Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lahjalistat kismittää

Äx
30.11.2022 |

Miten teillä muilla hoidetaan joulut ja synttärit lahjojen suhteen, kun puhutaan pienistä lapsista joilla ei (juuri) omia toiveita ole. Saako vieraat tuoda vapaasti haluamansa lahjan vai ilmoitatteko mitä haluatte tuotavan?

Minua on alkanut kismittää yleistynyt käytäntö, että vanhemmat tekee jouluna/synttäreinä listan asioista joita lapselta uupuu ja sitten vieraille kerrotaan etukäteen mitä tuovat lahjaksi. Usein jotain ihan arkisia tavaroita jotka on perheen hankintalistalla. Ymmärrän ajatuksen taustalla, että ei haluta turhaa krääsää vaan hyödyllistä tavaraa, mutta vieraan roolissa tuntuu kummalliselta että joulu on perheelle juhla jonka varjolla laitetaan muut ihmiset hankkimaan lapsille seuraavan vuoden vaatekerrat ja mielellään vielä sitä kalleinta merkkiä. Omassa mielessä joulu ei ole sellainen enkä pysty omien lasten kohdalla noin toimimaan.

Miten voisi ilmaista että haluan itse valita lahjan tai ainakin päättää paljonko rahaa siihen laitan? Olin taas päättänyt mielessäni budjetin joka oli pieni, mutta sukulaiselta tulikin toiveeksi Gugguuta yms. Ajattelin kyllä ilmoittaa, että valitettavasti ei onnistu.

Mutta onko tämä yleinen tapa, suutunko turhasta??

Kommentit (22)

Vierailija
21/22 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jopas on asiat muuttuneet merkilliseksi. Enpä kyllä itse osallistuiisi moiseen sirkukseen alkuunkaan.

Jos ei mikä tahansa lahja kerran käy, eikä haluta mitä vain vastaanottaa, niin kyllähän sitä toivetta sopii kunnioittaa. Niinhän on aina tehty, jos asiasta on erikseen ilmoitettu.

Mutta ei sinun tarvitse niistä listoista silti piitata. Voit antaa sen rahasumman, minkä itse haluat antaa, jos ei kerran mikään listalla oleva lahja kiinnosta tai et halua antaa kuin rahaa. Eikä sen summan tarvitse riittää mihinkään listalla olevaan ostokseen.

Itse sanoisin suoraan, että antajan päätöshän se on, mitä antaa, eikä saajan, koska jokainen antaa varojensa mukaan.

Tämä on kyllä itsestäni erikoista ja epäkohteliasta että "mikä tahansa ei kelpaa". Tarkoitan, että yleensä nimenomaan vanhemmat ovat sitä mieltä että ei kelpaa, mutta lapsi on lahjasta äärimmäisen ilahtunut. Osa nykyvanhemmista haluaa todella paljon kontrolloida asioita ja ihan oikeasti olen törmännyt siihen miten kaiken leluja myöten täytyy sopia sisustukseen ja someen.

Eiväthän kaikki lahjat voi aina miellyttää tai olla tarpeellisia, sitten ne voi laittaa vaivihkaa kiertoon.

Vierailija
22/22 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Turha tuosta suuttua, heillä on omat tapansa. Mutta tietenkin voit ilmoittaa, että et valitse lahjaa heidän listaltaan. Älä ota niin henkilökohtaisesti.

Ei kait kukaan lähetä toivelistoja pyytämättä?

Eikö se kuulu jo alkeellisempiin käytöstapoihin, eikä voi olla kenenkään "tapa".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kaksi