Jos olet 3000 eurolla palkkatuloilla, niin eläkkeesi ei välttämättä suuresti poikkea takuueläkkeestä
Ainakaan jos takuueläkkeellä olet oikeutettu asumistukeen.
Kommentit (18)
Jep, enkä kyllä eläkkeen varaan mitään laskekaan, olen siksi säästänyt ja sijoittanut opiskeluajoista lähtien. Eläkejärjestelmä palvelee oikeastaan enää nykyisin eläkkeellä olevaa sukupolvea, ei meitä 80-luvulla tai sen jälkeen syntyneitä.
Ei mua nyt varsinaisesti kiinnosta hinata työelämässä muutenkaan jonnekin seitsemänkymppiseksi, vaan eiköhän tässä tule jäätyä pois tai ainakin osa-aikaiseksi siinä kohden, kun se on taloudellisesti mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Jep, enkä kyllä eläkkeen varaan mitään laskekaan, olen siksi säästänyt ja sijoittanut opiskeluajoista lähtien. Eläkejärjestelmä palvelee oikeastaan enää nykyisin eläkkeellä olevaa sukupolvea, ei meitä 80-luvulla tai sen jälkeen syntyneitä.
Ei mua nyt varsinaisesti kiinnosta hinata työelämässä muutenkaan jonnekin seitsemänkymppiseksi, vaan eiköhän tässä tule jäätyä pois tai ainakin osa-aikaiseksi siinä kohden, kun se on taloudellisesti mahdollista.
Juuri näin. Ne eläkkeistä jauhajat on jotain 50+ ikäisiä, ei me sen nuoremmat olla missään vaiheessa edes kuviteltu että meille vielä olisi jotain jäljellä, jos joskus 75-vuotiaana eläkkeelle päästettäisiin. Itse se on kustannettava. Kyllä minä sen ainakin tajusin jo 20-vuotiaana.
Minulla on jo kolmikymppisenä useampi perussairaus, joita tulen hoitamaan ja lääkitsemään loppuelämäni. Ei tarvitse paljoa miettiä, mihin jokaikinen sentti eläkkeestäni tulee menemään, enkä tiedä riittääkö edes varsinkaan, jos maksukatot ja korvaukset muuttuvat puhumattakaan siitä, jos tulee vakuutukset tai kaikki maksettavaksi itse.
Oma palkka sen 1500, hyvältä näyttää! ( :D)
Joo no en eläkkeelle asti ole elämässä, joten ei sinänsä väliä.
Palkka töissäollessa 3400e brutto, eläke 1950e. Käteen 1450e
Ei saa mitään tukia, tuolla pitää pärjätä
Höpö höpö juttuja...
Jokainen onneksi voi tarkistaa Ilmarisen sivuilta totuuden eläkkeestä.
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö juttuja...
Jokainen onneksi voi tarkistaa Ilmarisen sivuilta totuuden eläkkeestä.
Paitsi jos työeläkeotteesi löytyy vaikkapa Varman tai Melan puolelta.. Mutta ei se eläkekertymä kyllä mediaanituloilla kummoinen ole, jos henkilö on esim. päätoimisesti opiskellut 25-vuotiaaksi saakka. Siihen kun huomioidaan esimerkiksi vanhempainvapaat, jotka ei kerrytä eläkettä ja se, että eläkeikää on jatkuvasti nostettu ja nostetaan varmasti vielä tulevaisuudessakin, niin en nyt menisi juhlimaan.
Täällä joku työtön tukien varassa eläjä, vähättelee kaikkea hyötyä mitä työstä saa..
Vierailija kirjoitti:
Täällä joku työtön tukien varassa eläjä, vähättelee kaikkea hyötyä mitä työstä saa..
Mitä hyötyä työstä saa pienipalkkainen? Rakot käteen ja takuueläkkeen suuruisen työeläkkeen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö juttuja...
