Nyt se sitten tuli: Suomessa joudutaan katkaisemaan sähköt jo -10 asteessa. :C Ensimmäisenä katkeaa Carunan, Helenin ja Elenian verkkoasiakkaiden sähköt. Kuulutko joukkoon?
Jos pakkasta tulee 10 astetta, se riittää Suomen pimentämiseen.
Toivottavasti suomalaisilla on takka ja polttopuita koko lopputalveksi.
Kommentit (942)
Vierailija kirjoitti:
Tunnen itseni idiootiksi. Painan duunia päivät pitkät ja sitten palaan kotiini, jossa on vain 17 astetta lämmintä, kun enempään ei ole enää varaa. Naapuri pisti talonsa peruslämmölle ja lähti talveksi Teneriffalle. Tekee sieltä 100% etätyötä.
En ymmärrä miksi podet tunnetta idiotismista? 17-18 astetta on ihan kelpo lämpötila elämiseen. Nukkumiseen se on optimaalisin. Vaatetta lisää päälle jos ei hereillä ollessa tarkene. Voit myös varmasti harkita muuttoa Teneriffalle? Jos naapurisi siihen pystyi mikset sinäkin?
Jaa. Siis artikkelissa lukikin "voidaan joutua" ja putinistitrollit väänsivät tuon joksikin jo päätetyksi toimenpiteeksi. No, olen alueella jota MAHDOLLISET sähkökatkot tulee koskemaan, mutta ei ulisuta eikä itketä tippaakaan. Selviän ihan oikeasti parin tunnin öisistä sähkökatkoista poikkeusoloissa. Miten tällaisesta asiasta jaksaa kukaan edes vinkua.
Vihreät idiootit voivat pyöräillä lämpimikseen pitkin stadin kaupunkibulevardeja 24/7 niin säästyy sähköä muille.
Ei katkasta vaan tietyt sähköyhtiöt ei kaikki
Miksi Suomessa käytetään minimitehoilla ainakin 7 voimalaitosta, ja EU maksaa niille siitä, etteiät tuota sähköä
Ja ketään päättäjää ei ole kiinnostanut miettiä Hanhikiveen uutta voimalaa se ei tänä talvena auttaisi, mutta tulee niitä talvia joka vuosi.
Ei minua sähkökatkot haittaa, jos niistä ilmoitettaisiin ajoissa. Iltasanomien mukaan ennakkoilmoitusta ei aina ehtisi tehdä. Pitääkö oottaa suihkuunkin taskulamppu mukaan, että löytää pimeessä pukuhuoneen kaapille?
Vierailija kirjoitti:
Julkisista tiloista sisälämpöä alas. Kävin tässä eräässä virastossa pari viikkoa sitten ja siellä oli oikeasti ihan tukalankin lämmin ilman takkiakin. Ja samaa sanoi tämä ihminen joka siellä on töissä, että kyllä täällä tarkenee oikein mainiosti ja epäili että lämmitys toimii jopa paremmin kuin aiempina talvina.
Tämä kyllä ihmetyttää. Kaikissa Cityconin kauppakeskuksissa järkyttävän kuuma. Lämmöt pois ja puolet valaistuksesta.
Eniten noissa katkoissa ketuttaa se, että kaikki vaivalla yösähkölle tuunatut ajastukset menee samalla p*rseelleen.
Vierailija kirjoitti:
Ja ketään päättäjää ei ole kiinnostanut miettiä Hanhikiveen uutta voimalaa se ei tänä talvena auttaisi, mutta tulee niitä talvia joka vuosi.
Ei se kiinnosta, koska ei sieltä saisi sähköä ennen seuraavia vaaleja. Ja vihreät on hallituksessa joiden osa kannattajista on ollut aikanaan kannattajia, koska ydinvoimaa vastustettiin.
Vierailija kirjoitti:
Ei minua sähkökatkot haittaa, jos niistä ilmoitettaisiin ajoissa. Iltasanomien mukaan ennakkoilmoitusta ei aina ehtisi tehdä. Pitääkö oottaa suihkuunkin taskulamppu mukaan, että löytää pimeessä pukuhuoneen kaapille?
Uimahalleissa ja kuntosaleilla ainakin tulee todellisia vaaratilanteita.
Vierailija kirjoitti:
Ei se pimeässä haittaa, jos joutuu alastomana vähän hortoilemaankin. Pimeässä kukaan ei näe sinua alasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi en asu Etelä-Suomessa, joten voin pelata Blackstorm 3090 Ti - pelitietsikalla niin paljon kuin haluan. Sähkönkulutus moninkertaistui sen hankkimisen jälkeen, mutta ei haittaa kun sähkö maksaa itsellä alle 4C/kWh.
