Miksi niin moni on alkanut kirjoittaa päivämäärän 2.12 muodossa?
Ihan parin-kolmen viime vuoden aikana levinnyt ilmiö. Mistä johtuu?
Kommentit (101)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tuo kyllä mikään parin viime vuoden aikana levinnyt ''ilmiö'' ole, kyllä todella monet ovat kirjoittaneet päivämäärät virheellisesti jo vuosikymmeniä.
Mutta joo, häiritsee kyllä todella paljon. :D Mikähän siinä on kun niin monelta tuntuu unohtuvan, että kuukausi on myös järjestysluku?
Niinhän vuosilukukin on, mutta sen jälkeen pistettä ei jostain syystä tule.
Mietipä nyt ihan itse, onko se vuosiluku järjestysluku. Ai et siis tiedä, mikä on järjestysluku.
Minä helpotan. Järjestyslukuja ovat ensimmäinen, toinen, kolmas jne. Sanotko, että Suomi itsenäistyi kuudes (järjestysluku) kahdettatoista (järjestysluku) ja miten sanot vuosiluvun:
A) Tuhatyhdeksänsataaseitsemäntoista vai
B) Tuhannesyhdeksässadasseitsemästoista
Voit itse päätellä, kumpi on järjestysluku.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä laitan päivämäärästä puhuttaessa eli 2.12. tai 02.12.
2.12 on kellonaika.
Kellon aikakin oli ennen 13:45 2:12
2.12 tulee mieleen mitat
Vierailija kirjoitti:
2.12 on kellonaika.
Joskus merkinnät ei tarkoita vain yhtä asiaa. Hämmentävää toki jos pää ei tahdo venyä moiseen epävarmaan tilanteeseen.
Kellonaika olisi kuitenkin 2:12 tai 02:12
2.12 voisi olla desimaaliluku ulkomaisen standardin mukaan tai sitten päiväys, tai väärin kirjoitettu kellonaika. Ei se niin vaikeaa ole kun yleensä konteksti vihjaa että mitä tarkoitetaan.
Vierailija kirjoitti:
Voi vi.tu, on teillä ongelmat.
Kannattaa yrittää ratkaista pieniä ongelmia. Seuraus saattaa olla, että niitä isojakaan ei sen jälkeen ole. Toisaalta isoihin ongelmiin ei kannata tuhlata energiaa, kun osaaminen ei kuitenkaan riitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2.12 on kellonaika.
2.12 tulee mieleen mitat
Ja koska mahtaa olla ennen? Kävin peruskoulun 90-luvulla ja lukion 00-luvulla, ja tuolloin ainakin kellonaika kirjoitettiin oikeaoppisesti muotoon 2.12 pisteellä eikä kaksoispisteellä.
Juuri bongasin Nelosella mainostettavan sarjaa, joka alkaa 6.1 eikä 6.1. 😠
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2.12 on kellonaika.
2.12 tulee mieleen mitatJa koska mahtaa olla ennen? Kävin peruskoulun 90-luvulla ja lukion 00-luvulla, ja tuolloin ainakin kellonaika kirjoitettiin oikeaoppisesti muotoon 2.12 pisteellä eikä kaksoispisteellä.
Kellonaika on kirjoitettu Suomessa pisteellä niin kauan kuin se ylipäätään on kirjoitettu numeroin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2.12 on kellonaika.
2.12 tulee mieleen mitatJa koska mahtaa olla ennen? Kävin peruskoulun 90-luvulla ja lukion 00-luvulla, ja tuolloin ainakin kellonaika kirjoitettiin oikeaoppisesti muotoon 2.12 pisteellä eikä kaksoispisteellä.
Kellonaika on kirjoitettu Suomessa pisteellä niin kauan kuin se ylipäätään on kirjoitettu numeroin.
Suomessa onkin asiat tehty aina päin persettä... säälittävä kansakunta joka ei osaa noudattaa kansainvälisiä standardeja.
Olen huomannut saman. Se pisteen poisjättäminen sieltä kuukauden perästä häiritsee ihan hirveästi. Pidän sellaista ihmistä jotenkin vähän tyhmänä, joka niin tekee.
Vierailija kirjoitti:
Mahtavaa nähdä, että joku käyttää ISO 8601 standardin mukaista aikaa ihan arkikäytössä. Lisäisin tuohon vielä aikavyöhykkeen väärinkäsitysten välttämiseksi, esim Suomen ajasta puhuttaessa 2022-12-02T18:06:38.889864+02:00
Tuota käytäntöä tarvitaan, kun asioidaan kansainvälisesti.
Kun viestitään ulkomaisten yritysten ja muiden ulkomaisten tahojen kanssa.
Suomessa tuo ei ole kansallinen tapa, emmekä ole moiseen tottuneet.
Tuo on suomalaisen vaikea hahmottaa nooeasti.
Joka maassa on omat ns. standardit pvm:n, kellonaikojen, ja virallisten kirjeiden kirjoittamisessa.
Näiden osaaminen on välttämätöntä ulkomaisten firmojen kanssa, sekä valtiollisten tahojen kamaa.
Nää on sihteerien työn ja vientikaupan kanssa työskentelevien peruskauraa.
Ja nämä ovat ihan perusasioita, jotka opetaan kaupallisen alan koulutuksessa.
Opetettiin ainakin ennen kaupoaopistossa ja varmasti nyt myös kaupallisen alan tradenomi koulutuksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tuo kyllä mikään parin viime vuoden aikana levinnyt ''ilmiö'' ole, kyllä todella monet ovat kirjoittaneet päivämäärät virheellisesti jo vuosikymmeniä.
