Masennuslääke ahdistukseen
Onko täällä kenelläkään muulla lääkitystä ahdistukseen? Onko auttanut ja millaisia sivuvaikutuksia on tullut, vai onko tullut ollenkaan?
Aloitin eilen masennuslääkkeet, tarkemmin sanottuna Seroxat-nimisen lääkkeen. Otin sen eilen aamulla aamupalan kanssa noin kello 9 aikaan ja noin kello 11 huomasin kuinka tuli oikein todella hyvän olon tunne. Kaikki tuntui ihanalta ja ahdistuksesta ei tietoakaan. Pystyin käymään normaalisti kaupassakin ja juttelin kassaneidille sekä hymyilin kaikille vastaantulijoille. Ennen on ollut todella vaikeata käydä kaupassa tai ylipäätänsä edes lähteä asunnosta ulos. Vihdoin tuntuu että olen saanut elämäni takaisin.
Ainoa sivuvaikutus, minkä huomasin, oli lievät pahoinvointikohtaukset mutta ne menivät muutamassa minuutissa ohi eivätkä ne haittaa ollenkaan jos olo on näin hyvä muuten. Olen ennen ollut todella lääkevastainen ja edes särkylääkkeitä en ole ottanut paitsi jos on ollut ihan pää kainalossa- olo.
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse syön nimenomaan masennuslääkettä ahdistukseen, koska muut kokeilemani eivät ole tehonneet. Venlafaxin 150mg pitää minut toimintakykyisenä ja ahdistuksen kurissa. Masennukseen ei ole auttanut, mutta eipä siihen auttanut yksikään niistä muista kokeilluista lääkkeistä (yli kymmentä laatua kokeiltu).
Voimia! Itse olen ennen kokeillut Opamoxia, josta tuli todella sekava olo, väsytti ja olin aivan pihalla tästä maailmasta. Pameja on nyt määrätty paniikkikohtauksiin, mutta totuushan on se että kun se kohtaus iskee niin ei ne pamit todellakaan ala vaikuttamaan ennen kuin se kohtaus on mennyt jo itsestään ohi. Täytyy siis ottaa niitä varmuuden pari tuntia ennen mahdollista ahdistavaa tilannetta.
Kiitos, sinulle myös jaksamista!
Opamox ei ollut itselleni hyvä, söin sitä lyhyen ajan osastolla nuorempana. Vaikutti kuin nuijanukutus, eli nukahdin puolessa tunnissa sen ottamisesta mutta teho loppui parissa tunnissa kuin seinään. Diapam oli paljon tasaisempi kokemus, en nukahtanut mutta rauhotuin tarpeeksi. Ja siis sain näitä osastolla koska ahdistukseni oli psykoottisen rajalla olevaa, hyvin vaikeaa laatua. Pameja kyllä demonisoidaan turhaan, vaikka niillekin on paikkansa. Rivatril oli hyvä kokemus sekin, eräs yksityinen kirjoitti minulle kerran 100kpl reseptin (:D) josta suurin osa ehti vanhentumaan kun ei ollut tarvetta niille.
Nämä ovat erittäin yksilöllisiä. Minä en nukahtanut lääkärin antamalla diatsepaamikyllästyksellä 80mg diatsepaamia. (diatsepaamikyllästys, jossa potilaalle annetaan 20mg diapamia tunnin välein niin kauan kunnes potilas nukkuu.)
Paino alle 60kg.Oksatsepaami 15mg ei vaikuttanut, ei rauhoittanut edes 45mg annoksella. Oksatsepaami piti ahdistuksen yllä ja jopa lisäsi sitä lyhyen ja heikon vaikutuksen kautta. Ei väsymystä.
Diatsepaami rauhoitti erittäin lievästi jo 5mg annoksella, mutta ei väsyttänyt yhtään. Diatsepaami 15mg rauhoitti riittävästi ahdistuksen ensiapuna ja 20mg tasoittajana niin, ettei ahdistus aiheuta traumaperäisten oireiden alkamista. Ei väsymystä.
Millaisia sulla nuo traumaperäiset oireet ovat mitä ahdistus voi nostaa päälle?
Pohjimmiltaan ne ovat erittäin voimakasta ahdistusta eri ilmenemismuodoissa. En ehdi tarkemmin nyt enää kirjoittamaan.
Hyvää yötä!
Vierailija kirjoitti:
Aloitin viikko sitten tuon seroxatin, ei ole ollut mitään muuta vaikutusta kuin että väsyttää kokoajan :( Harmittaa kun kokeiltu niin montaa lääkettä ja mikään ei toimi. Tai no jospa tämä lähtisi toimimaan sitten kun annosta nostetaan mutta ei kyllä huvittaisi kärsiä tätäkin kovemmasta väsymyksestä ahdistuksen päälle.
Vaikutus alkaa kunnolla vasta n. kuukauden kuluttua lääkkeen aloituksesta.
Mulla seronil ahdistukseen ollut 5v.
Koitin olla ilman muutaman kuukauden, kun olo oli ollut pitkään hyvä. Ikävät lopetusoireet kesti pari kuukautta ja nyt, kun ne ohi, niin
järkyttävä ahdistus on taas palannut ja elämä on raskasta.
Tunteet ovat tulleet ryminällä takaisin, itken ja raivoan koko ajan..
Palaan takaisin lääkitykseen siis.
Lääkkeitä demonisoidaan ja pelätään niin turhaan!
Lääkityksen avulla me vaikeasta ahdistuksesta kärsivät voimme elää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse syön nimenomaan masennuslääkettä ahdistukseen, koska muut kokeilemani eivät ole tehonneet. Venlafaxin 150mg pitää minut toimintakykyisenä ja ahdistuksen kurissa. Masennukseen ei ole auttanut, mutta eipä siihen auttanut yksikään niistä muista kokeilluista lääkkeistä (yli kymmentä laatua kokeiltu).
Niin ja vaikka aina sanotaan, että lääke ei ala heti vaikuttamaan, oma kokemukseni on että nimenomaan tehoavan lääkkeen tehon huomaa lähes välittömästi. Tuo Venlafaxin oli sellainen, että en odottanut siltäkään yhtään mitään, mutta jo ekana päivänä olo tuntui paremmalta.
Sivuoireina on tullut lääkkeelle tyypillisiä pikkujuttuja kuten suun kuivuminen (jatkuvasti saa olla juomassa ja on ikävä kyllä vaikuttanut myös suun terveyteen), yöaikainen hikoilu etenkin rintakehältä sekä tunteiden latistuminen. Jälkimmäinen on ikävä oire, mutta kun pitää valita vaikean ahdistuksen ja tuon väliltä, valinta on selvä.
Jos lääkettä ei ota suht samaan aikaan joka päivä, tulee lievää pahoinvointia ja päässä on outo olo. Kahden tai useamman lääkkeen unohtaminen putkeen saa aikaan sähköiskuja aivoissa.
Itselle tuo Venlafaxin ei sopinut laisinkaan! Tuntui kun olisi sähköiskuja aivoissa ja iski kaamea unettomuus. Lääkäri käski lopettamaan kolmen päivän jälkeen. Maanantaina kokeillaan kuulemma jotain muuta.
Millaisia sulla nuo traumaperäiset oireet ovat mitä ahdistus voi nostaa päälle?