Jokainen onneksi voi tarkistaa Ilmarisen sivuilta totuuden eläkkeestä.Paitsi jos työeläkeotteesi löytyy vaikkapa Varman tai Melan puolelta.. Mutta ei se eläkekertymä kyllä mediaanituloilla kummoinen ole, jos henkilö on esim. päätoimisesti opiskellut 25-vuotiaaksi saakka. Siihen kun huomioidaan esimerkiksi vanhempainvapaat, jotka ei kerrytä eläkettä ja se, että eläkeikää on jatkuvasti nostettu ja nostetaan varmasti vielä tulevaisuudessakin, niin en nyt menisi juhlimaan.
Näin juuri. Lisäksi, vaikka ei olisi opiskellut 25-vuotiaaksi asti, on usein ne nuorena tehdyt työt huonopalkkaisia. Ei minun kertymääni ole pahemmin kartuttaneet 18-25-vuotiaana tehdyt hanttihommat. Nyt tienaan 3500 €/kk ja kovin onnetonta kertyminen edelleen on. Ikää minulla on nyt 35 vuotta ja tavoite-eläkeikä tällä hetkellä 70 vuotta.
Oma suunnitelma on säästää ja sijoittaa ja sitte ku voi eläkettä harkita niin muutan silloin halpaan tropiikin maahan ja juon itseni hengiltä tai jos rahat loppuu ennen sitä nii aina sitä joku kallio jostain löytyy.
Hitot pitkästä elämästä.
Työeläkkeen määrä riippuu palkasta ja tehdyistä työvuosista. Jos palkkasi on keskimäärin tuo 3 000 euroa kuukaudessa ja työvuosia kertyy vaikkapa 40 vuotta, niin eläkekertymäsi oikeuttaa jo keskimääräistä parempaan eläkkeeseen, saat sitten vain työeläkettä.
Kannattaa siis kerryttää niitä työvuosia!
Jos on yhtään mahdollista, kannattaa keski-iässä pitää ns. sapattivapaata työelämästä kun on vielä terve. Saa edes kerran elämässään hengähtää ja olla niinkuin itse haluaa eikä toisten pakkotahtisesti määräiltävänä ja vedätettävänä.
Suomen eläkejärjestelmä ja koko tämä yhteiskunta ei näytä ollenkaan vakuuttavalta tulevaisuudessa, voi olla että ei pääse eläkkeelle koskaan, voi olla että pääsee vasta sitten kun on jo niin heikossa kunnossa, ettei jaksa sitte eläkkeellä enää mitään, pari kk ja kuolee pois.
Kyllä siitä 40 vuodessa kertyy 1650€:n bruttoeläke, josta jää nettona noin 1350€/kk kotikunnasta ja seurakuntaan kuulumisesta riippuen. Tosin eihän kukaan tee 40 vuotta töitä samalla palkalla vaan inflaatio muuttaa sen aivan toisenlaiseksi. Mutta ostovoivaltaan siis.
Yli puolella suomalaisista on omistusasunto, joten vastikkeeseen tuskin tuolla eläkkeellä saa asumistukea.
Vierailija kirjoitti:
Työeläkkeen määrä riippuu palkasta ja tehdyistä työvuosista. Jos palkkasi on keskimäärin tuo 3 000 euroa kuukaudessa ja työvuosia kertyy vaikkapa 40 vuotta, niin eläkekertymäsi oikeuttaa jo keskimääräistä parempaan eläkkeeseen, saat sitten vain työeläkettä.
Kannattaa siis kerryttää niitä työvuosia!
Ei nyt ihan kuitenkaan. Keskimääräinen bruttoeläke on nykyisin 1784€/kk ja mediaani 1550€/kk, eli tuolla ei päästä keskieläkkeeseen, mutta ylletään yli mediaanin.
Siksi eläkkeen vuoksi on turha käydä töissä. Onneksi voi aloittaa oman eläkkeen milloin tahansa, eikä se näy mitenkään tulevassa eläkkeessä.