Mutta joo, häiritsee kyllä todella paljon. :D Mikähän siinä on kun niin monelta tuntuu unohtuvan, että kuukausi on myös järjestysluku?
Niinhän vuosilukukin on, mutta sen jälkeen pistettä ei jostain syystä tule.
Mietipä nyt ihan itse, onko se vuosiluku järjestysluku. Ai et siis tiedä, mikä on järjestysluku.
Minä helpotan. Järjestyslukuja ovat ensimmäinen, toinen, kolmas jne. Sanotko, että Suomi itsenäistyi kuudes (järjestysluku) kahdettatoista (järjestysluku) ja miten sanot vuosiluvun:
A) Tuhatyhdeksänsataaseitsemäntoista vai
B) TuhannesyhdeksässadasseitsemästoistaVoit itse päätellä, kumpi on järjestysluku.
Tämähän on täysin mielivaltaisesti päätetty näin. Yhtä hyvin voisi käyttää järjestyslukuja kellonajan minuuteissakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse luen tuon 2.12. Niin että lause loppuisi ja jatketaan isolla kirjaimella.
Jos kirjoittaa 2.12 niin paljon helpompi lukea kun ei ole pistettä lopettamaan lausetta.
Kellonajan voi helposti kirjoittaa 02.12 tai vaikka klo 17.10 jos mahdollista asianyhteydessä sekoittaa päivämäärään.
2.12. luetaan "toinen kahdettatoista"
2.12 luetaan "kaksi piste kaksitoista", mikä ei lauseyhteydessä tarkoita yleensä yhtään mitään. Aina menee pieni hetki ennen kuin tajuaa että joku ei vain osannut kirjoittaa edes päivämäärää oikein.
Aika surullista jos sulla menee hetki tajuta asia. Suurin osa normaaleista ihmisistä kuitenkin ymmärtää kontekstista mistä on kyse.
Kyse on oikeinkirjoituksesta, mikä ei ole suinkaan yhdentekevä asia.
Tieteellisten testien mukaan suurin osa ymmärtää tkesitä jkoa on eirättin phatsi väränikriojiettu.
Eli älä jaksa nillittää turhasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi vi.tu, on teillä ongelmat.
Kannattaa yrittää ratkaista pieniä ongelmia. Seuraus saattaa olla, että niitä isojakaan ei sen jälkeen ole. Toisaalta isoihin ongelmiin ei kannata tuhlata energiaa, kun osaaminen ei kuitenkaan riitä.
Vähän epäilen ettei suomen budjettiongelmat tai soten kurjuus ratkea sillä että jäät tuhlaamaan aikaasi turhaan väittelyyn siitä että kuuluuko päivämäärään mikäkin välimerkki vai ei.
Priorisointi olisi tärkeämpää ongelmanratkaisussa. Eli siis se, ettei käytetä aikaa turhista asioista riitelyyn vaan askelten tulisi johtaa kohti ison ongelman ratkaisua sen sijaan että steppaillaan ympäriinsä mihin tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mahtavaa nähdä, että joku käyttää ISO 8601 standardin mukaista aikaa ihan arkikäytössä. Lisäisin tuohon vielä aikavyöhykkeen väärinkäsitysten välttämiseksi, esim Suomen ajasta puhuttaessa 2022-12-02T18:06:38.889864+02:00
Tuota käytäntöä tarvitaan, kun asioidaan kansainvälisesti.
Kun viestitään ulkomaisten yritysten ja muiden ulkomaisten tahojen kanssa.
Suomessa tuo ei ole kansallinen tapa, emmekä ole moiseen tottuneet.
Tuo on suomalaisen vaikea hahmottaa nooeasti.Joka maassa on omat ns. standardit pvm:n, kellonaikojen, ja virallisten kirjeiden kirjoittamisessa.
Näiden osaaminen on välttämätöntä ulkomaisten firmojen kanssa, sekä valtiollisten tahojen kamaa.
Nää on sihteerien työn ja vientikaupan kanssa työskentelevien peruskauraa.Ja nämä ovat ihan perusasioita, jotka opetaan kaupallisen alan koulutuksessa.
Opetettiin ainakin ennen kaupoaopistossa ja varmasti nyt myös kaupallisen alan tradenomi koulutuksessa.
Ylipäänsä kello + kalenteridata on aivan massiivinen päänsärky aina kun ruvetaan siirtämään tietoa tietojärjestelmien välillä.
Eihän nyt ees oo 2.12, vaan 5.12
Vierailija kirjoitti:
Eihän nyt ees oo 2.12, vaan 5.12
Ei nyt ole kylläkään viides kaksitoista vaan kuudes kaksitoista. Pöljä.
Hyvää itsenäisyyspäivää 6.12. kaikille!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2.12 on kellonaika.
Suomessa onkin asiat tehty aina päin persettä... säälittävä kansakunta joka ei osaa noudattaa kansainvälisiä standardeja.
Yleisesti ottaen Suomessa tehdään asiat aivan viimeisen päälle "oikein" eli muiden mieliksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2.12 on kellonaika.
Yleisesti ottaen Suomessa tehdään asiat aivan viimeisen päälle "oikein" eli muiden mieliksi.
Sitä paitsi Suomessakin käytetään kaksoispistettä kaikissa yhteyksissä, joissa sillä on kansainvälisten standardien kanssa jotain merkitystä, kuten tietoliikenteessä ja aikatauluissa.
No ei voi sellainen henkilö kyllä lähettää yrityksen tai viraston sähköposteja, jos ei osaa edes päivämääriä kirjoittaa.
Kyse on oikeinkirjoituksesta, mikä ei ole suinkaan yhdentekevä asia.