli ens vuonna tuo ois pois maksettu. Mutta hävettää ja ahdistaa.
Kommentit (61)
Ei ole paha. Itsellä 4 kortille 37ke yhteensä. Asuntolainan korot nousussa, samoin autovelan. Palkka ok 3200e/kk mutta en tiedä miten kauan pystyn pitämään kulissit pystyssä. Kolme vuotta olen elänyt suhteellisen leveästi ja nyt pelottaa jos uudet tuttavuudet saavat tietää tästä mitään...Neuvoja, vinkkejä? Pari kuukautta vielä säästöt riittävät, sitten en tiedä mitä tehdä.
Mieti, kuinka lyhyessä ajassa saisit sen lyhennettyä. Tuohan on ihan mieletön summa jos sinulla jää 400 - 500 euroa kuukaudessa tyhjänä käteen ja voit sillä lyhentää. Suurin osa pystyy ihan minimiä lyhentämään luottovelkojaan, joten olet hyvässä asemassa.
Mihin ihmeeseen oot luottoa käyttäny, jos joka kuu on 500e ylimääräistä, millä nyt lyhentelet sitä? On kyllä rahan hallinta hukassa.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole paha. Itsellä 4 kortille 37ke yhteensä. Asuntolainan korot nousussa, samoin autovelan. Palkka ok 3200e/kk mutta en tiedä miten kauan pystyn pitämään kulissit pystyssä. Kolme vuotta olen elänyt suhteellisen leveästi ja nyt pelottaa jos uudet tuttavuudet saavat tietää tästä mitään...Neuvoja, vinkkejä? Pari kuukautta vielä säästöt riittävät, sitten en tiedä mitä tehdä.
Parin kuun päästä alat myymään autoa, kalusteita, vaatteita, taloa, kaikki siis. Teltta kutsuu.
Vierailija kirjoitti:
Alat maksamaan eniten pois sitä, missä on suurin korko tai toisella tavalla vierittämään eli sitä, missä on vähiten velkaa. Kaksi vaihtoehtoa. Näin saat nopeasti ja konkreettisesti velkaa lyhennettyä ja saat motivaatiota. Keskity yhteen velkaan kerrallaan enemmän. Muita maksat ihan minimin pois.
Vierailija kirjoitti:
Mihin ihmeeseen oot luottoa käyttäny, jos joka kuu on 500e ylimääräistä, millä nyt lyhentelet sitä? On kyllä rahan hallinta hukassa.
Ulkomaanmatkoja, kodin tekniikkaa, vaatteita yms. Eli on ollut hukassa rahan hallinta! Tiedän sen. Mutta nyt sille tuli stoppi. Mutta ahdistus päällä. Puolisollekin täytyy nyt kertoa miksi minulla ei ole mihinkään ylimääräiseen rahaa ainakaan seuraavan puolen vuoden aikana. Tiedän että monella on asiat paljon pahemmin, mutta omalle kohdalle tämä on nyt paha juttu. Jos jotain hyvää täytyy ajatella, tulen nyt ainakin oppimaan nuukailun. Enkä anna tilanteen enää ikinä mennä tähän pisteeseen.
Hyvä kun huomasit ajoissa tilanteesi. Nyt vähän kärvistelet ja maksat pois, niin elämä aukeaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ulkomaanmatkoja, kodin tekniikkaa, vaatteita yms. Eli on ollut hukassa rahan hallinta! Tiedän sen. Mutta nyt sille tuli stoppi. Mutta ahdistus päällä. Puolisollekin täytyy nyt kertoa miksi minulla ei ole mihinkään ylimääräiseen rahaa ainakaan seuraavan puolen vuoden aikana. Tiedän että monella on asiat paljon pahemmin, mutta omalle kohdalle tämä on nyt paha juttu. Jos jotain hyvää täytyy ajatella, tulen nyt ainakin oppimaan nuukailun. Enkä anna tilanteen enää ikinä mennä tähän pisteeseen.
