Nyt joukolla keräämään vinkkejä TERVEELLISEN joulun viettoon!
En ole varmaan ainoa, jota kovasti ahdistaa jouluperinteiden epäterveellisyys. En lainkaan haluaisi lapselleni välittyvän sellaisen kuvan, että aina jouluisin saa mässäillä kaikella rasvalla ja makealla. Olen miettinyt, miten perinteisiä jouluruokia (joista kylläkin haluan pitää kiinni!) saisi muokattua terveellisempääm muotoon. Riisipuuron olen ajatellut keittää veteen ja käyttää rasvana kylmäpuristettua rypsiöljyä (kotimaista ja sydänystävällistä!). Porkkana- ja lanttulaatikon olen aina valmistanut ilman kermaa, mutta nyt keksin, että laatikoiden sijaan voisin tarjota porkkanan ja lantun raasteena, jolloin vitamiinit eivät katoa kypsennykseen. Lihaa emme syö, joten kinkun korvaan suolattomilla soijapihveillä. Onko muita vinkkejä?
Olen meinannut katkaista välit isovanhempiin, koska he pyynnöistäni huolimatta yrittävät antaa lapselle lahjaksi makeisia. Olen miettinyt, että tänä jouluna avaan konvehtirasian näköiset paketit jo etukäteen, ja laitan suklaan sijaan aukkoihin purukumia.
Kommentit (7)
Ei oo tosi että näin moni ottaa tosissaan...
ja sitten niitä kuivattuja liotettuja luumuja
Näitä ruokia syödään vain kerran vuodessa (ainakin meillä), joten niistä en tingi. Kermaa ja voita käytän. Mutta meillä on tehty elämäntapa remontti muun syömisen suhteen, paino tippunut minulla ja miehellä kivasti, sitä jatkamme, mutta... Joulu on joulu.
Varmaan ihan törkeän terveellistä, mutta mutta.....
Meidän 4v saa karkkia vaan jouluna ja synttäreinä, enkä taatusti aio tätä iloa riistää.
eipä niitä jouluherkkuja nyt muulloin syödä,miksi pilaisit joulun lapseltasi?
yhtä terveellistä ruokaa, eikä me voida joulua pilata vatsavaivoilla ja ehkä sydänkohtauksilla! Jos on tottunut laittamaan rypsiöljyä joka ruokaan, se maistuu paremmalta kuin kerma ja voi ikinä! Makutottumukset ovat semmoisia...
Eli riisipuuroon pitää laittaa sitten ainakin öljyä, jos et maitoa laita, mutta siinä kylmäpuristetussa on kyllä aika voimakas maku! Eikö teille käy tavallinen perusrypsiöljy, sehän on äärettömän hyvää ja mietoa? Koko riisipuuro on keitetty ihan turhaan jos perheen mielestä se maistuu pahalle. Neuvotelkaa ja kokeilkaa etukäteen ennen joulua ettei tule sitten paha mieli...
Ja laatikot kannattaa ehdottomasti kyllä tehdä, mutta niihin voi käyttää täysjyväriisiä tai ohraa, ja öljyä voin sijasta. Olen kyllä tehnyt imellettyä perunalaatikkoakin ilman maitoa, silloin kannattaa käyttää perunoitten keittovesi soseutukseen koska siinä on makua ja ytyä.
Jonkun mielestä tämä oli provo, mutta kyllä meitä löytyy jotka ei suuhunsa mitä tahansa pistäkään. Voitaikinaleivonnaiset on meillä jätetty pois, mutta piparkakkuja käytetään! Jos laittaa sahramipullia niin niistä kannattaa tehdä niin makeita, rasvaisia, pieniä ja kauniita (kiemuramuodot, rusinakoristeet) ettei niitä kukaan jaksa montaa syödä. Suklaa on pienessä määrin hyvä, Budapestit ei! Marmelaadimakeiset kuuluvat meillä jouluun myös. Pikku kulhoihin voi laittaa manteli-rusinasekoitusta (maapähkinät ovat surkeita verrattuna manteleihin!) Ja tietysti lajitelma erilaisia pähkinöitä jotka pitää itse avata pähkinäpihdeillä. Monipuolinen ja kaunis hedelmätarjotin! Hieraise omenoita liinalla että ne oikein kiiltävät!
Kaupassahan on niin paljon tuotteita, ettei kukaan nitä kaikkia samaan aikaan voi tarjota, joten miksei siinä valitsemisessa voisi sitten käyttää päätäänkin. Ruoka on tärkeä tunnelman luoja, joten jos perheelle ei tule joulu ilman kinkkua eikä kalkkuna millään sitä korvaa, niin sitten täytynee tarjota kinkkua. Perheelle saa uusia ruokalajeja ujutettua parhaiten vaiheittain, joten jos tänä jouluna muutaman uuden lajin pöytään niin ensi jouluna ne ovat jo perinne ja voit jättää jonkun vanhoista pois...
Salaattejakin voisi olla useampaa lajia rosollin lisäksi, johon muuten ei ole mikään pakko laittaa sitä vaaleanpunaista kermaa kastikkeeksi! Reseptejä kannattaa käyttää, esim. Caesar-salaatti (luultavasti kirjoitin sen väärin), ananas-saksanpähkinä-säilykekirsikka-kaalisallaati jne. Jos käytätte kaalia salaatissa juhlassa, niin leikatkaa se juustohöylällä että tulee ohutta ja rutistelkaa vielä käsin, että tulee kunnolla mehukasta!
Valintoja, valintoja. Kyllähän te siivot kätevät emännät olette tietoisia, että joissakin perheissä tilataan jouluna pizza Coca-colan kera ja tarjotaan perunalastuja ja pari Ärräpussia. Ja korkataan pari kossua ja naisille likööri. Perinteisesti jouluna kyllä pitikin tulla humalaan vaikka se on nykyään unohdettu... Mikä sen juhlatunnelman nyt kenellekin sitten tekee.