Mistä voi saada apua kun sairaan lapsen hoito kuormittaa?
Mieheni eli lapsen isä on ulkoistanut itsensä koko asiasta, sairaan lapsen hoito ja vahtiminen ja huolehtiminen jää yksin minulle. Ja se tarkoittaa, että joudun vahtimaan häntä tauotta kaiken hereilläoloajan eli klo 20-07. Meillä ei ole ketään joka tulisi hoitamaan lasta ja ymmärrän sen, kun hänen vahtiminen ottaa jaksamisen päälle eikä ole sama kuin terveen lapsen hoitaminen. Olen itse todella kuormittunut. Mistähän voisi saada apua? Kunnalta ei ole saatu.
Kommentit (30)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis ei lapsiperheiden sostyö auta vain siksi että isää ei huvita. Palkkaa apua kotiin, joku yksityinen kotipalvelu. Siitä saa kotitalousvähennyksen.
Tämä. Jos ap soittaa sossuun tai neuvolaan ja pyytää apua, niin ensin sieltä tehdään tilannekartoitus avuntarpeen arvioimiseksi. Ja siinä huomataan, että lapsen isä ei osallistu eikä auta ja lapsen äiti on siksi kuormittunut. Silloin avuntarpeeksi ei todellakaan arvioida kunnan maksamaa hoitajaa lapselle kotiin.
Miten niin ei? Luuletko että ne jättää sen äidin vaan selviämään itsekseen? Mun kaveri sai kunnalta hoitoapua, kun ei jaksanut yksin ja isä oli pitkiä päiviä töissä. Ei sieltä vaadittu miestä vähentämään työntekoa vaan autettiin siinä tilanteessa. Mullekin on useasti sanottu että heti jos haluan kotiapua niin yhteys sinne. Ja mun mies tekee ihan normaalia työpäivää. Kyllä ennaltaehkäisevää apua saa matalalla kynnyksellä.
Olisiko teillä varaa MLL:n lastenhoitajaan? Maksaa jotain kympin tunti. Jos paikkakunnalta löytyy MLL.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis ei lapsiperheiden sostyö auta vain siksi että isää ei huvita. Palkkaa apua kotiin, joku yksityinen kotipalvelu. Siitä saa kotitalousvähennyksen.
Tämä. Jos ap soittaa sossuun tai neuvolaan ja pyytää apua, niin ensin sieltä tehdään tilannekartoitus avuntarpeen arvioimiseksi. Ja siinä huomataan, että lapsen isä ei osallistu eikä auta ja lapsen äiti on siksi kuormittunut. Silloin avuntarpeeksi ei todellakaan arvioida kunnan maksamaa hoitajaa lapselle kotiin.
Miten niin ei? Luuletko että ne jättää sen äidin vaan selviämään itsekseen? Mun kaveri sai kunnalta hoitoapua, kun ei jaksanut yksin ja isä oli pitkiä päiviä töissä. Ei sieltä vaadittu miestä vähentämään työntekoa vaan autettiin siinä tilanteessa. Mullekin on useasti sanottu että heti jos haluan kotiapua niin yhteys sinne. Ja mun mies tekee ihan normaalia työpäivää. Kyllä ennaltaehkäisevää apua saa matalalla kynnyksellä.
On ihan eri asia, että toinen vanhemmista on töissä pitkää päivää eikä siksi ehdi auttamaan kuin se, että ei vain halua auttaa vaikka voisi ja ehtisi.
Vierailija kirjoitti:
Olisiko teillä varaa MLL:n lastenhoitajaan? Maksaa jotain kympin tunti. Jos paikkakunnalta löytyy MLL.
Ikävä kyllä tässä tilanteessa emme voi palkata tavallista nuorta lapsen hoitajaksi, vaan pitää olla osaamista tietyllä tavalla sairaan lapsen hoitamisesta. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikävä kyllä tässä tilanteessa emme voi palkata tavallista nuorta lapsen hoitajaksi, vaan pitää olla osaamista tietyllä tavalla sairaan lapsen hoitamisesta. Ap
Tarvitseeko lapsi jatkuvasti hoitoa vai riittäisikö, että teillä olisi hoitaja esimerkiksi mll:n kautta ja sinä olisit vaikka kotona samalla? Voisit kuitenkin ottaa vähän omaa aikaa ja katsoa yksin vaikka elokuvan makuuhuoneessa.
No ei mikään kunta auta mitenkään! Luuletteko oikeasti että, joku hoitaja tulee kotiin hoitamaan lasta, jos soitat johonkin? Ei sellaista ole! Been there, done that, itse piti pärjätä.
Suosittelen ap:lle kotiavun palkkaamista yksityisestä firmasta.
Onko lapsi siis kotona? Eli ei päiväkodissa lainkaan? Siinä tapauksessa varsinkin perhesosiaalityön / lapsiperheiden kotipalvelun parista pitäisi kyllä saada lastenhoitoa, varsinkin tuollaisessa erityisen kuormittavassa tilanteessa. Oletko ap kysynyt jo sieltä? Siellä on erilaisia vaihtoehtoja, kunnan oma hoitaja, palveluseteli, jne. Asutteko pienellä vai isommalla paikkakunnalla?
Ap haluaa ruikuttaa ja huomiota. On toki vösynytkun.?Mutta mikään ei etene vaucapalstalla, kumma että tähän on aikaa.
Kunnan sosiaalitoimistosta, kotipalvelusta tai lasten neuvolasta voi tiedustella tilapäistä hoitoapua kotiin ja hoidosta perittäviä maksuja. Lapsiperheillä on oikeus saada kunnalta kotipalvelua, kun se on välttämätöntä lapsen hyvinvoinnin turvaamiseksi. Kotipalvelun saaminen ei edellytä lastensuojelun asiakkuutta. Voit saada lapsiperheiden kotipalvelua, kun perheesi tarvitsee tilapäistä apua ja tukea vanhemmuuteen ja arjessa selviytymiseen tai lastenhoitoapua esim. yllättävän sairastumisen tai vanhemman välttämättömän asioinnin, kuten lääkärikäynnin ajaksi.
https://sosiaaliturvaopas.fi/perhe/#526
Kyllä kunnasta pitäisi saada apuja. Vaadi sitä. Vaadi apua myös mieheltäsi. Ei isyydestä voi ulkoistaa itseään.
No ei todellakaan, vaan ensisijaisesti perhettä tulisi tukea.