Olet siis ns. vapaamatkustaja. Oma napa paras napa, Muut toivottavasti kantavat vastuuta myös lähimmäisistään. Jos sähköä kulutetaan paljon, sitä joudutaan ostamaan ulkomailta hyvin kalliilla hinnalla. Sinä (kuten minäkin) saat sitä toistaiseksi halvalla, mutta meidän normaali sähkön kuluttaminen takaa sen, että moni muu joutuu maksamaan siitä huikeita hintoja ja välillä koko sähkön käyttö saattaa tyssätä sähkökatkoihin.
Minullakin on reilun neljän sentin kWh-hinta, mutta osallistun säästötalkoisiin siksi, että muilla suomalaisilla tilanne pysyisi siedettävänä.
- pienentynyt kulutus auttaa estämään sähkökatkojen tarvetta, kun tarjolla oleva sähkö riittää kaikille
- pienentynyt kulutus takaa, ettei kenenkään tarvitse käyttää superkallista tuontisähköäKiitos niille kaikille, jotka jo vastuullisesti ottavat muutkin huomioon! Ja haastan loputkin mukaan säästötalkoisiin. Jos sähköä ei kulutushuippujen aikana kovilla pakkasilla nyt kertakaikkiaan ole riittävästi saatavilla, on kaikkien ryhdyttävä tarvittaviin toimenpiteisiin. Katse ylös sieltä omasta navasta, please!
Mä en osallistu sähkönsäästötalkoisiin vaan aloin loppukesästä miettiä, että paljonkohan mä oikeastaan käytän sähköä. Katsoin sähköyhtiön omapalvelusta ja haastoin vain itseni kokeilemaan, paljonko pystyn säästämään sähköä ilman, että kokisin sen epämiellyttäväksi. Mullakin on edullinen sähkösopimus, mutta olipa kiva huomata, että aika vähällä vaivalla sain puolitettua sähkölaskuni. Vaikka mulla onkin varaa maksaa isompiakin sähkölaskuja, "se nyt vaan on tyhmää maksaa liikaa". Syyskuu meni niin vaivattomasti, että päätin jatkaa samalla linjalla. Nyt mä olen haastanut itseni säästämään ruuassa. Ei mulla olisi siihen taloudellista tarvetta, mutta aloin muuttaa ruokavaliotani niin, että suurin osa ostamistani elintarvikkeista saa maksaa enintään 5€/kg. En edes yritä selvitä mahdollisimman pienellä summalla vaan ainoastaan pyrin suosimaan alle 5€/kg maksavia elintarvikkeita.
Vierailija kirjoitti:
Miksi Suomessa käytetään minimitehoilla ainakin 7 voimalaitosta, ja EU maksaa niille siitä, etteiät tuota sähköä
Varmaan siksi, että saavat lisättyä tehoja, kun sähköt ovat loppumassa?
Toivon jopa, että nämä sähkökatkot tulevat käyttöön. Jospa se antaisi vakavan viestin päättäjille, että jotain tarttis tehdä ihan oikeasti eikä vaan bailata jauhojengin kanssa. Tuulivoima ei ole ratkaisu, se on jo huomattu.
Päättäjillä olisi ollut jo vuosi aikaa käynnistää erilaisia hankkeita, että omavaraisuutemme kasvaa sähkön tuotannossa mutta mitään ei ole tehty. Tämä energiakriisi nosti päätään jo vuosi sitten mutta eipä siihen reagoitu mitenkään 🤦🏻
Vierailija kirjoitti:
Niin kauan kuin yksikin jäähalli on auki ei meillä ole mitään todellista sähköpulaa
Uimahallit vie vielä enemmän energiaa.
Kohta ei omisteta mitään, ku kaikki imetty kuiviin, mut ollaan onnellisia :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joka toinen katuvalo pimeäksi nyt. Kyntteliköt pois joka ikkunalta konttoreissa ja toimistoissa. Jos oikein pahalta alkaa näyttää osa uimahalleista jne kiinni muutamaksi päiväksi viikossa. Eduskuntakin voisi olla etätöissä yhden pv viikossa, kuten moni muukin isompa työpaikka. Sähköä säästyy jonkun verran näinkin.
Ei noilla ole mitään merkitystä. Suomen suurin terästehdas käyttää saman verran sähköä, kuin 70% kaikista yksityishenkilöistä. Toki eihän tässä äärikapitalistisessa yhteiskunnassa koskaan ole muusta välitetty, kuin teollisuuden toimintakyvystä.
Onko tälle jotain lähdettä, että yksi tehdas kuluttaisi noin paljon?
Suomen valtio Japanin tielle ja energian tuotanto ydinvoiman varaan. Omavaraisuus kunniaan ja stoppi pelleilylle.
Polttoainetta laki ei anna säilyttäää asunnossa kuin 25 litraa.