Kiusaava kollega
Olen vasta aloittanut työssäni ja pidän siitä kovasti. Työssäni teen paljon sellaisia asioita joihin tarvitsen ohjausta ja neuvoja ja minulle on määrättykin vanhojen työntekijöiden joukosta mentori. Ongelma on, että tämä mentori on mielestäni jonkinlainen psykopaatti. Hän selvästi kiusaa minua, neuvoo vain joissakin asioissa ja on sitten vienyt viestiä johdolle, etten oikein osaa asioita ja etten opi tarpeeksi nopeasti. Kun yritän keskittyä hän huutelee, kiroilee kovaan ääneen, kertoo pitkiä tarinoita, haukkuu muita työntekijöitä tai jopa laulaa kovaan ääneen jotten saa ajatuksia pysymään kasassa. Tiedän, että muilla on samankaltaisia ajatuksia hänestä, mutta hän on tehnyt itsestään johdolle 'korvaamattoman' osaamisellaan, joka minusta kyllä tässä päivien aikana on käynyt kyseenalaiseksi. Ainut missä hän on todella hyvä on ihmisten kyykyttäminen. Johto meillä on ns. näkymätön eli heitä ei kiinnosta henkilökunnan väliset suhteet, kun vaan tehtävät ja työt tulee tehtyä. Tiedän, että työyhteisössä on paljon pahoinvointia, mutta kukaan ei osaa sanoa miksi. Minä alan ymmärtää mistä tämä voisi johtua.
Miten toimisitte, lähtisittekö menemään vai yrittäisittekö muuttaa asioita?
Kommentit (8)
Mentorin vaihto? Eikö ole aiemmin mennyt hänestä palautetta vai miksi valitaan kerran toisensa jälkeen? Onko itse pyytänyt tuohon hommaan?
Istuuko johtoporras kovinkin kaukana omassa rauhassaan, kun kehtaa möykätä päivät pitkät? Häiritsisihän se heitäkin.
Tulet saamaan syyt siitä että yrität hajoittaa olemassaolevan työyhteisön, sinut leimataan kiusaajaksi ja selän takana puukottajaksi ja työpaikoilta ainoastaan draamaa hakevaksi nuoremmaksi pyrkyriksi, ja seuraavissa yt-neuvotteluissa joudut lähteä. Saattaa olla että ne muut kertoo sinusta että olet puhunut tuosta mentorista heillekin sontaa selän takana, jos pelkäävät omien työpaikkojensa puolesta. Sitten jäät yksin eikä kukaan usko sinua, ja saat hankalan ihmisen maineen.
Tämä on nähty ja koettu. Valitettavasti.
Niin, todennäköisesti tässä joutuu itse ongelmiin jos ei vaan yritä jotenkin pärjätä siihen asti, että tämä löytää uuden silmätikun.
Ei johtoporrasta kiinnosta muu kuin se, että tämä henkilö on aina käytettävissä. Tekee hommia vaikka kellon ympäri koska ilmeisesti muuta elämää hänellä ei ole. Selvästi hyvin väsynyt on, mutta purkaa kaiken muihin ihmisiin sen sijaan, että yrittäisi etsiä elämäänsä muuta sisältöä kuin työn ja työyhteisön terrorisoinnin.
Vierailija kirjoitti:
Tulet saamaan syyt siitä että yrität hajoittaa olemassaolevan työyhteisön, sinut leimataan kiusaajaksi ja selän takana puukottajaksi ja työpaikoilta ainoastaan draamaa hakevaksi nuoremmaksi pyrkyriksi, ja seuraavissa yt-neuvotteluissa joudut lähteä. Saattaa olla että ne muut kertoo sinusta että olet puhunut tuosta mentorista heillekin sontaa selän takana, jos pelkäävät omien työpaikkojensa puolesta. Sitten jäät yksin eikä kukaan usko sinua, ja saat hankalan ihmisen maineen.
Tämä on nähty ja koettu. Valitettavasti.
Tai ehkä ap ON asioita vain ja ainoastaan omasta näkökulmastaan katsova ja draamaa hakeva kiusaaja ja seläntakanapuukottaja, joka hajottaa työyhteisöä ja jonka ammattitaito ei riitä töihinsä?
Harvoinhan sellaiset ihmiset itse tajuavat, mitä tekevät. Luulevst olevansa oikeassa ja siitä omasta kapeasta näkökulmastaan ehkä ovatkin. Johdon on vaan pakko katsoa asioita vähän kokonaisemmin.
Niin ja niinä kertoina kun joku johtoryhmän jäsen on toimistolla, käytös muuttuu täysin. Hän on kuin toinen ihminen. Siksi epäilen, että hän on jonkinlainen psykopaatti.
Pakottamalla hän ei muutu. Mitä, jos yrittäisit hyvällä? Kutsu hänet lounaalle ja ota asia esiin rauhallisesti. Kerro ongelmista ja ehdota parannuksia. Esiinny koko ajan sovittelevasti ja toivo, että hän lauhtuu ja siirtää huomionsa sinusta johonkin toiseen asiaan. Ota vähän huumoria mukaan.
Sanoisin suoraan, että HÄIRITSET KESKITTYMISTÄ sekä kertoisin johtoryhmälle kuinka tuo ihminen? käyttäytyy. Eli suorat sanat.