No jos saat vuodessa maksettua velkaa 5000e,mikset alunperin säästäny vuotta, niin sillä saat ulkomaanmatkat, kodinkoneet ja vaatteet?. Sehän riittää 2kk säästää 1000e ja reissu kutsuu. Yks kk ja taas 500e. Sillä kodinkone. Sit voi painaa töitä 4kk ja on taas 2000e kasassa, voi taas kesälomalla lähteä jonnekkin.
En kyllä vieläkään ymmärrä miten voit vinguttaa luottoa, jos rahaa sulla silti on liikaa?
Vierailija kirjoitti:
asuntolaina pelkille koroille pariksi vuodeksi ja lyhennät siitä vapautuvalla summalla vimmatusti yhden kortin nollille ja sitten seuraavan etc. Ja sitten jätät vain 1 kortin itsellesi ja suljet muut. Luottokorttivelkojen yhdistämistä 1 lainaksi voi myös harkita, mutta veikkaan että 1.versio palkitsevampi.
Tuonhan maksaa tilistä pois jos ei ole säästöjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos saat vuodessa maksettua velkaa 5000e,mikset alunperin säästäny vuotta, niin sillä saat ulkomaanmatkat, kodinkoneet ja vaatteet?. Sehän riittää 2kk säästää 1000e ja reissu kutsuu. Yks kk ja taas 500e. Sillä kodinkone. Sit voi painaa töitä 4kk ja on taas 2000e kasassa, voi taas kesälomalla lähteä jonnekkin.
En kyllä vieläkään ymmärrä miten voit vinguttaa luottoa, jos rahaa sulla silti on liikaa?
Siksi en säästänyt, koska olen ollu heti kaikki mulle tänne -tyyppi. Kuten sanoin, talouden hallinta on ollut hukassa. Vaikka olisi hyvät tulot, ihminen voi silti velkaantua: haluamalla liikaa, liian äkkiä.
Tässähän on myös ollut semmoista, että olen ulkomaanmatkan maksanut normaalisti käyttötililtä. Sitten loppukuusta alkaa rahat olla vähissä, ja ruokakaupassa kassalla tulee painettua debitin sijasta credittiä = lumipalloefekti on valmis.
Aika moni on pian kusessa korviaan myöten. Ei siinä ole mitään kovin ihmeellistä tai erikoista. Vedä AP vain tiukka kulukuuri ja maksa velat pois.
Aika klassinen toi, että tili painetaan ulkomaan matkalla tyhjäks ja sitten creditillä eletään kuukausi tai pari --> huomataan, että ollaan aika rankasti luoton puolella. Been there done that joskus nuorempana. Mutta joo, tein kuten ap ajattelitkin, eli nuukailin reilusti sen puoli vuotta tai ylikin. Sitä oppii, kun elää.
Ei taida paljon lyhennysvapaita herua jos luottovelkaakin on kertynyt tuon verran.
Mielestäni on hyvä että heräsit huomaaman tilanteen nyt, kun se ei ole mitenkään mahdoton. Saakin vähän hävettää. Hatunnosto että sulla suunnitelma ja uudet hatunnostot aina kun lyhennät tuota mainitsemani määrän. Arvostaisin vähemmän tyyppiä, joka ei häpeäsi isompaakaan summaa, koska sellainen ihminen kuulostaa oikeasti huithapelilta.
Eihän tuo ole paha. Viisi tonnia menee kuitenkin helposti ihan juokseviin menoihin ja tarpeellisiin hankintoihin. Nyt olet tiukempana seuraavan vuoden ja maksat pois.
Kiitos vastauksista, ne tsemppaa ja auttaa tähän ahdistukseen. Aion nyt maksaa tuon pois, ja joka kerta kun on yksi tonni maksettu, lasken kortin luottorajaa tonnilla alas päin (nyt siis ollut 5000€ luottoraja) En oikeasti tarvitse kuin max 1000€ luottorajan, ja thats it.
Mä kerran vahingossa nostin creditiltä 20e automaatilta. Siirsin heti sen 20e takas sinne. Ei ehtiny tulee ylimääräsiä kuluja.
Toki ymmärrän jos apllä lapsia tai tulee olemaan joskus lapsia, mistä ne sit perii sen asenteen: kaikki mulle heti.
Ei sitten puolisokaan ole ihmetellyt rahan käyttöäsi?
*400-500€
-ap