Miksi niin moni on alkanut kirjoittaa päivämäärän 2.12 muodossa?
Ihan parin-kolmen viime vuoden aikana levinnyt ilmiö. Mistä johtuu?
Kommentit (101)
Varmaan siksi, että ennakoivalla tekstinsyötöllä tulee automaattisesti iso kirjain pisteen jälkeen... Selvästi vähemmän näpyttelyä siis, kun jättää pisteen kokonaan pois.
Itse teen joskus siksi, koska kännykässä ja muuallakin helposti pisteen laittamalla aiheuttaa ison alkukirjaimen, joka pitäisi jaksaa poistaa, koska se on vielä rumempi virhe.
Eli 2.12. Tulin tänne = huonompi
2.12 tulin tänne = parempi
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä laitan päivämäärästä puhuttaessa eli 2.12. tai 02.12.
2.12 on kellonaika.
Päivämäärä kirjoitetaan 02.12.2022 tai 2.12.2022 Kellonaika kirjoitetaan 2:12 tai 02:12.
Valitettavasti paras vuodenaikaformaatti on YY.MM.DD vain ja ainoastaan siksi että siinä aakkosjärjestys on sama kuin aikajärjestys. Kätevää mm. excelissä sun muissa
Vierailija kirjoitti:
Itse luen tuon 2.12. Niin että lause loppuisi ja jatketaan isolla kirjaimella.
Jos kirjoittaa 2.12 niin paljon helpompi lukea kun ei ole pistettä lopettamaan lausetta.
Kellonajan voi helposti kirjoittaa 02.12 tai vaikka klo 17.10 jos mahdollista asianyhteydessä sekoittaa päivämäärään.
2.12. luetaan "toinen kahdettatoista"
2.12 luetaan "kaksi piste kaksitoista", mikä ei lauseyhteydessä tarkoita yleensä yhtään mitään. Aina menee pieni hetki ennen kuin tajuaa että joku ei vain osannut kirjoittaa edes päivämäärää oikein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2.12 on kellonaika.
Päivämäärä kirjoitetaan 02.12.2022 tai 2.12.2022 Kellonaika kirjoitetaan 2:12 tai 02:12.
Suomenkielinen merkintätapa kellonajalle on piste. Kaksoispiste tulee jenkkilän kirjoitustavasta ja digilaitteista. Ei tietenkään merkittävä virhe, mutta jos haluaa tuottaa virheetöntä suomenkielistä tekstiä niin piste :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2.12 on kellonaika.
Kellonaika kirjoitetaan suomen kielessä 2.12
Jätän pisteen pois tuosta lauseesta selvyyden vuoksi. Käytin itsekin virheellistä kaksoispistemuotoa toissavuoteen asti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kirjoittaa 2.12 niin paljon helpompi lukea kun ei ole pistettä lopettamaan lausetta.
Kellonajan voi helposti kirjoittaa 02.12 tai vaikka klo 17.10 jos mahdollista asianyhteydessä sekoittaa päivämäärään.
2.12 luetaan "kaksi piste kaksitoista", mikä ei lauseyhteydessä tarkoita yleensä yhtään mitään. Aina menee pieni hetki ennen kuin tajuaa että joku ei vain osannut kirjoittaa edes päivämäärää oikein.
Jos tuo tulee lauseen loppuun niin tuleeko perään kaksi pistettä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tuo kyllä mikään parin viime vuoden aikana levinnyt ''ilmiö'' ole, kyllä todella monet ovat kirjoittaneet päivämäärät virheellisesti jo vuosikymmeniä.
Mutta joo, häiritsee kyllä todella paljon. :D Mikähän siinä on kun niin monelta tuntuu unohtuvan, että kuukausi on myös järjestysluku?
Niinhän vuosilukukin on, mutta sen jälkeen pistettä ei jostain syystä tule.
Vuosiluku järjestyslukuko?
Näinkö:
toinen kahdettatoista kaksituhattakaksikymmentäkahdetta?
Noin sitä ennen puhuttiin ja kirjoitettiin.
Miksi et kunnioita perinteitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika surullista jos sulla menee hetki tajuta asia. Suurin osa normaaleista ihmisistä kuitenkin ymmärtää kontekstista mistä on kyse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaksi pistettä ja yksi varapiste.
Ihanaa kun alakoulussa on näköjään opetettu jotain uutta lapsukaisille.
Se on ainakin kätevä tapa huomata, kuka on sivistymätön moukka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika surullista jos sulla menee hetki tajuta asia. Suurin osa normaaleista ihmisistä kuitenkin ymmärtää kontekstista mistä on kyse.
Suurin osa ei vain ymmärrä lukemaansa, esimerkiksi sitä että tekstissä lukee yhtäkkiä "kaksi piste kaksitoista". Lukutaito on romahtanut. Se on surullista jos jokin.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kai sen ymmärtää asiayhteydestä mitä tarkoitetaan. Kirjoitan ja saan paljon kortteja sekä kirjeitä eivätkä nuo merkinnät ole tuottaneet koskaan ymmärtämisvaikeuksia. Oli sitten kirjoitettu miten tahansa.
En yllättynyt, sillä ymmärrän, että jotkut ymmärtävät asioita vain, kun ne esitetään asiayhteydessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kirjoittaa 2.12 niin paljon helpompi lukema kun ei ole pistettä lopettamaan lausetta.
Ei.
No eihän monet osaa edes lausua oikein päivämääriä.
Esim.
2.12. eli 2. joulukuuta = toinen päivä joulukuuta eikä kahdes joulukuuta
22.12. eli 22. joulukuuta = kahdeskymmenestoinen päivä joulukuuta eikä kahdeskymmeneskahdes joulukuuta
21.12. = kahdeskymmenesensimmäinen päivä joulukuuta
Samaa olen ihmetellyt! Virheellinen merkitsemistapa on nykyisin yleistynyt ja sitä näkee jo mainoksissa (etenkin somessa) ja välillä myös virallisemmissa yhteyksissä. Toivottavasti siitä ei koskaan tule hyväksyttyä muotoa kirjoittaa päivämäärä, sillä kellonaika kirjoitetaan noin. Esimerkiksi tätä kirjoittaessani iPadillani näytön vasemmassa yläreunassa lukee 11.22 la 3.12.
Mä meen aina sekaisin noista lyhenteistä, että mikä se on olevinaan. Joskus on kuukaudet edellä ja päivät perässä, ja sitten on toisin päin.
Mä jotenkin tykkään, että vuosikin on mainittu, sillä se antaa sen näkemyksen miten asiat oikeasti ovat.